Zoeken
Onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers wordt aangeboden aan jongeren van niet-Belgische of niet-Nederlandse nationaliteit die nieuw binnenkomen in ons land en het Nederlands onvoldoende beheersen. Via het onthaalonderwijs kunnen deze leerlingen zo snel mogelijk Nederlands leren.
Anderstalige nieuwkomers zijn kinderen en jongeren die nog niet lang in België wonen en die niet voldoende Nederlands spreken of begrijpen om de lessen te kunnen volgen.
Het is een diverse groep: kinderen van vluchtelingen en asielzoekers (al dan niet in een asielcentrum), kinderen die via gezinshereniging in België terechtkomen, niet-begeleide minderjarigen, adoptiekinderen, kinderen van werknemers van internationale organisaties in België …
Het onthaalonderwijs in het basisonderwijs bestaat uit 1 of 2 onthaaljaren (met eventueel een vervolgjaar). De inrichtende school heeft een grote autonomiteit hoe ze dit inricht. Zo kunnen ze de kinderen opnemen in een bestaande klas, of een aparte klas voor de nieuwkomers maken. Vanaf een bepaald aantal leerlingen krijgt de school extra middelen.
Het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers bestaat in het voltijds gewoon secundair onderwijs uit een onthaaljaar (OKAN) en uit begeleiding in het vervolgonderwijs. In het secundair onderwijs bestaat er een lijst met scholen die onthaalonderwijs aanbieden.
Om toegelaten te worden tot het onthaalonderwijs in het secundair onderwijs moeten leerlingen aan de volgende voorwaarden voldoen:
1. een nieuwkomer zijn (maximaal 1 jaar ononderbroken in België verblijven)
2. op 31 december van het schooljaar minstens 12 jaar zijn en nog geen 18 jaar zijn
3. niet het Nederlands als thuistaal of moedertaal hebben
4. onvoldoende Nederlands spreken of begrijpen om de lessen goed te kunnen volgen
5. maximaal 9 maanden ingeschreven zijn in een onderwijsinstelling met het Nederlands als onderwijstaal
Het onthaaljaar wordt ook onthaalklas voor anderstalige nieuwkomers (OKAN) genoemd. De onthaalklas is onderdeel van de gewone school secundair onderwijs, elke school kan een OKAN-afdeling oprichten. Het leerprogramma is er sterk gericht op Nederlands aanleren en op integratie en inburgering. Doel is dat de leerlingen na het onthaaljaar met succes kunnen starten in de studierichting en de onderwijsvorm die aansluit bij hun interesses en capaciteiten.
Als een leerling het onthaaljaar voltooit (tijdens of na het schooljaar dat hij/zij het onthaaljaar start, of tijdens of na het daaropvolgende schooljaar), ontvangt hij/zij een attest van regelmatige lesbijwoning in het onthaaljaar.
De klassenraad geeft de leerling ook advies voor verdere studies: in het secundair onderwijs, in het volwassenenonderwijs of in een andere opleiding of vorming.
10 tips over ouderbetrokkenheid in OKAN
Inspiratieblad ‘Voorlezen met anderstalige nieuwkomers’
Startpagina ‘kansarmoede’
Praktijkvoorbeeld 'Wereldcafé'
Praktijkvoorbeeld 'Ouders lezen voor in OKAN'
Praktijkvoorbeeld 'Voogd leest voor aan anderstalige nieuwkomers'
Praktijkvoorbeeld 'Werken aan ouderbetrokkenheid in OKAN'