Schoolreglement

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
1. Wat is een schoolreglement?

In het schoolreglement staan de wederzijdse rechten en plichten van de leerlingen, de ouders en de school. Naast het pedagogisch project, bevat het schoolreglement belangrijke informatie over de schoolorganisatie en de praktische afspraken.

Vooraleer ouders hun kind inschrijven in een school, moeten ze het schoolreglement ondertekenen. Als ouders niet akkoord gaan met (aspecten uit) het reglement, kunnen ze hun kind niet inschrijven in de school.

Als het reglement wijzigt, moeten de ouders het opnieuw ondertekenen. Een wijziging kan worden meegedeeld in de loop van een schooljaar, maar de wijziging kan pas effectief in werking treden in het daaropvolgende schooljaar. Een uitzondering op deze regel zijn wijzigingen die het gevolg zijn van nieuwe regelgeving. Wanneer de ouders niet akkoord gaan met de wijziging, eindigt de inschrijving van hun kind in de school op 31 augustus.

Het reglement kan zowel op papier als elektronisch bezorgd worden aan de ouders. 


2. Wat moet er in een schoolreglement staan?

2.1 Algemeen

De overheid legt vast welke elementen minimaal in een schoolreglement opgenomen moeten worden. Het schoolbestuur kan hier punten aan toevoegen. Het schoolbestuur bepaalt ook hoe ze de informatie organiseert. Zo kan de informatie die ouders bij de inschrijving van hun kind moeten krijgen, een bijlage vormen bij het schoolreglement.

De ouders moeten bij de inschrijving ten minste geïnformeerd worden over:

  • de juridische aard en de samenstelling van het schoolbestuur;
  • het pedagogisch project (= levensbeschouwelijke visie van de school op onderwijs en opvoeding);
  • de organisatie van de schooluren;
  • de voor- en naschoolse opvang indien de school daarin voorziet;
  • het leerlingenvervoer (voor zover dit door de school georganiseerd wordt);
  • de erkenning van de school: als de school een aanvraag tot voorlopige erkenning heeft ingediend of een voorlopige erkenning voor één schooljaar heeft gekregen, moet zij dit vermelden;
  • het begeleidend CLB;
  • de samenstelling van de scholengemeenschap;
  • de samenstelling van de schoolraad.


Vanaf 1 september 2023 moet het schoolreglement een bijlage bevatten met de afspraken rond digitale communicatie. Ook het beleid van de school met betrekking tot afstandsonderwijs is een nieuw item in het schoolreglement.

2.2 Basisonderwijs

2.2.1 Kleuteronderwijs

In het kleuteronderwijs moet het schoolreglement ten minste de volgende elementen bevatten:

  1. hoe de school omgaat met sponsoring en reclame;
  2. bijdragen in de kosten die de school aan de ouders mag vragen, en afwijkingen die ze daarop kan toestaan;
  3. een engagementsverklaring met afspraken tussen school en ouders over:
    • het oudercontact,
    • regelmatige aanwezigheid en spijbelbeleid,
    • individuele leerlingenbegeleiding,
    • positief engagement ten aanzien van de onderwijstaal: de leerlingen worden aangemoedigd om Nederlands te leren.
  4. afspraken over het rookverbod;
  5. afspraken over onderwijs aan huis voor zieke kinderen en synchroon internetonderwijs (bv. Bednet);
  6. hoe de schoolraad en de ouderraad worden samengesteld;
  7. het recht op inzage van de leerlingengegevens en het recht op toelichting bij die gegevens, alsook het recht op een kopie van deze gegevens;
  8. info over buitenschoolse activiteiten;
  9. de vermelding dat gegevens van de leerling worden overgedragen naar een nieuwe school wanneer de leerling van school verandert tenzij de ouders zich hiertegen verzetten;
  10. de vermelding dat een kopie van het gemotiveerd verslag of verslag (voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften) bezorgd wordt aan de nieuwe school wanneer de leerling van school verandert;
  11. de contactgegevens van het CLB waarmee de school samenwerkt;
  12. een korte beschrijving van het beleid op leerlingenbegeleiding waarmee de school haar visie en werking verduidelijkt.
  13. richtlijnen over aanwezigheden en te laat komen, vooral voor leerplichtige kleuters.


2.2.2 Lager onderwijs

In het lager onderwijs bevat het schoolreglement dezelfde punten als in het kleuteronderwijs EN bovendien:  

  1. het orde- en tuchtreglement voor de leerlingen: wat mag, wat mag niet? Hoe straft de school? Hoe kan je reageren als je niet akkoord gaat?
  2. de regels voor preventieve schorsing, tijdelijke en definitieve uitsluiting en voor de betwisting van een uitsluiting;
  3. hoe de school het getuigschrift basisonderwijs toekent en hoe je een beslissing van de klassenraad om dat niet toe te kennen, kan betwisten;
  4. wat je moet doen als je kind te laat komt of afwezig is;
  5. afspraken over huiswerk, agenda’s, leerlingenevaluatie en rapporten;
  6. hoe de leerlingenraad wordt samengesteld.


