Pop-up werkgroepen

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Wat is het?

Speel in op de trends en werk met ‘pop-up’ werkgroepen waar ouders zich gedurende een korte tijd voor een specifiek thema kunnen engageren. Pop-up werkgroepen staan open voor alle ouders. Ze hoeven niet per definitie gelinkt te zijn aan de officiële ouderwerking op school, al is dat wel aangewezen in het kader van een goede samenwerking tussen de school en de ouderwerking. Het is zeker ook interessant in functie van de mogelijke doorstroming van ouders van de pop-up werkgroepen naar de ouderwerking. 

Er zijn verschillende soorten pop-up werkgroepen mogelijk:

Wat heb je nodig?
  • Enkele leraren en directie(s) die de werkgroepen oprichten
  • Gedreven, enthousiaste ouders die zich willen engageren
  • Per groep een coördinator
  • Een groep ouders die op de ouderactiviteit zelf wil meewerken (helpende handen)
Hoe ga je te werk?
  • Het schoolteam richt werkgroepen op rond een concreet thema, project of activiteit.
  • De leraren nodigen alle ouders uit om deel te nemen. Ze gaan op zoek naar de talenten en interesses van de ouders en spelen hierop in. Bevraag ouders over welke taken ze graag opnemen en voor welke werkgroep(en) ze zich (eventueel) willen engageren.   
  • Geef ouders keuze in het soort engagement dat ze willen opnemen. Voor welke taken willen ze zich engageren? Welk engagement is voor hen haalbaar qua tijdsinvestering en is dit combineerbaar met werk en gezin?
  • Duid voor elke werkgroep een verantwoordelijke aan. Hij/zij coördineert de groep en brengt verslag uit aan het schoolteam, de ouderwerking, …
  • Zorg voor een goede structuur, taakverdeling en efficiënte werking.
  • De structuur van een voorbereiding van een ouderactiviteit kan er als volgt uitzien:
    • Scenario van de activiteit
    • Wat moet er vooraf/tijdens/achteraf gebeuren?
    • Wie helpt mee? Wie doet wat? Voor welke taken hebben we meer helpers nodig?
    • Hoe maken we de ouderactiviteit bekend?
  • Vraag regelmatig feedback aan de leden en houd rekening met hun suggesties, bijv. hoe ervaren ze hun taak als vrijwilliger? Doen ze het graag? Blijft het combineerbaar met hun werk en gezin?
  • Koppel de ideeën, adviezen, bedenkingen van ouders uit de pop-up werkgroepen terug naar de schoolraad, schoolteam, ouderwerking, leerlingenraad. 
Tips! / Hoe kan je variëren?
  • Gebruik de VCOV-methodieken om ideeën te verzamelen bij ouders.
  • Versterk de samenwerking tussen de school en de ouders door gemengde werkgroepen op te richten waarin ouders en leraren samenwerken.
  • Werk laagdrempelig: nodig ouders persoonlijk uit, speel in op hun talenten en interesses en communiceer duidelijk over de verwachtingen. Ouders zijn soms sneller bereid om te helpen aan één bepaalde activiteit of om zich in te zetten voor één concreet thema dan om zich voor een gans schooljaar te engageren.
  • Is er een ouderwerking op school? Betrek hen dan waar mogelijk bij de pop-up werkgroepen. Het is het niet hoofddoel van de pop-up werkgroepen, maar als er ouders doorstromen naar de ouderwerking is dat mooi meegenomen.