Zoeken
Het draaiboek ‘Zet je schOUDERS onder ZILL’ (zie ook bijlage) geeft schoolteams handvaten om met het nieuwe leerplan aan ouderbetrokkenheid te werken, alsook om beide concepten met elkaar te verbinden. Dit draaiboek (2018) is tot stand gekomen in opdracht van het Katholiek Onderwijs Vlaanderen en is in samenwerking met een projectgroep uit de richting Opleidings- en Onderwijswetenschappen van de Universiteit van Antwerpen gerealiseerd.
Met de invoering van het leerplan 'Zin in leren! Zin in leven!' in 2018 beoogt het Katholiek Onderwijs Vlaanderen een kwaliteitsverbetering van het onderwijs en de ontwikkeling van het kind. Het leerplan is een middel waarmee de school kan inspelen op de schooleigen context en op de unieke talenten van elke leerling van de basisschool. Het streefdoel is om leerlingen intrinsiek te motiveren tot leren en leven, hen te laten zoeken naar betekenis en de zin van de dingen, alsook leren en leven met elkaar te verbinden.
De school werkt aan de harmonische ontwikkeling van leerlingen op basis van tien persoons- en cultuurgebonden ontwikkelingsvelden. Deze velden en bijbehorende thema’s verduidelijken de verwachtingen ten aanzien van de leerlingen in ik-zinnen. Om het leerplan 'Zin in leren! Zin in leven!' volledig tot zijn recht te laten komen, dient de school het op maat en vanuit de eigen context in te vullen. Een belangrijke rol hierin is weggelegd voor de samenwerking met ouders.
Het Katholiek Onderwijs Vlaanderen realiseert zich de absolute meerwaarde van het betrekken van ouders bij het volledige schoolgebeuren. Met het nieuwe leerplan 'Zin in leven! Zin in leren!' wil het de ouders, als eerste partners van het schoolteam, daarom ook onmiddellijk betrekken bij de implementatie ervan. Het leerplan biedt hiertoe veel potentieel, vooral de toegankelijke taal creëert veel mogelijkheden voor ouderbetrokkenheid.