Wat is nieuw of anders in schooljaar 2023-2024?

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Wat is nieuw of anders in schooljaar 2023-2024?

Hieronder volgt een overzicht van nieuwe of andere regels die gelden vanaf schooljaar 2023-2024.


Verdere modernisering secundair onderwijs

Het eerste leerjaar van de derde graad start met een nieuwe structuur en studieaanbod. Het studieaanbod krijgt een indeling zoals die van de tweede graad: 8 studiedomeinen en 3 finaliteiten waaraan de onderwijsvormen gekoppeld zijn.  

Er zijn ook herwerkte eindtermen voor de tweede en derde graad. 16 sleutelcompetenties stonden centraal in de herwerking. Nederlands, andere talen, wiskunde, exacte wetenschappen en technologie krijgen prioriteit. 


Leersteundecreet gaat van start

Het leersteundecreet ondersteunt leerlingen om zich maximaal te ontwikkelen en helpt scholen en leraren om dat werkbaar te maken. In het gewoon onderwijs ligt de focus op leerlingbegeleiding én op het versterken van de brede basiszorg en verhoogde zorg.

Het nieuwe leersteunmodel ondersteunt scholen bij specifieke onderwijsbehoeften van leerlingen. Elke school sloot zich aan bij een leersteuncentrum. Voor buitengewoon onderwijs zijn er nieuwe maatregelen om de samenwerking tussen gewoon en buitengewoon beter op elkaar af te stemmen en de mogelijkheid van leerlingen buitengewoon naar gewoon soepeler te laten verlopen.


Vlaamse toetsen gaan van start

Van woensdag 24 april tot en met vrijdag 17 mei 2024 leggen alle leerlingen van het vierde leerjaar basis en het tweede jaar secundair onderwijs een digitale toets Nederlands en wiskunde af. Leerlingen loggen in met hun LeerID die ze via de school krijgen. In juni 2024 krijgen de scholen de eerste feedback over de resultaten en krijgen ze meer inzichten of leerlingen de minimumdoelen bereiken.


Wettelijk vermoeden deskundigheid klassenraad

Het vermoeden van deskundigheid van de klassenraad houdt in dat ervan uitgegaan wordt dat een klassenraad steeds professioneel handelt bij het beoordelen van de vorderingen van de leerling en het motiveren van de evaluatiebeslissingen. Als een leerling of ouder van oordeel is dat er onwettelijk is gehandeld, is het aan de leerling of ouder om dat te bewijzen. 

Om het vertrouwen in de leraar te bevestigen en te versterken werd dit principe decretaal verankerd. Aan de motiveringsplicht van de klassenraad bij evaluatiebeslissingen verandert er niets.


Vroeger naar buitengewoon basisonderwijs

Cognitief sterk functionerende leerlingen kunnen vroeger instappen in het buitengewoon basisonderwijs los van hun leeftijd. Daarvoor is een gunstig advies nodig van de klassenraad kleuteronderwijs of een gunstige beslissing van de klassenraad lager onderwijs.


Interactief afstandsonderwijs

Scholen en besturen krijgen juridische houvast om met interactief afstandsonderwijs aan de slag te gaan. Ze mogen dit in een maximumpercentage aanbieden aan groepen in alle graden van het voltijds secundair onderwijs (uitgezonderd aanloopstructuuronderdelen) en opleidingsvorm 3 en 4 buitengewoon secundair onderwijs. Voor individuele leerlingen zijn er uitzonderingen mogelijk.


Alle internaten in onderwijssector

Dankzij het decreet en het besluit van de Vlaamse Regering worden de onderwijsinternaten een volwaardige sector binnen het Vlaams onderwijs. Dat biedt besturen, personeelsleden, internen en hun ouders een grotere rechtszekerheid.


Op stage in de derde graad

Alle leerlingen in de derde graad van de dubbele finaliteit, de arbeidsmarktfinaliteit en alle zevende leerjaren gericht op instroom arbeidsmarkt gaan per schooljaar 18 halve dagen op stage. Scholen krijgen de tijd om dit per jaar uit te rollen of maximaal in te zetten op observatieactiviteiten.


Benamingen derde leerjaren derde graad aangepast

De vermelding ‘7e leerjaar’ maakt onmiddellijk duidelijk dat het over een opleiding in het secundair onderwijs gaat. Voor de voorbereidende jaren hoger onderwijs, het naamloos leerjaar en specialisatiejaren bso wordt aan de naam een finaliteit toegevoegd, bijvoorbeeld ‘7e leerjaar gericht op het hoger onderwijs’ of ‘7e leerjaar gericht op instroom arbeidsmarkt’. Zo blijven leerlingen en ouders de bomen door het bos zien en maken ze een gerichte studiekeuze. 


Verplicht overleg en advies over de schoolloopbaan van leerlingen in het basisonderwijs of over revalidatie tijdens de lestijden/lesuren geschrapt

De school is het eerste aanspreekpunt en verantwoordelijke voor de leerlingbegeleiding. In het basisonderwijs is het verplicht overleg van de school met het CLB geschrapt bij:

  • Zittenblijven
  • het verplicht advies van het CLB bij verlengd verblijf in het kleuteronderwijs
  • bij vervroegde instap in het lager onderwijs
  • bij verlengd verblijf in het lager onderwijs voor 14-jarigen 

Ook een aantal verplichte adviezen die het CLB geeft in het kader van revalidatie tijdens de lestijden/lesuren in het basis- en secundair onderwijs zijn geschrapt. 

Leerlingen, ouders en scholen kunnen steeds terecht bij het CLB met vragen over de schoolloopbaan en het leren en studeren.


Aanpassingen aan toelatingsvoorwaarden en studiebekrachtiging

De toelatingsvoorwaarden en modellen van studiebewijzen worden aangepast.  

  • Als er een gunstige beslissing van de toelatingsklassenraad nodig is, heeft de klassenraad een termijn van 60 kalenderdagen als het gaat om een leerling die overstapt met een OV4-verslag buso naar voltijds so.
  • Wie een getuigschrift basisonderwijs heeft, is toegelaten tot het eerste leerjaar B.
  • Studiebewijzen behaald in andere contexten (zoals stelsel van leren en werken of de examencommissie) gelden ook om te starten in het secundair onderwijs.
  • Leerlingen die van de duale naar de niet-duale leerweg overstappen binnen de gelijknamige studierichting (of vice versa) moeten hiervoor nooit toelating krijgen van de klassenraad.