Zoeken
Waar mensen zich verenigen en samenwerken zijn basisafspraken noodzakelijk voor een vlotte werking. Schoolraden zijn verplicht deze afspraken op te tekenen in een huishoudelijk reglement. Art. 23 van het participatiedecreet (Decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad, B.S. 6 augustus 2004, zoals gewijzigd door het decreet van 4 april 2014 houdende diverse maatregelen betreffende de rechtspositie van leerlingen in het basis- en secundair onderwijs en betreffende de participatie op school.) bepaalt wat er minimaal in het huishoudelijk reglement moet staan.
1. het aantal mandaten per geleding;
2. de wijze waarop nieuwe leden tijdens de mandaatperiode kunnen toetreden tot de schoolraad en de redenen en de wijze waarop mandaten vervroegd beëindigd kunnen worden;
3. de wijze waarop ervaringsdeskundigen en experten bij de werkzaamheden van de schoolraad kunnen betrokken worden;
4. de wijze van bijeenroeping en de vergaderfrequentie;
5. het tijdstip en de wijze waarop de agenda en de bijbehorende documenten worden bezorgd aan de leden van de schoolraad en aan de pedagogische raad, de leerlingenraad en de ouderraad;
6. de taken van de voorzitter;
7. de wijze van besluitvorming, inzonderheid de aanwezigheidsquota en de stemverhoudingen;
8. de wijze waarop de communicatie- en informatieplicht gerealiseerd wordt;
9. de modaliteiten rond het afzien van het recht op overleg;
10. de vakantieperiodes die de termijn schorsen waarbinnen
- het advies zoals vermeld in artikel 18 moet beantwoord worden (art. 18 gaat over het schriftelijk advies dat de schoolraad uit eigen beweging aan het schoolbestuur uitbrengt. Het schoolbestuur moet binnen de 30 kalenderdagen een ‘met redenen omkleed’ antwoord geven.)
- en waarbinnen het overleg in de schoolraad dient plaats te vinden als vermeld in artikel 22, derde lid. (art. 22, derde lid stelt dat het overleg dient plaats te vinden binnen 21 kalenderdagen. Deze termijn gaat in de dag nadat een geplande beslissing voor overleg wordt voorgelegd.)
Hieronder geven wij vanuit de VCOV een voorbeeld van huishoudelijk reglement dat naargelang de lokale situatie en de geldende gebruiken kan aangepast worden. Sommige zaken zijn decretaal opgelegd.
Wij raden aan een (tijdelijke) werkgroep op te richten voor het opstellen of aanpassen van het huishoudelijk reglement.
Het huishoudelijk reglement is een belangrijk document! Na goedkeuring zijn alle leden van de schoolraad, zowel huidige als toekomstige, erdoor gebonden. Vanzelfsprekend moeten de nieuwe leden gewezen worden op de afspraken in het huishoudelijk reglement.
(naam, adres, instellingskenmerken)
een schoolraad opgericht.
2. ZETEL
3. SAMENSTELLING
- de ouders;
- het personeel;
- de lokale gemeenschap;
- de leerlingen (enkel voor het secundair onderwijs). (In het buitengewoon onderwijs oordeelt het schoolbestuur in overleg met de pedagogische raad over de opportuniteit van de opname van één of meer leerlingen in de schoolraad, rekening houdend met de mogelijkheden en de draagkracht van de leerlingen. Wanneer de school de opleidingsvorm 4 aanbiedt, is de opname van één of meer leerlingen verplicht.)
b) Elke school (en/of vestigingsplaats) heeft ten minste … lid/leden per geleding in de schoolraad. (Deze bepaling is enkel van toepassing indien er één schoolraad voor meerdere scholen of vestigingsplaatsen is.)
(Titel, link of andere identificatiemogelijkheden vermelden.)
