Zoeken
Wat is het?
Met monitoringssoftware kunnen leerkrachten toezicht houden op de digitale toestellen van hun leerlingen. Dat kan zowel wanneer de leerlingen in de klas op het toestel werken, als wanneer de leerlingen het toestel thuis gebruiken bij afstandsonderwijs. Leerkrachten kunnen meekijken op de schermen van de leerlingen. Indien ze merken dat een leerling niet met de opdracht bezig is, kan de leerkracht een scherm vergrendelen. Leerkrachten kunnen via de monitoringssoftware websites delen en feedback doorsturen zodat een leerling weet of hij op het goede spoor zit.
Werkt je kind tijdens afstandsonderwijs op een eigen toestel of een toestel van de ouders? Kijk dan in het schoolreglement wat de afspraken zijn rond monitoringssoftware.
Waarom wordt het gebruikt?
Monitoringssoftware maakt het mogelijk om leerlingen op te volgen en te controleren tijdens het werken op digitale toestellen. Het kan een hulpmiddel zijn om leerlingen te helpen hun focus te bewaren en maakt het mogelijk om ondersteuning op afstand te bieden.
Worden er online toetsen afgenomen? Dan kan de leraar gebruik maken van 'online proctoring'. Zo houdt de leraar tijdens de toets toezicht onder gecontroleerde voorwaarden. Tijdens de toets worden er opnamen gemaakt van het scherm van de leerling, van de leerling zelf én van de omgeving.
Hoe zit het met de privacy?
Met monitoringssoftware raak je aan de privacy van leerlingen. Volgens de GDPR-wetgeving moet de leerkracht altijd objectief kunnen verantwoorden waarom hij of zij een bepaalde groep leerlingen monitort. Het is dan ook belangrijk dat de leerlingen goed op de hoogte zijn van deze monitoringssoftware. Het moet voor een leerling duidelijk zijn wanneer hij of zij via software gecontroleerd wordt door een leerkracht. Dit kan bijvoorbeeld met een duidelijke melding of via een andere schermkleur. De manier waarop het gebeurt, moet vóór het gebruik van de monitoringssoftware aan de leerling meegedeeld worden. Een ideaal moment om de informatie ook aan de ouders mee te delen is de infoavond bij het begin van het schooljaar.
De monitoringssoftware mag enkel gebruikt worden zoals afgesproken. De afspraken staan vermeld in het schoolreglement om de privacy van de leerling te garanderen en af te bakenen wanneer men aan monitoring zal doen. De afspraken kunnen gaan over:
- de manier waarop de online controle gebeurt,
- wat de school met de informatie doet die leraren zien,
- op welke manier de leerkracht aangeeft dat de monitoringssoftware aanstaat,
- wanneer de monitoring gebruikt wordt (enkel op school of ook thuis, tijdens welke momenten wel/niet?),
- wat de gevolgen zijn wanneer er niet conform de gemaakte afspraken wordt
gewerkt (bijvoorbeeld: wat wanneer een leerling naar muziekvideo’s
kijkt tijdens de wiskundetaak?) of wanneer er fraude in het spel is.
Idealiter organiseert de school eerst een oefenmoment zodat de leerlingen vertrouwd zijn met deze monitoringssoftware.
Tip!
Wijzigingen aan het schoolreglement worden eerst besproken op de schoolraad. Door deze wijzigingen vooraf op de ouderraad te agenderen kunnen de oudervertegenwoordigers in de schoolraad het standpunt van de ouderraad meenemen.
Meer weten?
Monitoring van digitale toestellen | Vlaanderen.be
Online toezicht op toetsen en examens | Ik beslis
Online toetsen controleren via online proctoring | Vlaanderen.be