Activiteiten onder de loep

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Samen?

- Trekken de ouderwerking en de school aan hetzelfde zeel?
- Sluiten de activiteiten van de ouderwerking aan op de thema’s waarmee de school bezig is?
- Werk je (af en toe) samen met de leerlingenraad?
- Betrek je de buurt bij de organisatie van activiteiten en nodig je hen uit?
- Activiteiten voor (groot)ouders en kinderen samen zijn laagdrempelig en trekken meer volk aan.

Representatief en toegankelijk?

- Bereik je alle ouders? Zijn er ouders die je nooit ziet op de ouderactiviteiten? Probeer uit te zoeken waarom ze niet komen en speel daar op in.
- Gebruik de VCOV-quickscan om te checken of de activiteiten toegankelijk zijn.
- Is de oudervereniging representatief? Zijn alle onderwijsvormen (kleuter/lager/ASO/TSO/BSO/KSO) vertegenwoordigd? Komen er zowel mannen als vrouwen naar de bijeenkomsten? Bereik je ouders met een diverse culturele achtergrond?
- Werk aan de drempels: taal, vergadertijdstip…

Breder dan enkel ‘winst’?

- Organiseer je enkel activiteiten die geld opbrengen?
- Staan er ook ‘gratis’ ontmoetingsactiviteiten op het programma?
- Leuke activiteiten kunnen ook informerend/educatief zijn.

Participatief?

- Krijgen alle leden van de oudervereniging de kans om mee te bepalen welke activiteiten er georganiseerd worden? “Wat willen we samen doen dit jaar?” “Wat willen we samen even niet doen dit jaar?” “Wat willen we samen niet meer doen?”
- Worden alle ouders af en toe bevraagd over de ouderwerking?
- Kunnen alle ouders hun zegje doen op de bijeenkomsten of via bevragingen?

Vernieuwend?

- Durf je creatief denken en sta je open voor nieuwe ideeën? “Willen we samen eens iets nieuws doen dit jaar? Wat dan wel?”
- Is er ruimte om te experimenteren? Kunnen tradities doorbroken worden?

Variatie?

- Is de ouderwerking in beweging? Is er mogelijkheid tot verandering?
- Is er variatie binnen het aanbod van activiteiten? Organiseer je zowel informerende, educatieve activiteiten als ontmoetingsactiviteiten?
- Komen zowel de ‘denkers’ als de ‘doeners’ aan hun trekken?

Evaluatie?

- Evalueer je elke activiteit: organisatorisch, publiciteit, opkomst, samenwerking…?
- Bevraag je de deelnemers hierover? En de school?

Vergeet de funfactor niet!

- Laat de mensen met een positief gevoel naar huis gaan!
- Ouders trek je gemakkelijker aan als de sfeer goed zit: hapje en tapje voorzien, schoollokaal stemmig maken, tijd voorzien voor een gezellige babbel, deelnemers vriendelijk onthalen, originele en leuke activiteiten voorzien...

Feedback geven