Zoeken
De term ‘klassenraad’ is bij veel ouders gekend. Minder goed gekend is wat een klassenraad precies is en welke functies en bevoegdheden een klassenraad heeft. Er verandert regelmatig iets aan de onderwijsregelgeving. Dat heeft vervolgens gevolgen voor de klassenraad, waardoor ouders niet altijd meer een duidelijk overzicht hebben. Scholen hebben binnen het regelgevend kader een grote vrijheid met betrekking tot de invulling en aanpak van de klassenraden. Daardoor kunnen klassenraden in verschillende scholen of afdelingen op een andere manier verlopen.
Bovendien worden ouders en klassenraden in de actualiteit en de bijbehorende discussies soms lijnrecht tegenover elkaar geplaatst. In het debat over de waardering voor onderwijs wordt dikwijls verwezen naar de juridisering, de opvoedende taken van ouders en de macht van de klassenraad. De VCOV pleit echter in alle aspecten van haar werking voor verbinding, voor partnerschap tussen ouders en school. Een belangrijke stap daartoe is het beschikken over correcte informatie.
Daarom beschrijven we op deze infopagina de klassenraad. Hierbij merken we op dat er (wettelijk vastgelegde) regels zijn waar een klassenraad/school zich aan moet houden. Daarnaast worden er heel wat zaken aanbevolen, bijvoorbeeld door de onderwijskoepel Katholiek Onderwijs Vlaanderen. Het al dan niet volgen van die aanbevelingen en hoe een school vormgeeft aan de vrijheid die er is, is een keuze van de school op schoolniveau. Het maakt dat de school vorm kan geven aan het eigen pedagogisch project, waarmee ouders zich akkoord hebben verklaard bij de inschrijving van hun kind op de school. Een warm pleidooi vanuit de VCOV om je als ouder steeds goed te informeren over het pedagogisch project van de school en het schoolreglement wanneer je een school kiest voor je kind.
Vanuit de VCOV vinden we het belangrijk dat ouders hun vertrouwen kunnen stellen in de klassenraden. Wanneer dat vertrouwen er onverhoopt niet is, roepen we op om in dialoog te gaan. Je kan als ouder de voorzitter van de klassenraad of de directeur van de school vragen om in gesprek te gaan. Een constructief gesprek kan vaak heel wat verwarring wegnemen. Vrijwel alle scholen beschrijven in het schoolreglement een procedure hoe je als ouder met de school in gesprek kunt gaan. Als je als ouder die procedures volgt en verbindend communiceert, wordt de kans op een constructief gesprek groter.
Lukt het niet om (constructief) in gesprek te gaan met de school? Neem dan contact op met VCOV, we helpen je graag met advies op maat.
De klassenraad is een bijeenkomst die bestaat uit mensen die rechtstreeks betrokken zijn bij het onderwijs aan en de begeleiding van je kind. De leerkrachten en de directeur of de afgevaardigde van de directeur zijn de stemgerechtigde leden. Er kunnen ook raadgevende leden zijn, zoals medisch personeel, leerondersteuners of de adjunct-directeur.
De meeste scholen houden hun klassenraad achter gesloten deuren. Er zijn echter scholen die in meer of mindere mate open klassenraden toepassen: zij nodigen bijvoorbeeld leerlingen of ouders uit om aan te sluiten bij de klassenraad. Belangrijk om hierover te weten: ouders of leerlingen kunnen nooit een stemgerechtigd of een raadgevend lid van de klassenraad zijn. Als ouders of leerlingen uitgenodigd worden voor een open klassenraad, dan kunnen zij enkel meevolgen of op vraag informatie geven. Dit kan echter niet in alle gevallen. Zo kan een delibererende klassenraad nooit een open klassenraad zijn. Het bijwonen van een klassenraad gebeurt op initiatief en uitnodiging van de klassenraad en is geen recht dat ouders of leerlingen kunnen opeisen.
Een klassenraad overlegt over de leerling en is bevoegd voor de toelating, vorming, evaluatie en deliberatie van regelmatige leerlingen. Er zijn verschillende soorten klassenraden:
- Toelatingsklassenraad
Wat?
