Wat kan je met de ouderwerking doen naar aanleiding van PAARS?

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Wat kan je met de ouderwerking doen naar aanleiding van de PAARS-campagne?

PAARS, de Internationale Dag tegen Holebi- en Transfobie | GoedgezindJaarlijks vindt op 17 mei de Internationale Dag Tegen Holebifobie en Transfobie plaats. Wereldwijd is er een sensibiliseringscampagne ‘PAARS’ rond LGBTQ+. Meer info hierover vind je op paars.today.

De kleur paars komt uit de regenboogvlag, het symbool van de LGBTQ+-gemeenschap. De kleur paars symboliseert kracht en moed, die je nodig hebt om op te komen voor jezelf en te zijn wie je bent. De kleur paars is echter niet hét symbool van de LGBTQ+-gemeenschap, zoals de regenboogvlag. Door paars te dragen geeft men dus enkel aan achter de campagne te staan. Het staat dus niet symbool voor het deel uitmaken van de LGBTQ+-gemeenschap.


Waarvoor staat LGBTQ+?

L = Lesbia betekent lesbische vrouw (homoseksuele vrouw), 
G = Gay betekent homoseksuele man (of vrouw), 
B = Bisexual betekent biseksueel persoon en 
T = Transgender betekent transgender persoon.
Q = Queer of questioning (twijfelend). Queer staat voor een brede genderidentiteit of brede seksuele identiteit. Mensen die zichzelf geen seksuele identiteit of vaststaand gender toekennen noemen zichzelf queer.
+ = Plus, omdat het aantal letters eindeloos kan worden op een seksueel- en gendercontinuüm en om niemand buiten te sluiten.


Waarom is de PAARS-campagne belangrijk?

Bij transpersonen, lesbische meisjes en homojongens liggen de zelfdodingspogingen opvallend hoger dan bij andere jongeren. Daarnaast blijkt uit cijfers van het UZ Gent/Transgender Infopunt dat één op drie Vlaamse LGBTQ-personen de voorbije twee jaar het slachtoffer werd van fysiek geweld. Uit bevragingen van VTM en Het Laatste Nieuws blijkt dat één op tien jongeren homofoob geweld aanvaardbaar vindt en zo’n 20% van de heterojongens onder de 21 jaar is tegen gelijke rechten voor holebi’s.

De Grote Scholierenbevraging (voorjaar 2023) van de Vlaamse Scholierenkoepel leert dat:

  • 58% van de leerlingen die zich identificeren als non-binair of anders (182 scholieren) geeft aan niet zichzelf te kunnen zijn op school;
  • slechts 51% van de leerlingen die zichzelf zien als LGBTQ+ (1288 scholieren) kunnen zichzelf zijn op school.


Wat kan de ouderwerking doen?

De ouderwerking kan verkennen hoe er op school met het gedachtegoed van PAARS omgegaan wordt:

  • Doet de school mee aan de jaarlijkse PAARS-campagne? Wordt er bijv. opgeroepen om die dag een paars kledingstuk te dragen? Doen alle leden van het schoolteam mee aan de actie? Is de leerlingenraad betrokken?
  • Komt het thema LGBTQ+ aan bod op school? Hoe pakt de school dit thema aan in het kleuter-, lager en secundair onderwijs? Worden ouders daarover geïnformeerd?
  • Weten ouders en leerlingen bij wie ze terechtkunnen als ze vragen hebben over dit thema?
  • Wordt er op dezelfde manier omgegaan met bijv. een huwelijk van homoseksuele leden van het schoolteam als bij een heterokoppel? Gaan de leerlingen bijv. in klasverband naar het gemeentehuis? 
  • Hoe gaat de school om met diverse gezinsvormen, cfr. moeder- en vaderdag, nieuwjaarsbrieven, oudercontact, ... ?
  • Zijn er afspraken over de aanspreking van ouders in brieven, cfr. 'beste mama en papa', ...?
  • Is er aandacht voor genderneutraal taalgebruik, bijv. 'leerkracht' in de plaats van 'leraar' of 'lerares', 'zorgleerkracht' in de plaats van 'zorgjuf', ...?
  • Is er alertheid voor stereotypen zoals 'meisjes spelen met poppen en jongens met auto's', 'meisjes houden van dansen en jongens van voetbal', ...
  • Wordt er nagedacht over al dan niet aparte lessen LO? Aparte toiletten? ...
  • Zijn de afspraken in het schoolreglement gelijk voor jongens en meisjes, bijv. met betrekking tot het dragen van juwelen, kledij, ... ?
  • Op welke manier komt diversiteit aan bod in het schoolreglement?
  • ...


Na deze verkenning kan de ouderwerking:

  • aftoetsen of er gedragenheid is om de PAARS-campagne al dan niet in de verf te zetten;
  • aanbieden om samen met de school een werkgroep diversiteit op te richten;
  • de eigen communicatie en activiteiten onder de loep nemen;
  • ...


Meer info


VCOV, maart 2024

Feedback geven