Ouders onthalen

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Inleiding

Tijdens het schooljaar zijn er verschillende momenten waarop evenementen georganiseerd kunnen worden zodat ouders meer betrokken worden bij de school, de leerlingen en de leraren.

Het onthalen van de ouders is dan een opportuniteit om contacten te leggen.

Vaste contactmomenten

Bij de start van het schooljaar kunnen ouders en kinderen op een feestelijke manier kennis maken de school, leraren en klasgenoten. Een geschikt tijdstip kiezen, het programma bepalen en promotie maken zijn belangrijk. 

Activiteiten zoals een voorstelling in de klas, workshops, een talentenmarkt en een warm onthaal voor eerstejaars kunnen deel uitmaken van het programma. 

Het gebruik van meerdere communicatiekanalen, het aanbieden van een gratis drankje of hapje en het betrekken van de ouderwerking kunnen bijdragen aan een geslaagd start- en onthaalmoment

Op 1 juni vindt de jaarlijkse 'