Zoeken
De schoolraad wordt (uiterlijk) om de vier jaar opnieuw samengesteld.
De werking van de schoolraad wordt geregeld in een huishoudelijk reglement.
Het huishoudelijk reglement bepaalt ten minste:
- het aantal mandaten per geleding;
- de wijze waarop nieuwe leden tijdens de mandaatperiode kunnen toetreden tot de schoolraad en de redenen en de wijze waarop mandaten vervroegd beëindigd kunnen worden;
- de wijze waarop ervaringsdeskundigen en experten bij de werkzaamheden van de schoolraad kunnen betrokken worden;
- de wijze van bijeenroeping en de vergaderfrequentie;
- het tijdstip en de wijze waarop de agenda en de bijbehorende documenten worden bezorgd aan de leden van de schoolraad en aan de pedagogische raad, de leerlingenraad en de ouderraad;
- de taken van de voorzitter;
- de wijze van besluitvorming, inzonderheid de aanwezigheidsquota en de stemverhoudingen;
- de wijze waarop de communicatie- en informatieplicht gerealiseerd wordt;
- de modaliteiten rond het afzien van het recht op overleg;
- de vakantieperiodes die de termijn schorsen waarbinnen:
- het advies zoals vermeld in artikel 18 moet beantwoord worden (art. 18 gaat over het schriftelijk advies dat de schoolraad uit eigen beweging aan het schoolbestuur uitbrengt. Het schoolbestuur moet binnen de 30 kalenderdagen een met redenen omkleed antwoord geven)
- en waarbinnen het overleg in de schoolraad dient plaats te vinden als vermeld in artikel 22, derde lid (art. 22, derde lid stelt dat het overleg dient plaats te vinden binnen 21 kalenderdagen. Deze termijn gaat in de dag nadat een geplande beslissing voor overleg wordt voorgelegd).
De overheid geeft een lijst met verplichte onderdelen voor het huishoudelijk reglement, maar laat verder de ruimte om dit concreet in te vullen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren door een (tijdelijke) werkgroep van de schoolraad. Na goedkeuring, zijn alle leden van de schoolraad, zowel huidige als toekomstige, erdoor gebonden.
Onderstaand voorbeeld van huishoudelijk reglement is in overleg afgestemd op het model van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.
1. OPRICHTING
In uitvoering van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad wordt een schoolraad opgericht voor de volgende school/scholen:
[benaming, adres, instellingskenmerken]
De zetel van de schoolraad is gevestigd op het volgende adres [in principe het adres van de school].
2. SAMENSTELLING
De schoolraad bestaat uit vier geledingen
- de personeelsgeleding,
- de oudergeleding,
- de lokale gemeenschap,
- de leerlingen (enkel voor het secundair onderwijs). (In het buitengewoon onderwijs oordeelt het schoolbestuur in overleg met de pedagogische raad over de opportuniteit van de opname van één of meer leerlingen in de schoolraad, rekening houdend met de mogelijkheden en de draagkracht van de leerlingen. Wanneer de school de opleidingsvorm 4 aanbiedt, is de opname van één of meer leerlingen verplicht.)
Elke geleding telt [aantal] leden. Ook wanneer een geleding geen of onvoldoende vertegenwoordigers telt, is de schoolraad regelmatig samengesteld voor zover de voorziene stappen om de schoolraad samen te stellen zijn ondernomen.
Indien er één schoolraad is voor meerdere scholen of vestigingsplaatsen:
Elke school (en/of vestigingsplaats) heeft ten minste [aantal] lid/leden per geleding in de schoolraad.
De schoolraad streeft naar een weerspiegeling van de schoolpopulatie in zijn samenstelling en zal zich inspannen om maatschappelijk kwetsbare groepen te betrekken bij het schoolbeleid.
De vergaderingen worden bijgewoond door het schoolbestuur of zijn gemandateerde (de directeur), tenzij de schoolraad aangeeft afzonderlijk te willen vergaderen over het formuleren van een advies op eigen initiatief.
De leden van de schoolraad onderschrijven het pedagogisch project van de school.
