Zoeken
Bij elke samenwerking horen goede afspraken. Dat is voor de samenwerking tussen school en CLB niet anders. Vanaf 1 september 2020 gebeurt dit via samenwerkingsafspraken tussen school en CLB. Het schoolbestuur overlegt met de schoolraad over deze afspraken.
1.1 Decreet leerlingenbegeleiding
In het decreet leerlingenbegeleiding is opgenomen dat een school en het CLB waar de school mee samenwerkt, afspraken maken over hun samenwerking. De afspraken zijn voor elke school en CLB specifiek. De Vlaamse Regering heeft vastgelegd waarover de afspraken ten minste moeten gaan:
1. de rol- en taakverdeling van de school en het centrum ter uitvoering van leerlingenbegeleiding;
2. de uitwisseling van relevante informatie tussen de school en het centrum;
3. de informatiemomenten voor leerlingen over de structuur en de organisatie van het Vlaamse onderwijs, het volledige onderwijsaanbod en, specifiek voor secundaire scholen, de aansluiting van het onderwijs op de arbeidsmarkt;
4. de wijze waarop de samenwerking tussen de school en het centrum wordt geëvalueerd en de wijze waarop de afspraken over de schoolspecifieke samenwerking bijgestuurd kunnen worden.
Deze samenwerkingsafspraken zijn van onbepaalde duur! Bijsturing kan in onderling overleg op basis van een evaluatie.
1.2 Participatiedecreet
Het decreet betreffende participatie op school legt vast dat de afspraken over de samenwerking tussen de school en het CLB tot de overlegbevoegdheid horen. Dit betekent dat het schoolbestuur (of zijn gemandateerde) de schoolraad informeert over de samenwerkingsafspraken. Daarna vindt er een overleg plaats in een gezamenlijke vergadering van het schoolbestuur (of zijn gemandateerde) en de schoolraad.
Het overleg tussen schoolbestuur en schoolraad wordt voorbereid in de ouderraad waar het standpunt van de ouders vorm krijgt.
Het overleg leidt tot een verslag waarin alle standpunten worden opgenomen. Het schoolbestuur neemt daarna een gemotiveerde eindbeslissing en brengt de schoolraad hiervan op de hoogte.
Katholiek Onderwijs Vlaanderen en Vrij CLB Netwerk ontwikkelden samen een leidraad (en bijhorende toelichting) voor de samenwerkingsafspraken. Het is een document met verschillende rubrieken die door school en CLB samen ingevuld worden. De afspraken zijn afhankelijk van de lokale context. Er is geen kant-en-klaardocument.
Het invullen van de leidraad behoort tot de bevoegdheid van de school en het CLB. Het participatiedecreet geeft ouders echter de bevoegdheid om hierover in overleg te treden via de schoolraad en de ouderraad.
De ouderraad hoeft niet te wachten op het ontwerp van samenwerkingsafspraken om dit thema te agenderen. Wellicht zullen de nieuwe afspraken gelijkaardig zijn aan de afspraken die in het huidige beleidscontract opgenomen zijn. Het is dus zeker een optie om de (huidige) afspraken te bekijken en te bespreken welke elementen volgens de ouders zeker behouden zouden moeten blijven, en welke voor verbetering vatbaar zijn.
Wil de ouderraad van een blanco blad vertrekken? Dat kan ook. Aan de hand van de 4 begeleidingsdomeinen kan bekeken worden wat belangrijk is voor ouders.
Een aantal vragen die de ouderraad zich kan stellen:
- Weten ouders waarvoor ze bij het CLB terecht kunnen en wanneer? Cfr. sluitingsdagen tijdens schoolvakanties.
- Is de aanwezigheid van het CLB gewenst bij infomomenten op school, oudercontacten...?
- Wat gebeurt er met de informatie die het CLB verkrijgt? Hoe gaat het CLB om met het beroepsgeheim? Wordt er informatie doorgegeven bij verandering van school?
- Hoe worden de systematische contacten (vroegere medische consulten) best georganiseerd bij 3-jarigen (1e kleuterklas) zodat ouders aanwezig kunnen zijn?
- Wanneer worden ouders betrokken? Voor of nadat de school het CLB contacteert? Bv. als een leerling geobserveerd wordt door het CLB in de klas, als het CLB tussenkomt in een pestsituatie...
- Welke acties neemt het CLB in verband met studiekeuze? Is er een algemeen infomoment? Is een persoonlijk gesprek met een CLB-medewerker mogelijk op vraag of is dit verplicht voor elke leerling?
- Wat is de rol van het CLB in de aanpak van luizen, besmettelijke ziektes...?
- Wat is de rol van het CLB in de aanpak van spijbelen en hoe worden ouders betrokken?
- Hoe wordt het CLB ingeschakeld in geval van traumatische gebeurtenissen zoals een overlijden van een leraar, leerling, ouder...?
- Hoe vervult het CLB de draaischijffunctie naar externe hulpverlening?
- Wie vervult welke rol wanneer een leerling extra zorg nodig heeft? Wie is het aanspreekpunt voor ouders? Hoe verloopt de samenwerking met het leersteuncentrum?
- Welke begeleiding kunnen ouders van het CLB verwachten wanneer hun kind een IAC-, GC- of OV4-verslag krijgt ?
- Hoe en wanneer worden de samenwerkingsafspraken geëvalueerd en welke rol kunnen ouders hierbij opnemen?
Na het overleg in de schoolraad over de samenwerkingsafspraken is een volgende stap de communicatie met alle ouders. Dit is een aspect dat de nodige aandacht vereist! De VCOV raadt aan om ook dit op papier te zetten. Het maakt het achteraf makkelijker om de communicatie te evalueren: wat loopt er goed en wat kan beter?
We denken aan:
- informatie in het schoolreglement
- informatie in de schoolagenda
- informatie op de website van de school
- contactgegevens van het CLB op een frigofiche (fiche met alle belangrijke info in één oogopslag)
- flyers over de CLB-werking
- vertaalfiche: het CLB in 7 vragen (deze en andere vertaalfiches vind je bij Klasse)
- delen van berichten/filmpjes via sociale media, bv. openingsuren CLBch@t
- voorstelling CLB op infomomenten van de school
- Decreet betreffende de leerlingenbegeleiding
- Omzendbrief Operationalisering van de leerlingenbegeleiding
- Leerlingenbegeleiding op onderwijs.vlaanderen.be
- Centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) op onderwijs.vlaanderen.be
- Leidraad en toelichting van Katholiek Onderwijs Vlaanderen en Vrij CLB Netwerk
- Chatten met een CLB-medewerker via CLBch@t
- Filmpjes over het CLB op onderwijskiezer.be
VCOV November 2024