Zoeken
Het participatiehuis is een model dat vormgeeft aan de verschillende manieren waarop ouders betrokken kunnen zijn bij het schoolleven . Het is ontwikkeld door de VCOV en de andere ouderkoepels. In welke kamer van het huis een activiteit zich ook situeert, er is altijd sprake van een dynamiek tussen ouders, school en leerling.
Jan De Mets (Steunpunt Diversiteit en Leren) stelt deze dynamiek voor in een driehoek waarvan de drie zijden, of de onderlinge relaties, goed moeten zitten. De initiatiefnemer om ervoor te zorgen dat de relaties goed zitten, is de school. Zij moet drempels wegnemen en kansen creƫren voor een goede samenwerking. De relatie tussen de verschillende partners is een gelijkwaardige relatie: er is wederzijdse erkenning en respect.
In onderstaande afbeelding van het participatiehuis vind je in elke kamer een voorbeeld van een activiteit of actie die het PARTNERSCHAP tussen ouders, school en (waar mogelijk ook) leerling in de verf zet. Klik op het vergrootglas om het voorbeeld te ontdekken.