Goed communiceren met elkaar is belangrijk. De VCOV heeft heel wat interessante info en documentatie over communicatie. Wil je graag iedereen bereiken en ben je op zoek naar tips voor ouders en ouderwerkingen? Of wil je meer weten over communiceren via brugfiguren? Vraag je je af wat je kan doen om helder te communiceren met anderstalige ouders? Of ben je op zoek naar tips voor het schoolteam?
Wij leggen alles voor jou samen op deze tafel! Klik op de blauwe hotspots om door te klikken.
De overheid heeft een inspanningsverplichting ingeschreven om maatschappelijk kwetsbare groepen beter te betrekken bij het schoolbeleid. Het is voor alle betrokkenen bij de school een opdracht om te streven naar een weerspiegeling van de schoolpopulatie in de participatieorganen. Alle leerlingen, ouders en personeelsleden moeten de kans krijgen om te participeren. Zowel de school- als de ouderraad hebben de mogelijkheid om ervaringsdeskundigen en experten te betrekken, maar er is meer nodig.
Wie zijn de moeilijk bereikbare ouders op school? In de eerste plaats worden vaak kansarme ouders, ouders die het Nederlands niet goed beheersen en ouders met een migratie-achtergrond genoemd. Maar ook ouders in nieuw samengestelde gezinnen of drukbezette ouders kunnen weinig voeling hebben met de school van hun kinderen. Ze komen niet aan de schoolpoort en zijn afwezig op toonmomenten overdag.
Klik hier voor onze brochure ‘Moeilijk bereikbare ouders’.
Een goede band met de achterban is essentieel voor een geslaagde ouderwerking. Activiteiten organiseren die aanspreken, de mening van alle ouders te weten komen, bezorgdheden van ouders aankaarten... Het is niet vanzelfsprekend. Daarom vind je hier methodieken om alle ouders te betrekken. De methodieken zijn gebundeld in de brochure Sterke schOUDERS - goed overleg.
METHODIEKEN OM IDEEËN TE VERZAMELEN
- Bevragingen: de mening van ouders achterhalen via een enquête
- Carrousel: methodiek om nieuwe ideeën te verzamelen
- Focusgroep: een gericht groepsinterview met ouders
- High Five: methodiek om eens op een andere manier met elkaar in gesprek te gaan
- Koffiemoment: een laagdrempelige manier om ouders te betrekken
- Oudertafels: ouders praten met elkaar over de school van hun kinderen
- Papier scheuren: methodiek om in gesprek te gaan over het belang van goede communicatie in de ouderwerking of tussen ouders en school OOK DIGITAAL MOGELIJK!
- Postkaarten: aan de hand van postkaarten een gesprek voeren over de ouder- of schoolwerking OOK DIGITAAL MOGELIJK!
- Vul maar aan: methodiek om via aanvuloefeningen inzichten, meningen en standpunten te delen OOK DIGITAAL MOGELIJK!
- World café: methodiek om kennis en inzichten te delen over bepaalde onderwerpen
METHODIEKEN OM TOT ADVIEZEN TE KOMEN EN/OF EEN PROBLEEM AAN TE PAKKEN
- ABC: methodiek om dialoog te bevorderen
- Bingo als ijsbreker: methodiek om elkaar beter te leren kennen. OOK DIGITAAL MOGELIJK!
- Black box: methodiek om praktijksituaties of problemen anoniem te bespreken OOK DIGITAAL MOGELIJK!
- Dialoogtafels: een doeltreffende methode om een interculturele groep ouders te betrekken
- Dilemma: methodiek om probleemsituaties of knelpunten te bespreken
- Fishbowl discussie: methodiek om in 'visbokaal'-opstelling samen met de leden van de ouderwerking problemen op te lossen
- Gebroken cirkels: methodiek om het werken in groep te oefenen
- Hokus FOCUS als opwarmer: methodiek om een groep mensen op te warmen om zich te focussen en goed samen te werken. OOK DIGITAAL MOGELIJK!
- Reflecteren met snoepjes: methodiek om te reflecteren en zo je activiteiten of werking te verbeteren of versterken.
- Start- en evaluatiedocument: methodiek om te peilen naar de kennis en verwachtingen over een bepaald thema. OOK DIGITAAL MOGELIJK!
METHODIEKEN OM DRAAGVLAK TE CREËREN
- De lege stoel: methodiek om na te denken over welke ouders je mist en wat je kan doen om hen te betrekken
- Fotospel Eerste indruk: methodiek om zich bewust te worden van hoe een eerste indruk ons gedrag beïnvloedt. OOK DIGITAAL MOGELIJK!
- In mijn voetsporen: een manier om ouders te laten ervaren met welke drempels of obstakels andere ouders te kampen hebben. OOK DIGITAAL MOGELIJK!
- Sterkte-zwakte analyse: methodiek om de sterktes en zwaktes van de (ouder)werking te inventariseren
- Waarden/belangrijke zaken: methodiek om te peilen naar waarden binnen de groep of om prioriteiten te stellen
- Win win spel: dominospel over verwachtingen en engagementen
- Zes denkhoeden van Bono: methodiek om beter te begrijpen waarom mensen bepaalde standpunten innemen