- het lid niet opnieuw wordt aangeduid door de onderliggende raad;
- het lid niet langer deel uitmaakt van de geleding die het heeft voorgedragen of niet meer aan de voorwaarden voldoet om er deel van uit te maken;
- het lid ontslag neemt;
- het lid het pedagogisch project van de school niet langer onderschrijft;
- het lid in een toestand van onverenigbaarheid komt.
• de hoedanigheid van personeelslid (van de persoon zelf of van diens echtgenoot) van de betrokken school (scholen) voor de vertegenwoordigers van de ouders;
• voor wat betreft de vertegenwoordigers van de lokale gemeenschap (van de persoon zelf of van diens echtgenoot): het behoren tot één van de andere geledingen;
• de hoedanigheid van lid van het schoolbestuur (van de persoon zelf of van diens echtgenoot).
- De geledingen in de schoolraad (behalve de lokale gemeenschap) worden uitsluitend samengesteld uit afgevaardigden, aangeduid door en uit de onderliggende raden.
- De onderliggende raden duiden bij de aanduiding van de effectieve leden van de schoolraad ook een plaatsvervanger aan voor het geval een mandaat vroegtijdig beëindigd wordt.
- In geval er geen plaatsvervanger is voor een vroegtijdig beëindigd mandaat, duidt de betreffende onderliggende raad een nieuwe vertegenwoordiger aan voor zolang het oorspronkelijke mandaat nog geldig is.
- De oudergeleding in de schoolraad bestaat uit ouders, rechtstreeks verkozen door en uit de ouders van de leerlingen.
- De personeelsgeleding in de schoolraad bestaat uit leden, rechtstreeks verkozen door en uit de personeelsleden die effectief tewerkgesteld zijn in de school (met uitzondering van de directeur(s)).
- De leerlingengeleding in de schoolraad bestaat uit leerlingen, rechtstreeks verkozen door en uit de regelmatige leerlingen.
- Het schoolbestuur bepaalt, in samenspraak met de schoolraad, de uitwerking van de verkiezingsprocedure. Iedereen die verkiesbaar is kan zich kandidaat stellen en iedereen die stemgerechtigd is kan stemmen.
- Indien er minder kandidaten zijn dan het aantal toe te wijzen mandaten of indien het aantal kandidaten gelijk is aan het aantal toe te wijzen mandaten, dan zijn de kandidaten die op de kandidatenlijst worden vermeld, van rechtswege verkozen en wordt de verkiezingsprocedure als beëindigd beschouwd.
- (In het buitengewoon secundair onderwijs kan het schoolbestuur gemotiveerd beslissen om, in overleg met de pedagogische raad, de leerlingengeleding in de schoolraad aan te duiden.)
4. VOORZITTERSCHAP EN SECRETARIAAT
4.2. De schoolraad beslist jaarlijks of het voorzitterschap verlengd wordt.
4.3. Bij het aanduiden van de voorzitter en secretaris wordt gestreefd naar consensus. Indien geen consensus bereikt wordt, wordt beslist bij gewone meerderheid (de helft van de stemmen + 1).
4.4. De directeur noch een lid van het schoolbestuur kunnen als voorzitter aangeduid worden.
4.5. De voorzitter stelt de agenda op, opent en besluit de vergadering. Hij leidt de besprekingen, staat in voor de goede werking van de schoolraad en waakt over de naleving van het huishoudelijk reglement.
4.6. Wanneer de voorzitter of de secretaris belet is, duidt de schoolraad een plaatsvervangend voorzitter of secretaris aan onder de aanwezige leden.
4.7. Alle briefwisseling bestemd voor de schoolraad, wordt aan de voorzitter gericht.
4.8. De briefwisseling die van de schoolraad uitgaat, wordt ondertekend door de voorzitter en de secretaris.
5. BEVOEGDHEDEN
5.1.2. Het schoolbestuur bezorgt daartoe aan de leden van de schoolraad, samen met de vergaderagenda, alle relevante documenten. Indien tijdens of na een overleg vastgesteld wordt dat er cruciale informatie ontbrak, dan wordt de desbetreffende beslissing van het schoolbestuur opgeschort.
