Zoeken
De focus van het decreet ligt
op kinderen en jongeren uit kansarme allochtone en autochtone gezinnen.
Onderzoek en ervaringen tonen aan dat zij meer dan andere kinderen het
risico lopen om geconfronteerd te worden met schoolproblemen zoals
leerachterstand, zittenblijven en schooluitval. Ze starten vaak niet met
hetzelfde sociale en culturele kapitaal als andere kinderen en hebben
het dan ook moeilijker om te beantwoorden aan de verwachtingen die de
school hen stelt. Daardoor bestaat de kans dat hun mogelijkheden door de
school onvoldoende herkend en erkend worden en dat er sprake is van
achterstelling.
Doel van het Gelijke Onderwijskansendecreet:
• de leer- en ontwikkelingskansen van deze kinderen en jongeren optimaliseren;
• vermijden van uitsluiting, segregatie en discriminatie;
• bevorderen van sociale cohesie.
De drie belangrijke krachtlijnen van het decreet:
•
Het principiële recht op inschrijving van een kind in een school naar
keuze. De redenen om een kind te weigeren of door te verwijzen naar een
andere school zijn zeer beperkt.
• De oprichting van lokale
overlegplatforms die de implementatie van het gelijke
onderwijskansenbeleid op het lokale vlak mee realiseren en een Commissie
inzake leerlingenrechten die waakt over de rechtsbescherming van de
leerlingen.
• Een geïntegreerd ondersteuningsaanbod met
aanvullende lestijden, dat de scholen toelaat een zorgbrede werking te
ontwikkelen gericht op kansarme kinderen.
Met
de installatie van lokale overlegplatforms is het de bedoeling de
lokale dynamiek te benutten om een effectief gelijke kansenbeleid in het
onderwijs te realiseren.
Het lokaal overlegplatform heeft naast een
onderzoek- en adviesopdracht, ook een bemiddelende en steunende rol in
de realisatie van het inschrijvingsrecht.
Lokale overlegplatforms
werden apart opgericht voor het basisonderwijs en voor het secundair
onderwijs en dit binnen een werkingsgebied dat ongeveer overeenstemt met
het grondgebied van een gemeente. De Vlaamse regering bepaalt deze
gemeenten.
Deelnemers
De deelnemers aan het lokaal overlegplatform worden
niet beperkt tot de onderwijswereld. Ook andere partners die het thema
kunnen beïnvloeden worden betrokken. Een lokaal overlegplatform bestaat
uit vertegenwoordigers van diverse actoren die in de gemeente of regio
aanwezig zijn en betrokken zijn bij het onderwijs. Het gaat concreet
over:
• de directies en schoolbesturen van alle in het werkingsgebied gelegen scholen;
•
de directies en schoolbesturen van scholen voor buitengewoon onderwijs
van buiten het werkingsgebied indien er frequente leerlingenstromen zijn
tussen de scholen binnen het gebied;
• de directies en
inrichtende machten van de centra voor leerlingenbegeleiding die scholen
begeleiden gelegen in het werkingsgebied;
• een vertegenwoordiger
van elke representatieve vakorganisatie die de beroepsbelangen van het
personeel van de in het werkingsgebied gelegen scholen behartigt;
• twee vertegenwoordigers van erkende ouderverenigingen (1 ouder uit het vrije net en 1 ouder uit het officiële net);
• twee vertegenwoordigers van leerlingenraden in de overlegplatforms voor het secundair onderwijs;
• ten hoogste vier vertegenwoordigers van lokale socio-economische en/of –culturele partners;
• twee vertegenwoordigers van organisaties van etnisch-culturele minderheden;
• twee vertegenwoordigers van verenigingen waar armen het woord nemen;
• een vertegenwoordiger van de integratiesector;
• een vertegenwoordiger van elk van de in het werkingsgebied gelegen onthaal-bureaus;
• een vertegenwoordiger van het schoolopbouwwerk;
• een vertegenwoordiger van het lokaal bestuur met een adviserende bevoegdheid inzake omgevingsanalyse.
De
Vlaamse regering stelt een deskundige aan die de inhoudelijke en
organisatorische ondersteuning van het LOP waarneemt. Na overleg met het
lokaal overlegplatform wordt een voorzitter naar voor geschoven, die
vertrouwd is met het ruime onderwijsveld. De deskundige kan niet worden
aangesteld als voorzitter.
Op 10 september 2018 maakte de Vlaamse regering het nieuwe inschrijfrecht bekend. De LOP’s SO kregen hierin een aantal wijzigingen o.a. wat betreft bezetting van het LOP, de bepaling het deel van de capaciteit dat wordt voorbehouden voor kansarme leerlingen e.a. Klik hier voor meer info.
