Zoeken
- personen die het ouderlijk gezag uitoefenen (in concreto de ouders), OF
- personen die in rechte (bv. pleegvoogden) of in feite (bv. pleeg- of stiefouders) de minderjarige leerling onder hun bewaring hebben, OF
- de leerling zelf in het secundair onderwijs.
- de datum
- naam en adres van de 'klager(s)' en de leerling
- naam en adres van de 'aangeklaagde' (in concreto het schoolbestuur)
- omschrijving van hetgeen waarover de klacht gaat, zo veel mogelijk met vermelding van plaats en tijd
- aantoning van het rechtstreeks en persoonlijk belang
- beschrijving van de pogingen die zijn gedaan om de klacht op te lossen via de interne kanalen van de school (bezorg eventueel ook verslagen, mails... hiervan)
- de aangeklaagde wordt op de hoogte gebracht en heeft de mogelijkheid een 'verweernota' te bezorgen (binnen de 15 kalenderdagen)
- de aangeklaagde heeft de mogelijkheid alsnog in overleg te gaan met de klager
- er wordt onderzocht of de klacht ontvankelijk is:
- de klacht moet serieus zijn, het mag bv. niet gaan om een misplaatste grap
- de klacht moet binnen het toepassingsgebied van de klachtenregeling vallen. Voldoet de klacht m.a.w. aan de gestelde eisen: datum, namen, omschrijving, aantoonbaar belang, pogingen om via interne kanalen tot oplossing te komen?
- de feiten mogen niet meer dan 6 maanden geleden gebeurd zijn
- er mag geen gerechtelijke procedure gestart zijn
- de klacht mag niet gaan over algemeen beleid van de overheid, bv. over een wet of decreet
- de klacht mag niet gaan over ontslag, evaluatie of tuchtmaatregel t.a.v. een personeelslid
- er mag geen specifieke formele regeling en/of instantie voor de klacht bestaan
- de feiten worden onderzocht: wat is er gebeurd en zijn er relevante omstandigheden?
Een onbevooroordeelde commissie buigt zich over de klacht in tenminste één hoorzitting. Tijdens deze hoorzitting worden de klager en de aangeklaagde gehoord. Zij kunnen zich laten bijstaan door een raadgever. De klachtencommissie kan getuigen oproepen.
Binnen de 60 kalenderdagen doet de commissie een uitspraak: is de klacht gegrond of ongegrond. De termijn van 60 dagen kan eenmalig verlengd worden met nog eens 60 dagen.
De uitspraak wordt schriftelijk aan de klager en de aangeklaagde bezorgd, eventueel met een advies. Er kan niet in beroep gegaan worden.
Voorafgaand of tijdens de behandeling van de klacht kunnen de klager en de aangeklaagde kiezen voor een bemiddeling. De procedure wordt dan voor onbepaalde tijd opgeschort.
Ouders en leerlingen kunnen klacht indienen bij de Klachtencommissie van Katholiek Onderwijs Vlaanderen via de webtool op https://klachten.katholiekonderwijs.vlaanderen/. Klachten via e-mail zijn niet meer mogelijk. De applicatie is zo ontworpen dat lokaal overleg prioriteit krijgt. Ouders en leerlingen moeten eerst in overleg gaan met het lokale schoolbestuur. Dit is een voorwaarde opdat een klacht behandeld kan worden.
Overweeg je om een klacht in te dienen bij de Klachtencommissie? Check eerst het stappenplan om een probleem aan te kaarten en de tips voor een constructief overleg. Je kan zeker ook bij de VCOV terecht om samen te kijken of er nog kans is op een oplossing via overleg.
- Klacht over een katholieke onderwijsinstelling?
- Huishoudelijk reglement van de Klachtencommissie
- VCOV-stappenplan voor ouders: heb je een probleem op school? Blijf er niet mee zitten!
- Tips voor een constructief overleg met de school
- Waar kunnen ouders terecht met klachten over de school?