Wat de wijze van toetreding betreft, kiest de schoolraad ervoor dat de onderliggende raden (pedagogische raad, ouderraad en leerlingenraad) jaarlijks bij het begin van elk schooljaar hun vertegenwoordigers mandateren uit hun midden. Dit gebeurt uiterlijk om de 4 jaar.
De onderliggende raden duiden bij de aanduiding van de effectieve leden van de schoolraad ook een plaatsvervanger aan voor het geval een mandaat vroegtijdig beëindigd wordt. In geval er geen plaatsvervanger is voor een vroegtijdig beëindigd mandaat, duidt de betreffende onderliggende raad een nieuwe vertegenwoordiger aan voor zolang het oorspronkelijke mandaat nog geldig is.
Wanneer er voor een geleding geen onderliggende raad is of de onderliggende raad kiest ervoor om geen leden af te vaardigen, wordt de geleding samengesteld op basis van verkiezingen volgens het kiesreglement. Als er minder kandidaten zijn dan het aantal mandaten, dan hoeft er geen stemming plaats te vinden en eindigt de verkiezingsprocedure.
Als een geleding geen of onvoldoende vertegenwoordigers telt, kan de schoolraad in de loop van de mandaatperiode vertegenwoordigers voor die geleding alsnog opnemen.
De vertegenwoordigers van de lokale gemeenschap worden door de leden van de personeels-, ouder- en leerlingengeleding bij consensus gecoöpteerd. Dit gebeurt bij het begin van elk schooljaar voor de duur van één schooljaar.
Aan een mandaat komt een einde als
- het lid (of zijn/haar) kinderen de school heeft verlaten,
- het lid tot het schoolbestuur van een betrokken school behoort,
- het lid ontslag neemt uit de schoolraad,
- het lid niet opnieuw gemandateerd of gecoöpteerd wordt,
- het lid in een toestand van onverenigbaarheid komt.
Onverenigbaar is:
- wanneer een ouder personeelslid van de betrokken school wordt,
- wanneer een vertegenwoordiger van de lokale gemeenschap personeelslid, ouder of leerling van een betrokken school wordt.
Voor specifieke onderwerpen kan de schoolraad beroep doen op ervaringsdeskundigen en experten. Deze personen kunnen op uitnodiging deelnemen aan de vergaderingen, in een raadgevende functie.
3. BESCHERMING AFGEVAARDIGDEN
Personeelsleden en leerlingen die deel uitmaken van de schoolraad kunnen voor de meningen geuit in de uitoefening van hun mandaat geen tuchtsancties respectievelijk orde- of tuchtmaatregelen oplopen.
4. VOORZITTERSCHAP EN SECRETARIAAT
Bij de eerste vergadering van elk schooljaar kiezen de leden van de schoolraad een voorzitter. De voorzitter kan gekozen worden uit de leden van de schoolraad of buiten de leden van de schoolraad:
- wanneer de voorzitter gekozen wordt uit de leden van de schoolraad, is hij stemgerechtigd,
- wanneer de voorzitter gekozen wordt buiten de leden van de schoolraad, is hij niet stemgerechtigd.
Noch de directeur, noch een lid van het schoolbestuur kunnen als voorzitter verkozen worden.
De verkiezing van de voorzitter verloopt analoog met punt 7 van dit huishoudelijk reglement. Wanneer een verkozen voorzitter zijn mandaat vervroegd neerlegt, wordt een nieuwe voorzitter verkozen. Bij belet van de voorzitter duidt de schoolraad een plaatsvervangend voorzitter aan.
De voorzitter stelt de agenda op, opent en besluit de vergadering. Hij leidt de besprekingen, staat in voor de goede werking van de schoolraad en waakt over de naleving van het huishoudelijk reglement.
De voorzitter is verantwoordelijk voor het secretariaat. Hij kan een lid van de schoolraad aanduiden als secretaris. Bij belet van de secretaris wordt een plaatsvervangend verslaggever aangeduid.
Alle communicatie aan de schoolraad wordt minstens aan de voorzitter gericht. Alle communicatie in naam van de schoolraad gebeurt door de voorzitter.
