Zoeken
De overheid vraagt om te streven naar een weerspiegeling van de schoolpopulatie in de participatieorganen. De school is een deel van de diverse samenleving waarin onze kinderen leven. Zeker de basisschool is een afspiegeling van de buurt waarin ze gelegen is. De ouderwerking is dit niet altijd. Trek daarom tijd uit om met de ouderwerking na te denken over welke ouders je mist en wat je kan doen om hen te betrekken.
- vergaderzaal met voldoende ruimte om in groepjes te werken
- flappen en stiften
- gespreksleider en verslagnemer
Stap 1:
Ga met de leden van de ouderwerking rond de tafel zitten en voorzie één lege stoel. Deze stoel is de plaats van die ouders die je moeilijk bereikt of die zelf de stap naar de ouderwerking niet kunnen of durven zetten.
Stap 2:
Ga eerst in kleine groepjes van 2 à 4 personen zitten. Denk samen na over wie er op de lege stoel zou kunnen zitten. Zet de belangrijkste ideeën op een flap. Hou rekening met volgende vragen:
- Wie missen we? Wie zien we nooit?
- Wie komt er één keer en blijft dan weg?
- Welke vormen van diversiteit zijn er op onze school aanwezig? Bij leerlingen en hun ouders?
- Vertegenwoordigt onze ouderwerking deze diverse groep ouders?
Stap 3:
Elk groepje vertelt wie zij op de lege stoel zien zitten.
Stap 4:
Denk met de hele groep na over onderstaande vragen en bedenk enkele concrete acties.
- Hoe kunnen we de ouders die we missen betrekken?
- Wat gaan we verbeteren?
- Hoe kunnen we hen beter vertegenwoordigen?
- Wie kan ons hierbij helpen?