Zoeken
Een zomerschool is een plek waar kinderen en jongeren samen kunnen leren én zich amuseren om sterker te starten in het nieuwe schooljaar. De zomerschool versterkt kinderen op allerlei vakken en vlakken op een speelse manier. Na die leertijd is er ook plaats voor ontspanning. Zo kunnen kinderen er vrienden leren maken, grenzen verleggen en vertrouwen taken voor het nieuwe schooljaar.
Concreet betekent dit dat leerplichtige leerlingen en kleuters tijdens de zomervakantie gedurende 10 volle of 20 halve dagen een leertraject op maat, gekoppeld aan sport, spel of een ander vrijetijdsaanbod krijgen in een zomerschool. In het buitengewoon onderwijs kan ook een beperkte periode van 5 volle (of 10 halve) dagen.
Zomerscholen hebben verschillende doelstellingen. Zo willen ze de ontwikkelingskansen van kinderen stimuleren door:
- kinderen voor te bereiden op een volgend leerjaar of op een belangrijke schoolse overgang;
- leerachterstanden weg te werken;
- leerverlies tijdens de zomervakantie tegen te gaan;
- te remediëren;
- taalvaardigheid te verbeteren;
- zelfvertrouwen te verhogen;
- schoolse betrokkenheid te stimuleren;
- sociale vaardigheden te versterken.
Er zijn dus zowel cognitieve als niet-cognitieve doelstellingen.
Op een zomerschool is iedereen welkom. Men hoopt zo iedereen brede ontwikkelingskansen te kunnen bieden.
Zomerscholen zijn bedoeld voor kleuters en leerplichtige leerlingen uit het:
- Gewoon en buitengewoon basisonderwijs
- Gewoon secundair onderwijs (inclusief OKAN, stelsel voor leren en werken, duale en aanloopstructuuronderdelen)
- Buitengewoon secundair onderwijs: alle opleidingsvormen (inclusief duale structuuronderdelen)
Ook kleuters, leerplichtige kinderen en jongeren die in het kader van de Oekraïnecrisis tijdelijk in België verblijven kunnen naar een zomerschool, zowel:
- Leerlingen die ingeschreven zijn in een school die erkend, gefinancierd of gesubsidieerd wordt door de Vlaamse overheid
- Kinderen die huisonderwijs volgen
- Kinderen die recent in het land zijn aangekomen.
In een zomerschool staat het intentioneel leren van schoolse kennis en vaardigheden centraal. Er wordt zoveel mogelijk doelgericht en effectief gewerkt aan een beperkt aantal leerdoelen uit het gewone curriculum. Uiteraard kunnen ook louter ontspannende activiteiten een plaats hebben in een zomerschool (het blijft tenslotte zomer voor iedereen), maar ze krijgen niet de nadruk.
In een zomerschool wordt er primair gewerkt met leerinhouden die
traditioneel (maar niet uitsluitend) in vakken of
leerdomeinen ondergebracht worden, zoals
wiskunde, Nederlands, wereldoriëntatie, praktijkvakken of vreemde talen.
Het hoofddoel van een zomerschool mag
dan wel het realiseren van groei in schoolse
kennis en vaardigheden zijn, dit sluit uiteraard
niet uit dat er ook positieve niet-cognitieve
uitkomsten van een deelname aan een zomerschool kunnen zijn. Zo kan deelname aan een
zomerschool gericht op het leren van schoolse
kennis en vaardigheden ook positieve effecten
hebben op het welbevinden en zelfvertrouwen van de deelnemende leerlingen, op hun
betrokkenheid bij school en op hun sociale
vaardigheden