Bevoegdheden van het lokaal overlegplatform
Het lokaal overlegplatform heeft minstens volgende opdrachten:
• opmaken van een omgevingsanalyse inzake ongelijke onderwijskansen binnen het werkingsgebied;
• afspraken maken inzake de algemene doelstellingen van dit decreet;
•
afspraken maken inzake de opvang, het aanbod en de toeleiding van
leerlingen naar het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers;
• berekenen van de relatieve aanwezigheid in het werkingsgebied;
•
afspraken maken inzake het uitoefenen van de bemiddelingsbevoegdheid en
de opvang van leerlingen na een weigering of een doorverwijzing;
• bemiddelen inzake het recht op inschrijving;
• vastleggen van de werking van het lokaal overlegplatform in een huishoudelijk reglement.
Een lokaal overlegplatform kan beslissen om bijkomende opdrachten op te nemen.
Rol van de ouders in het lokaal overlegplatform
De
ouders worden in het gelijke onderwijskansendecreet als een belangrijke
betrokken partij gezien. Zowel bij het inschrijvingsrecht als bij het
overleg dat hieromtrent gebeurt in de lokale overlegplatforms. Vanuit
die betrokkenheid kunnen ouders als evenwaardige partners meewerken in
het lokaal overlegplatform. Hun rol is om hun achterban te
vertegenwoordigen. Hiermee worden alle ouders uit het vrije net uit het
werkingsgebied van het lokaal overlegplatform bedoeld. Een eerste stap
om te weten wat ouders uit het werkingsgebied denken is voeling hebben
met de ouders uit de eigen school. Daarnaast zijn ook de contacten met
andere ouderverenigingen belangrijk.
Het VCOV-mandaat
De
VCOV heeft van de Vlaamse minister van Onderwijs de bevoegdheid
gekregen om per lokaal overlegplatform een mandaat aan een ouder uit het
vrije net toe te wijzen. Elk toegewezen mandaat wordt schriftelijk
bevestigd. Geen enkel persoon mag een mandaat als ouder uit het vrije
net in een lokaal overlegplatform opnemen tenzij deze daartoe
uitdrukkelijk werd gemandateerd door de VCOV.
VCOV-mandaatdragers
denken en handelen steeds in functie van het algemeen belang van de
leerlingen en hun ouders. Zij overstijgen daarbij het eigen belang en
dat van hun kinderen en de scholen die zij voor hun kinderen hebben
gekozen.
Het mandaat in het lokaal overlegplatform vergt een
zekere consistentie, continuïteit en doorzettingsvermogen om tot
effectiviteit te leiden. Het is dan ook wenselijk dat mandaten zo lang
als mogelijk en verantwoord door dezelfde personen worden waargenomen.
Rond
de tafel hebben de VCOV-gemandateerden doorgaans met partners te maken
die beroepsmatig deelnemen aan vergaderingen. De VCOV-gemandateerden
moeten zich steeds bewust zijn van de gegevenheid dat zij als
evenwaardige gesprekspartners fungeren in het lokaal overlegplatform,
waarbij ze naast de vertegenwoordigers van de scholen één van de
belangrijkste betrokken partijen zijn.
Het VCOV- mandaat is onbeperkt maar loopt ten einde als:
• de VCOV een einde stelt aan het mandaat;
•
er een einde komt aan de betrokkenheid van de gemandateerde bij het
onderwijsniveau of bij de actieve ouderwerking van de school van hun
kind(eren);
• het kind van school verandert (het mandaat kan wel
behouden worden indien de nieuwe school in het werkingsgebied van het
lokaal overlegplatform blijft liggen en indien de ouder daar ook lid
wordt van de actieve oudervereniging);
• de gemandateerde zelf ontslag neemt.
Verwachtingen van VCOV t.a.v. de LOP-ouder
De VCOV verwacht van de gemandateerden dat:
• ze minimaal de Algemene Vergaderingen van het lokaal overlegplatform bijwonen (ongeveer 2X per jaar);
•
ze verder naar goedvermogen trachten deel te nemen aan de vergaderingen
van het dagelijks bestuur, de bemiddelingscel of een andere werkgroep;
•
ze voeling houden met alle ouders, bvb. betrokken zijn bij de actieve
oudervereniging, deel uitmaken van een VCOV-federatie of focusgroep, …
• ze, in de mate van het mogelijke, informatie- en/of vormingsavonden bijwonen van VCOV.
Wat biedt de VCOV aan de LOP- ouder?
De VCOV zorgt t.a.v. de LOP-ouder:
•
voor begeleiding en ondersteuning door de begeleider diversiteit van de
VCOV zowel op vraag van de gemandateerde als op initiatief van de VCOV;
• voor het aanbieden van gratis vorming om de deskundigheid van de gemandateerden te verhogen;
• dat er op regelmatige basis relevante informatie rond de thematiek wordt doorgegeven (bvb. via e-mail of nieuwsbrief);
• voor het organiseren van contacten met VCOV-gemandateerden in de regio.