- de activiteiten en standpunten;
- de wijze waarop hij zijn bevoegdheden uitoefent.
5.2.2. Indien een schoolbestuur een overleg vraagt over een ontwerp van beslissing die de schoolorganisatie en de eigenheid van de school fundamenteel verandert, dan moeten de leden van de schoolraad eerst de geleding die ze vertegenwoordigen informeren én raadplegen.
5.2.3. De geledingen communiceren met en informeren hun achterban op volgende wijze:
(elke geleding beschrijft hier hoe ze de informatie- en communicatieplicht realiseert. Bijv.
- door (een samenvatting van) het verslag van de vergaderingen van de schoolraad aan de ouders, leerkrachten en leerlingen te bezorgen via e-mail of op de website van de school te publiceren;
- door de adviezen en de afspraken van de schoolraad mee te delen via de schoolkrant.
- …)
5.2.4. De schoolraad maakt zichzelf kenbaar zodat alle ouders, leerkrachten en leerlingen weten wie hen vertegenwoordigt. Dit gebeurt op volgende wijze: (bijv. ad valvas, schoolwebsite…)
5.3.2. Het schoolbestuur geeft na ontvangst van dit advies binnen dertig kalenderdagen een gemotiveerd antwoord. Deze termijn wordt opgeschort door de wettelijk vastgelegde schoolvakanties.
1. de bepaling van het profiel van de directeur;
2. het studieaanbod;
3. het aangaan van samenwerkingsverbanden met andere schoolbesturen en met externe instanties;
4. de opstapplaatsen en de busbegeleiding in het kader van het door het schoolbestuur aangeboden vervoer;
5. de vaststelling van het nascholingsbeleid;
6. het beleid met betrekking tot experimenten en projecten;
7. het opstellen of wijzigen van de volgende regelingen:
- het schoolreglement;
- het schoolwerkplan in het basisonderwijs;
- het beleidsplan of -contract dat de samenwerking regelt tussen de school en het CLB
8. infrastructuurwerken waarvan de kosten op 75.000 euro of meer worden geraamd (goedkopere ramingen of werken met een dringend karakter als gevolg van niet te voorziene gebeurtenissen moeten niet verplicht worden overlegd)
9. de vaststelling van de criteria voor de aanwending van lestijden, uren, uren-leraar en punten;
10. het welzijns-, veiligheids- en gezondheidsbeleid van de school ten aanzien van de leerlingen, met inbegrip van het verstrekken van gezonde en evenwichtige schoolmaaltijden;
11. het beleid met betrekking tot interne kwaliteitszorg, met inbegrip van de bespreking van de resultaten van een schooldoorlichting;
12. het gelijke-onderwijskansenbeleid in het secundair onderwijs.
5.4.3. Het schoolbestuur informeert de schoolraad tijdig over de geplande beslissingen die voor overleg zullen worden voorgelegd. Op basis daarvan bepaalt de raad zijn overlegagenda. De schoolraad kan afzien van het recht op overleg. In dit geval brengt de voorzitter het schoolbestuur hiervan op de hoogte.
5.4.4. Het overleg leidt tot een verslag waarin alle standpunten worden opgenomen.
5.4.5. Het schoolbestuur of zijn gemandateerde neemt een gemotiveerde eindbeslissing na het overleg of na de onderhandeling in het lokaal comité en brengt de schoolraad in kennis van de beslissing.
5.4.6. Wanneer een overleg niet plaatsvindt binnen een termijn van 21 kalenderdagen, die ingaat de dag nadat een geplande beslissing voor overleg wordt voorgelegd, wordt het overleg geacht te hebben plaatsgevonden. Deze termijn wordt opgeschort door de wettelijk bepaalde schoolvakanties.
6.1.2. De schoolraad vergadert ten minste (driemaal) per jaar.
6.1.3. De secretaris verstuurt de uitnodiging uiterlijk 10 kalenderdagen voor de vergadering, tenzij bij hoogdringendheid. Ze bevat agenda, datum, plaats en uur van de vergadering en, zo mogelijk, bijhorende documenten en nota’s. Bij het vaststellen van datum en uur wordt rekening gehouden met de mogelijkheden van de leden.
