Onthaalbeleid op school

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Onderzoek naar onthaalbeleid op school (2012)

Een professionele aanpak van onthaal is in een organisatie belangrijk voor het verdere vlotte verloop van de contactmomenten en de samenwerking. Zeker op die plaatsen waar men intens moet samenwerken met ‘cliënten’ om een bepaald doel te bereiken (onderwijsinstellingen, ziekenhuizen, publieke dienstverlening, ondernemingen…), is een goed onthaal belangrijk. 

Het behalen van een diploma lijkt een vanzelfsprekendheid, maar dit is het niet. Het slagen voor een bepaald type onderwijs of voor een bepaalde studierichting in één of andere onderwijsvorm wordt door tal van factoren beïnvloed. Het onthaal en het onthaalbeleid van een school maken deel uit van deze verzameling van factoren. Door een goed onthaal(beleid) in de ruimste betekenis van het woord en door een goede onthalende cultuur én ingesteldheid op school, liggen de kansen op slagen en op een beter welbevinden van de leerling hoger. En ook de ouders voelen zich als betrokken ouder meer erkend. Hoe ervaren zij het huidige onthaalbeleid? Wat is goed? Wat kan anders en/beter? Tot wat leidt een goed gevoerd onthaalbeleid op school?

Opzet

In dit onderzoek willen we achterhalen welke ervaringen ouders hebben met het onthaalbeleid op school. Deze vaststellingen laten ons toe de ingrediënten  van een goed onthaalbeleid in beeld te brengen. Op langere termijn hopen we dat we met deze resultaten ‘tools’ kunnen aanreiken aan de schoolteams en ouderraden om verder werk te maken van een goed onthaalbeleid.

Om onze doelstellingen te realiseren werden er  interviews afgenomen van focusgroepen met een verschillend doelpubliek: modale ouders, ouders met een andere etnisch-culturele achtergrond, ervaringsdeskundigen in de armoede, armen, … De deelnemers hebben hun inbreng gedaan tijdens focusgroepsgesprekken die alle verliepen volgens een vast stramien.

Om een klachtenbank te vermijden, hanteerden we de ‘appreciative inquiry’-methode. We vroegen  te vertrekken vanuit een positieve insteek, vanuit een positieve ervaring rond onthaal, waar dan ook. 

Daarna vroegen we de ouders  om die elementen (succesfactoren) te benoemen die hun ervaring positief maakten. Deze ervaringen werden telkens in één of andere cluster geplaatst en geduid. 

Tot slot vroegen we de ouders een top 3 van onthaalmomenten voor te stellen. Tegelijk mochten ze een toekomstdroom rond het (ideale) onthaalbeleid  – of aspecten ervan -  in de school van hun kind meedelen.

Het rapport

Het volledige rapport kan je downloaden via de knop 'Download bijlage' of via deze link.