5. BEVOEGDHEDEN
OVERLEG
De schoolraad heeft een overlegbevoegdheid voor de volgende onderwerpen:
- de bepaling van het profiel van de directeur
- het studieaanbod
- het aangaan van samenwerkingsverbanden met andere schoolbesturen en met externe instanties
- de opstapplaatsen en de busbegeleiding in het kader van het door het schoolbestuur aangeboden vervoer
- de vaststelling van het nascholingsbeleid
- het beleid met betrekking tot experimenten en projecten
- het opstellen of wijzigen van:
- het schoolreglement;
- het schoolwerkplan in het basisonderwijs;
- het beleidsplan of -contract dat de samenwerking regelt tussen de school en het CLB
- de infrastructuurwerken die niet onder het toepassingsgebied vallen van artikel 26, §1, 1°, a) en c), van de wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten
- de vaststelling van de criteria voor de aanwending van lestijden, uren, uren-leraar en punten
- het welzijns-, veiligheids- en gezondheidsbeleid van de school ten aanzien van de leerlingen, met inbegrip van het verstrekken van gezonde en evenwichtige schoolmaaltijden
- het beleid met betrekking tot interne kwaliteitszorg, met inbegrip van de bespreking van de resultaten van een schooldoorlichting
- het gelijke-onderwijskansenbeleid in het secundair onderwijs.
Het schoolbestuur of zijn gemandateerde legt in principe ieder ontwerp van beslissing over deze onderwerpen voor aan de schoolraad.
Het schoolbestuur informeert de schoolraad tijdig en indien mogelijk bij de start van het schooljaar, over de geplande beslissingen die voor overleg zullen worden voorgelegd. Op basis daarvan bepaalt de schoolraad zijn overlegagenda.
De schoolraad kan ervoor kiezen om voor bepaalde onderwerpen of ontwerpbeslissingen af te zien van zijn recht op overleg. In dat geval deelt de voorzitter schriftelijk mee aan het schoolbestuur welke onderwerpen of beslissingen dat schooljaar niet op de agenda van de schoolraad zullen komen.
ADVIES
De schoolraad kan steeds uit eigen beweging een schriftelijk advies uitbrengen over alle onderwerpen waarvoor hij een overlegbevoegdheid heeft.
Het schoolbestuur geeft na ontvangst van een advies binnen de dertig kalenderdagen een gemotiveerd antwoord. Die termijn wordt opgeschort door de schoolvakanties.
De schoolraad kan geen adviezen uitbrengen over de arbeidsvoorwaarden. De arbeidsvoorwaarden blijven de exclusieve materie van het LOC of de ondernemingsraad.
De bevoegdheid van de schoolraad aangaande het welzijns- en veiligheidsbeleid op school doet geen afbreuk aan de bevoegdheden van het Comité Preventie en Bescherming op het Werk.
Het behoort niet tot de bevoegdheid van de schoolraad om individuele dossiers of gevallen te bespreken.
6. RECHT OP INFORMATIE
De leden van de schoolraad hebben in functie van de uitoefening van hun bevoegdheden een algemeen informatierecht. Het schoolbestuur bezorgt tijdig [binnen de week voor de vergadering] aan de leden van de schoolraad, samen met de vergaderagenda, alle relevante documenten.
Indien tijdens of na een overleg vastgesteld wordt dat er cruciale informatie ontbrak, dan wordt de desbetreffende beslissing van het schoolbestuur opgeschort.
Dit algemeen informatierecht geldt niet voor vragen die kennelijk onredelijk zijn, die betrekking hebben op documenten die niet af zijn of onvolledig of die informatie van persoonlijke aard betreffen.
7. DE VERGADERINGEN
7.1. Bijeenroeping
Tijdens de eerste vergadering van elk schooljaar legt de schoolraad de vergaderdata voor het hele schooljaar vast. De VCOV raadt aan minimum [3] vergaderingen per schooljaar te voorzien.
De voorzitter of desgevallend de secretaris van de schoolraad bezorgt de data van deze vergadermomenten aan de directeur en (indien van toepassing) aan de voorzitters van de onderliggende raden.