2.3 Secundair onderwijs

Het schoolreglement van een secundaire school bevat minimaal volgende elementen:

  1. de basisprincipes in verband met:
    • toelatingen,
    • afwijkingen, vrijstellingen en andere maatregelen,
    • aan- en afwezigheden;
  2. de lesspreiding en de vakantie- en verlofregeling;
  3. de regeling in verband met buitenschoolse activiteiten en stages;
  4. de samenwerking met andere scholen of organisaties;
  5. het tijdelijk onderwijs aan huis voor zieke jongeren en het recht op synchroon internetonderwijs (bv. Bednet);
  6. bijdragen in de kosten die de school aan de ouders mag vragen, de afwijkingen die ze daarop kan toestaan en de contactpersoon op school waar je met vragen en opmerkingen over financiële aangelegenheden terecht kan;
  7. de participatie- en inspraakmogelijkheden;
  8. de manier waarop inzage in, toelichting bij en kopie van leerlingengegevens kan gebeuren;
  9. de manier waarop de school de evaluatie en remediëring van leerlingen organiseert en wanneer ze hierover communiceert;
  10. de lokale leefregels op school:
    • de tucht- of andere maatregelen die de school kan nemen bij schending van de leefregels door de leerling,
    • de plicht van de leerling om zich te onthouden van iedere daad van geweld, pesterij of ongewenst seksueel gedrag,
    • de afspraken i.v.m. het rookverbod;
  11. de eventuele beroepsmogelijkheden tegen betwiste beslissingen;
  12. de basisprincipes van het schoolbeleid m.b.t. reclame en sponsoring;
  13. een engagementsverklaring met wederzijdse afspraken over:
    • het oudercontact,
    • regelmatige aanwezigheid en spijbelbeleid,
    • vormen van individuele leerlingenbegeleiding, 
    • het positieve engagement t.a.v. de onderwijstaal.
  14. de vermelding dat bij schoolverandering leerlingengegevens worden overgedragen aan de nieuwe school, tenzij de betrokken personen - na de gegevens te hebben ingezien - er zich expliciet tegen verzetten;
  15. de contactgegevens van het CLB waarmee de school samenwerkt;
  16. de krachtlijnen van de visie en werking van de school op het vlak van leerlingenbegeleiding;
  17. enkel van toepassing in een opleiding waar voedingsmiddelen worden verwerkt: een leerling moet de school op de hoogte brengen als zijn/haar medische toestand een risico vormt op verontreiniging van levensmiddelen.

Naast deze verplichte elementen in het schoolreglement, bepaalt de overheid ook dat ouders en leerlingen op de hoogte moeten gebracht worden over de modernisering van het secundair onderwijs.


3. Aandachtspunten voor de ouderwerking
  • De wijzigingen aan het schoolreglement worden besproken op de schoolraad. Agendeer ze vooraf op de ouderraad zodat de oudervertegenwoordigers het standpunt van de ouderraad kunnen meenemen.
  • Wijzigingen die grote gevolgen hebben voor ouders en leerlingen, zoals bv. een wijziging van de schooluren of invoering/afschaffing van schooluniform hebben een groot draagvlak nodig. Hiervoor organiseer je best een bevraging onder alle ouders. Uiteraard gebeurt dit in samenspraak met de school.
  • In een goed schoolreglement is er een evenwicht tussen de rechten en de plichten van ouders. Probeer telkens beide aspecten voor ogen te houden: wat verwacht de school van de ouders en wat kunnen de ouders van de school verwachten?
  • Een duidelijk schoolreglement voor alle ouders en leerlingen is een uitdaging! Neem de proef op de som en ga na of je als ouderwerking alles begrijpt.
  • Een aantrekkelijke lay-out maakt de structuur van het schoolreglement helder en nodigt uit tot lezen.
  • Het schoolreglement kort en overzichtelijk houden is niet evident. Het opsplitsen in twee documenten is mogelijk: een schoolbrochure met informatie over de school (vnl. voor nieuwe ouders) en een document met de afspraken. 
  • Vat praktische informatie samen in een frigofiche. Dit is een fiche met de belangrijkste punten die als het ware op de frigo gehangen kan worden. Bv. wie contacteren in geval van ziekte, gegevens CLB, schooluren, verlofdagen...
  • Eenzelfde boodschap kan op verschillende manieren gebracht worden. Een positieve en motiverende toon nodigt meer uit om zich aan de afspraken te houden dan een betuttelende of repressieve toon.
  • Alle ouders informeren over het schoolreglement kan op een infoavond waarin de verschillende onderdelen via een doorschuifsysteem in kleine sessies toegelicht worden: bv. orde- en tuchtreglement, evaluatiebeleid, leerlingenbegeleiding...
  • Sommige bepalingen in het schoolreglement kunnen op het niveau van de scholengemeenschap uitgewerkt worden (bv. de engagementsverklaring). In dit geval wordt het medezeggenschapscollege betrokken. Hierin zetelen vertegenwoordigers van de verschillende schoolraden. Ook deze vertegenwoordigers nemen de input van de respectievelijke ouderraden mee.