Om toegelaten te worden tot een studiejaar en/of -richting, of om over te gaan bestaan er toelatings- en overgangsvoorwaarden. In sommige gevallen moet een toelatingsklassenraad een beslissing nemen, bijvoorbeeld in de volgende situaties:
- Toelating van leerlingen vanuit het buitenland of vanuit de Franse of Duitstalige gemeenschap
- Toekenning van vrijstellingen in het kader van een flexibel traject
- Inschrijving van leerlingen die willen overstappen vanuit het buitengewoon onderwijs
Voorbeeld |
Een 15-jarige leerling verhuist van Wallonië naar Vlaanderen. De leerling volgde nog nooit onderwijs in Vlaanderen en stroomt in het 3de jaar in. De klassenraad beslist of de leerling kan worden toegelaten. |
De toelatingsklassenraad moet tegen een bepaalde termijn na de aanvang van de regelmatige lesbijwoning een beslissing nemen. Die termijn kan verschillen naargelang de situatie:
- Bij de overstap van buitengewoon naar gewoon onderwijs: uiterlijk na 60 kalenderdagen
- Bij de overstap van en buitenlands onderwijssysteem of onderwijs dat is erkend door de Franse of Duitstalige Gemeenschap van België: uiterlijk na 35 kalenderdagen
- In andere gevallen: uiterlijk na 15 kalenderdagen.
Op basis waarvan?
- Begeleidende klassenraad
Wat?
De begeleidende klassenraad overlegt hoe de leerling het best begeleid kan worden. Het bijsturen van het leerproces, de aanpak van storend gedrag, het ondersteunen van een leerling in een moeilijke (thuis)situatie, organisatie van inhaallessen, flexibele leertrajecten… zijn punten die besproken worden door de begeleidende klassenraad. De begeleidende klassenraad beslist over gepaste en redelijke aanpassingen voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, in samenwerking met het CLB en de ouders.
De eerste begeleidende klassenraad van het schooljaar wordt ook wel de portretterende klassenraad genoemd. In sommige scholen vindt deze klassenraad al in augustus plaats, in andere scholen eind september of in oktober. Relevante informatie van het voorgaande schooljaar of informatie die het intakegesprek of inschrijfformulier opleverde kan dan besproken worden en een plaats krijgen in het dossier van de leerling.
De begeleidende klassenraad heeft een adviserende rol tijdens een tuchtprocedure.
Voorbeeld |
Een leerling behaalde voor meerdere vakken een onvoldoende. De klassenraad komt samen om de resultaten van het eerste trimester te bespreken en beslist dat hij voor de vakken waarop hij een onvoldoende behaalde een begeleidingsplan krijgt. |
- Delibererende klassenraad
Wat:
De delibererende klassenraad beslist over het al dan niet geslaagd zijn van de leerling. De delibererende klassenraad beslist ook over de toekenning van een oriënteringsattest, een getuigschrift, een studiegetuigschrift, een studiebewijs of een diploma.
Voorbeeld |
Eind juni beschikt de klassenraad over heel veel gegevens van de leerling. De klassenraad bekijkt alle gegevens in het leerlingendossier. De leerling behaalde voor drie vakken een jaartotaaltekort. Uit het leerlingendossier blijkt dat de leerling interesse heeft in een andere studierichting. De klassenraad beslist een B-attest uit te reiken, sluit enkele richtingen uit en adviseert een studierichting te volgen die aansluit bij de interesses en talenten van de leerling. Deze beslissing wordt door de klassenraad goed gemotiveerd. |
Wanneer:
In principe op het einde van het schooljaar, maar het het is ook mogelijk in de loop van het schooljaar. De beslissing van de delibererende klassenraad wordt genomen uiterlijk op 30 juni.
Op basis waarvan?
De delibererende klassenraad steunt op een ruime en brede verzameling van gegevens met betrekking tot de leerling. Die gegevens vormen het dossier van de leerling dat doorheen het schooljaar tot stand is gekomen. De vergadering van de delibererende klassenraad moet dan ook het logische gevolg zijn van alle besprekingen en van begeleidingsstrategieën die men in de loop van het schooljaar voor de leerling heeft uitgevoerd om hem te helpen slagen op het einde van het schooljaar. In die zin moet de delibererende klassenraad de normale voortzetting zijn van een goed werkende begeleidende klassenraad.
Oneens met de beslissing van de klassenraad:
De delibererende klassenraad is bevoegd om te beslissen of een leerling geslaagd is of niet. Het schoolbestuur is bevoegd om daarop aan de leerling een studiebewijs toe te kennen. Ben je het als ouder oneens met de beslissing van de klassenraad, dan kan je de beslissing betwisten. Neem hiervoor grondig de procedure door zoals beschreven in het schoolreglement. Let op: de procedure voor het betwisten van de beslissing hanteert zeer strikte tijdschema’s! Meer info of ondersteuning nodig? Gebruik het VCOV-schema of neem contact op met een VCOV-medewerker.
Als ouder mag je het dossier van je kind inkijken. Het klassenraadverslag maakt deel uit van het leerlingendossier en kan dus ook ingekeken worden. Enkel het gedeelte over jouw kind kan ingekeken worden, de rest van het verslag blijft geheim. Een leerling mag ook zelf het verslag inkijken. Indien je het dossier van je kind wilt inkijken, raadpleeg je best het schoolreglement: daarin staat beschreven hoe je dat kunt aanvragen.