De schoolraad vergadert op uitnodiging van de voorzitter:
- op de vergadermomenten vastgelegd tijdens de eerste vergadering van elk schooljaar,
- wanneer de voorzitter een vraag tot overleg krijgt van het schoolbestuur,
- wanneer één van de geledingen gemotiveerd om een vergadering verzoekt.
De voorzitter of desgevallend de secretaris bezorgt [ten laatste in de week] voor de vergadering de uitnodiging aan de leden van de schoolraad, aan de directeur en (indien van toepassing) aan de voorzitters van de onderliggende raden. Dit kan per e-mail. De uitnodiging bevat agenda, datum, plaats en uur van de vergadering en indien mogelijk bijhorende documenten en nota’s. Bij het vaststellen van datum en uur wordt rekening gehouden met de beschikbaarheid van de leden.
De schoolraad kan niet-leden uitnodigen om aanwezig te zijn op de vergadering in een raadgevende functie. Hij bezorgt die uitnodiging ten laatste één week voor de vergadering plaatsvindt.
7.2 Agenda
De voorzitter stelt de agenda op. Elk lid kan vragen om een onderwerp op de agenda te plaatsen indien het binnen de bevoegdheid van de schoolraad valt.
7.3 Verloop – besluitvorming – stemming
Bij de start van de vergadering stelt de voorzitter de volgorde van de besprekingen voor, rekening houdend met de op de agenda ingeschreven punten. Op de agenda kan ter zitting geen punt worden toegevoegd tenzij de leden daarmee akkoord gaan.
In principe beslissen de leden van de schoolraad in consensus bij het verstrekken van adviezen of het bepalen van standpunten. Uitzonderlijk kan de schoolraad tot stemming overgaan. In dat geval beschikt elke geleding over evenveel stemmen. De beslissing wordt genomen bij gewone meerderheid, onthoudingen worden niet meegeteld. Bij staking van de stemmen wordt het voorstel niet aangenomen.
Niettegenstaande punt 2 van dit huishoudelijk reglement kan de schoolraad slechts geldig vergaderen als minstens elke geleding vertegenwoordigd is. Is dat niet het geval, dan wordt er een nieuwe vergadering samengeroepen. Op die nieuwe vergadering kan, ongeacht de afwezigheid van één of meerdere geledingen, over de agendapunten van de vorige vergadering rechtsgeldig vergaderd worden. Bij eventuele stemming worden de afwezige geledingen geacht zich onthouden te hebben.
7.4 Verslag
De secretaris maakt een verslag op van elke vergadering. Het verslag wordt de volgende vergadering goedgekeurd.
De voorzitter of desgevallend de secretaris bezorgt het verslag aan de leden van de schoolraad en (indien van toepassing) aan de voorzitters van de onderliggende raden.
8 COMMUNICATIE
De schoolraad informeert de personeelsleden, ouders en leerlingen over zijn werkzaamheden op de volgende manier: [bv. ad valvas/inzage op de volgende plaatsen …, via de website van de school of het elektronisch leerplatform, via een rubriek in de schoolkrant …].
De schoolraad zorgt ervoor dat de personeelsleden, leerlingen en ouders weten wie hen vertegenwoordigt in de schoolraad en op welke manier zij hen kunnen contacteren.
Indien een schoolbestuur een overleg vraagt over een ontwerp van beslissing die de schoolorganisatie en de eigenheid van de school fundamenteel verandert, dan zullen de leden van de schoolraad eerst de geleding die ze vertegenwoordigen informeren én raadplegen.
9 WIJZIGING VAN HET HUISHOUDELIJK REGLEMENT
Dit huishoudelijk reglement treedt onmiddellijk in werking.
Dit huishoudelijk reglement geldt voor onbepaalde duur. Het kan gewijzigd worden op voorstel van ten minste de helft van de leden van de schoolraad.
Een voorstel tot wijziging van dit reglement moet schriftelijk gebeuren en moet de redenen geven, de te wijzigen artikels en een voorstel van tekstwijziging.
De beslissing over een wijziging aan het huishoudelijk reglement gebeurt bij gewone meerderheid en verloopt analoog met punt 7 van dit huishoudelijk reglement.
Gedaan te (plaats), op (datum)
Voor de schoolraad
(handtekening van de leden van de schoolraad)