Thuisbezoeken

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Wat is het?

Bij een thuisbezoek gaat iemand van het schoolteam (een leraar, directeur, brugfiguur, …) op bezoek bij de leerling en de ouder(s) thuis. 

Een schoolteam kan om verschillende redenen op thuisbezoek gaan, maar één doel is altijd hetzelfde: een goede band opbouwen met de ouders en het kind.  

Thuisbezoeken bieden heel wat voordelen:

  • De leraar, de ouders en het kind leren elkaar beter kennen. 
  • Door inzicht in de thuissituatie van het kind kan de leraar zorgen voor een betere begeleiding en afstemming van de klaspraktijk op de noden van het kind.
  • Ouders raken sterker betrokken bij de school, waardoor het contact en de communicatie makkelijker kan verlopen. 
  • Je kan een band opbouwen met ouders die je anders moeilijk kan bereiken via brief, e-mail of telefonisch.   

Combineer thuisbezoeken altijd met andere acties om ouders te betrekken bij de school.

Hoe ga je te werk?

Stap 1: Bepaal je (school)visie op ouderpartnerschap

Bespreek als schoolteam jullie visie op ouderpartnerschap. Wat zijn de doelen, mogelijkheden en beperkingen? Wie zijn de moeilijk bereikbare ouders en wat verhindert hen om aansluiting te vinden bij de school? Wat zijn mogelijke drempels voor ouders en hoe kan je die wegwerken? 

Als school kan je ervoor kiezen om thuisbezoeken een vaste plaats te geven in het ouderbeleid. Het is belangrijk om deze keuze in overleg met het schoolteam te nemen. Neem mogelijke weerstand bij de leraren weg door te luisteren naar hun bezwaren en eraan tegemoet te komen. Mogelijke bezorgdheden kunnen gaan over tijdsinvestering, onzekerheid, onveiligheid, ... Zorg dat de visie op thuisbezoeken door het hele schoolteam gedragen wordt.

Stap 2: Maak (interne) afspraken rond thuisbezoeken 

Werk als schoolteam interne afspraken én een protocol voor thuisbezoeken uit.  

  • Maak interne afspraken over de thuisbezoeken, zoals bijvoorbeeld over de doelen, de doelgroep (bijv. bezoeken we alle ouders of enkel diegene die we moeilijk bereiken?), de timing (bijv. gaan we op thuisbezoek bij de start van het schooljaar, tijdens het schooljaar of bij langdurige afwezigheid van een leerling?) 
  • Maak ook interne afspraken met de leraren over bijvoorbeeld tijdsinvestering, reiskosten, rapportering, geheimhouding en discretie, ...
  • Noteer alle voorschriften en regels over thuisbezoeken in een protocol voor ouders. Vermeld duidelijk het doel, wie er op bezoek komt, hoe vaak een thuisbezoek kan gebeuren, wat de leerkracht doet met de informatie uit het huisbezoek, en waar ouders en leerlingen terecht kunnen met vragen over het thuisbezoek. 


Stap 3: Plan de huisbezoeken zorgvuldig en tijdig in

  • Bepaal vooraf wie op thuisbezoek gaat, bijv. een klas- , GOK-, of zorgleraar, een directeur, … Soms gaat een leraar samen met een brugfiguur, een leerlingbegeleider, maatschappelijk werker of andere hulpverlener op thuisbezoek. 
  • Bereid het thuisbezoek goed voor, bijv. waarover wil je het hebben? Wat neem je mee? Hoelang gaat het duren? Is er een tolk nodig?
  • Neem persoonlijk contact op met de ouders voor je bezoek. Ga na bij de ouders of een thuisbezoek gewenst is. Sommige ouders zullen weigeren. Anderen zijn vereerd om de leraar van hun kind te mogen ontvangen.
  • Vertel aan de ouders waarover je het wil hebben en wat ze van het huisbezoek mogen verwachten. Vraag of zij bepaalde zaken willen bespreken. 
  • Stel je open, positief en respectvol op. Focus tijdens het gesprek op wat goed gaat op school en probeer zo het vertrouwen van de ouders te winnen.
Hoe kan je variëren?
  • In de vrije basisschool VLAM te Menen worden instappers, kleuters en hun ouders warm onthaald. Tussen het moment van inschrijving en het wenmoment gaat de kleuterleraar op thuisbezoek, samen met een medewerker van Kind & Gezin.
  • In een andere basisschool gaan sleutelouders op thuisbezoek bij (anderstalige) ouders om de schoolwerking voor te stellen.
Feedback geven