Checklist activiteiten organiseren

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
VOOR DE ACTIVITEIT


Stap 1: planning maken    


 

 

Bepaal welk soort activiteit je wil organiseren

 

Formuleer duidelijke doelstelling(en)

 

Bepaal de doelgroep

 

Leg de datum en het tijdstip vast     

 

Kies een geschikte locatie

 

Maak een begroting op

 

Stel werkgroepen samen

 

Bepaal het programma

 

Ontwerp de uitnodiging

 

Stel een draaiboek samen

 

Maak een sponsordossier op

 

 

 

Stap 2: voorbereidingen treffen voor de verzekeringen    


 

Reserveer (contractueel) de zaal of de locatie

 

Vraag of de school de activiteit (kan) erkennen als schoolactiviteit

 

Bespreek de voorwaarden voor dekking door de schoolpolis.     

 

Ga na welke risico’s de schoolpolis dekt voor vrijwilligers die helpen aan de activiteit of in opdracht rijden.

 

Valt de activiteit niet onder de schoolverzekering, zorg dan als ouderwerking zelf voor de nodige verzekeringen, bijv. burgerlijke aansprakelijk, contractuele aansprakelijkheid, ongevallen, polis alle risico’s...

 

Gaat de activiteit door op een externe locatie, ga na of je als huurder gedekt bent door de brandpolis van de uitbater/eigenaar. 

 

Sluit (eventueel) een materialenpolis voor gehuurd materiaal af.

 

 

 

Stap 3: voorbereidingen treffen voor benodigdheden en catering   

 

 

Lijst alle benodigdheden op, bijv. tafels, stoelen, decoratie, toog, podiumstukken, geluidsinstallatie, bonnetjes, kassa, stempels…

 

Vraag materiaal aan via de school, de gemeente of een verhuurdienst

 

Breng de nodige elektriciteits– en watervoorzieningen in kaart   

 

Contacteer of organiseer zelf eetstandjes

 

Werk je met een brouwer, bestel naast de drank en snacks ook herbruikbare bekers, tapinstallatie, extra frigo’s, koelwagen

 

 

 

Stap 4: voorbereidingen treffen voor veiligheid en vergunningen

 

 

Maak je locatie toegankelijk en zorg voor (aangepaste) toiletten

 

Voorzie bij een openluchtactiviteit een regen – of warmteplan bijv. gratis water, zonnecrème-verdeelpunt, voldoende schaduwplekken…

 

Stel een noodplan op

 

Tref de nodige verkeersmaatregelen, bijv. parking, autoluwe speelstraat...

 

Vraag (indien nodig) vergunningen aan bij gemeente of andere instanties

 

Vraag (indien nodig) SABAM en Billijke Vergoeding aan

 

 

 

Stap 5: start een promotiecampagne op

 

 

Ontwerp een uitnodiging/flyer en bestel (eventueel) drukwerk 

 

Vermeld op de uitnodiging ‘een activiteit van de school i.s.m. de ouderwerking’

 

Vermeld op drukwerk de verantwoordelijke uitgever

 

Vermeld duidelijk de inschrijf – en betaalmogelijkheden

 

Stel een promotieplan op (enkel digitaal of ook op papier)

 

Maak promotie op verschillende manieren en momenten

 

 

 

 

Stap 6: Voorbereidingen treffen voor werk – en taakverdeling

 

 

Zoek vrijwilligers/helpers

 

Maak een taakverdeling/werkplanning op

 


TIJDENS DE ACTIVITEIT


Respecteer alle hygiëne – en voedselnormen

 

Zorg dat de keuken en/of eetstandjes proper en veilig zijn

 

Zorg dat alle veiligheidsvoorschriften op vlak van brandveiligheid nageleefd zijn, bijv. branddekens voorzien, nooduitgangen vrijhouden…

 

Zorg dat er een EHBO-koffer beschikbaar is

 

Voorzie voldoende opzichters/security om de veiligheid op bijvoorbeeld een fuif te garanderen.

 

Bewaak de (maximum) capaciteit van de zaal

 

Hang de vergunningen voor bijv. drank en informatie over voeding bijv. allergenen zichtbaar uit tijdens de activiteit

 

Hang zichtbaar uit dat de organisatie niet verantwoordelijk is voor diefstal/ongevallen of schade aan eigen goederen

 

Vraag toestemming om foto’s te maken (GDPR) 

 

Duid een coördinator aan voor de vrijwilligers en voor noodgevallen en maak dit kenbaar

 


NA DE ACTIVITEIT

Bespreek en evalueer de activiteit met de deelnemers en de vrijwilligers  

 

Maak een verslag en pas het draaiboek aan

 

Maak een kosten-baten analyse

 

Plaats foto’s op sociale media (van de school) en houd rekening met de GDPR

 

Bedank alle vrijwilligers voor hun inzet