Ouders en ouderverenigingen kunnen bij de VCOV terecht wanneer zij een conflictsituatie ervaren met de school van hun kind(eren). Ook scholen kunnen bij de VCOV terecht indien zij in een conflictueuze situatie verzeild geraken met ouders of de oudervereniging. De VCOV kan hulp bieden op drie niveaus:
1. Als ombudsdienst
Via de ombudsdienst probeert de VCOV escalatie van problemen voor te blijven. Ouders, ouderverenigingen en scholen kunnen de VCOV contacteren via mail of telefoon met vragen over onderwijswetgeving of rechten en plichten. De meeste ombudsvragen kan de VCOV zelf beantwoorden. Waar nodig zal de VCOV doorverwijzen naar andere instanties. Daarnaast heeft de VCOV een uitgebreide databank met FAQ’s die te raadplegen is op de website (zie menu rechts bovenaan: FAQ).
2. Als coach
Indien een conflict escaleert en er is nog communicatie mogelijk tussen de verschillende partijen, kan de VCOV ouders, ouderverenigingen en scholen bijstaan als coach.
Bekijk alvast onze tips voor een constructief gesprek met de school.
3. Als bemiddelaar
Op het moment dat het conflict escaleert en communicatie niet meer mogelijk is, kunnen ouders, ouderverenigingen en scholen beroep doen op de VCOV-bemiddelaars. De VCOV-bemiddelaars zijn hiervoor opgeleid. Voordat een bemiddeling kan plaatsvinden, nemen alle partijen enkele basisprincipes in acht:
- Alle partijen zijn op vrijwillige basis akkoord om tot een bemiddeling over te gaan. Elke partij heeft het recht om op elk moment tijdens het bemiddelingsproces de bemiddeling te beëindigen.
- Een bemiddeling is oplossingsgericht. Alle partijen zijn bereid om zelf tot een oplossing te komen. Wanneer het conflict een juridisch karakter krijgt via advocaten, gerecht... stopt de bemiddelingspoging via de VCOV.
- Alle partijen zijn bereid om open met elkaar te praten. Tijdens het bemiddelingsproces delen de partijen noodzakelijke informatie.
- Een bemiddeling heeft tot doel mensen dichter bij elkaar te brengen en een akkoord te bereiken tussen de betrokken partijen. Dit vereist een open sfeer en een vertrouwelijk klimaat. Zodra een partij via sociale of andere media het vertrouwen schendt of informatie verspreidt, stopt de bemiddeling.
De VCOV-bemiddelaars behartigen de belangen van de betrokken partijen en stellen zich bijgevolg meerzijdig partijdig op. Zij zien erop toe dat elke partij gelijkwaardig aan bod komt tijdens het bemiddelingsproces.