6.1.4. De uitnodiging wordt elektronisch bezorgd, tenzij een lid uitdrukkelijk verzoekt een papieren uitnodiging te ontvangen.
6.1.5. Op aanvraag van een lid of een geleding wordt elk onderwerp dat binnen de bevoegdheid van de schoolraad valt, op de agenda van de eerstvolgende vergadering geplaatst. Dit lid of deze geleding zorgt dan ook voor de nodige informatie om dit punt te bespreken.
6.1.6. Wanneer één van de geledingen om een vergadering verzoekt, dient de voorzitter de schoolraad bijeen te roepen uiterlijk 15 kalenderdagen na ontvangst van het verzoek. Schoolvakanties schorten deze periode op. Elk verzoek is schriftelijk gericht aan de voorzitter van de schoolraad en bevat een motivatie.
6.2.2. Op de agenda kan ter zitting geen punt worden toegevoegd tenzij de leden daarmee akkoord gaan.
6.2.3. De leden van de schoolraad streven een consensus na. In uitzonderlijke omstandigheden kan de schoolraad beslissen tot stemming over te gaan. In dat geval wordt aan elke geleding een gelijk aantal stemmen toebedeeld. De stemming gebeurt met handopsteking, behoudens wanneer een lid of een geleding om een geheime stemming verzoekt. De beslissing wordt genomen bij gewone meerderheid (de helft van de stemmen + 1). Onthoudingen worden niet meegeteld. Bij staking van stemmen wordt een voorstel niet aangenomen.
6.2.4. Binnen de geleding geldt het standpunt van de meerderheid. Ten informatieve titel kunnen de individuele leden hun persoonlijk standpunt kenbaar maken.
6.2.5. Wanneer een geleding niet voltallig is of helemaal afwezig, kan de schoolraad toch geldig vergaderen. Doch voor een geldige besluitvorming dient minstens de helft van het totaal aantal leden aanwezig te zijn.
6.3.2. Het ontwerp van verslag vermeldt de gedane voorstellen of adviezen en hun verantwoording, op beknopte wijze het verloop van de vergadering en de besluiten. Alle standpunten worden opgenomen.
6.3.3. Het ontwerp van verslag wordt bij de aanvang van de volgende vergadering ter goedkeuring voorgelegd.
6.4.2. De vertegenwoordigers van de leerlingen in de schoolraad krijgen de nodige begeleiding.
7. RELATIE EN COMMUNICATIE MET DE ONDERLIGGENDE RADEN
7.2. De secretaris bezorgt de voorzitters van pedagogische raad, ouderraad en leerlingenraad de agenda en het verslag van elke vergadering.
7.3. De gemandateerden bereiden de schoolraad voor in de respectievelijke onderliggende raad en brengen er nadien verslag uit.
7.4. Zie ook punt 5.2 Info- en communicatieplicht.
8. RELATIE EN COMMUNICATIE MET HET LOKAAL COMITE
8.2. De secretaris bezorgt de voorzitter(s) van de (het) lokale comité(s) de agenda en het verslag van elke vergadering. Wanneer een ontwerpbeslissing betrekking heeft op de overlegbevoegdheden van de schoolraad, wordt de ontwerpbeslissing eerst ter overleg voorgelegd aan de schoolraad.
8.3. De door de schoolraad uitgeoefende advies – en overlegrechten hebben geen betrekking op de arbeidsvoorwaarden waarover het lokaal comité zich uitspreekt.
9. WIJZIGING VAN HET HUISHOUDELIJK REGLEMENT
9.2. Een voorstel van wijziging van dit reglement moet schriftelijk gebeuren. De redenen om het reglement te wijzigen, de te wijzigen artikels en een voorstel van tekstwijziging dienen te worden toegevoegd.
Voor het personeel, Voor de ouders,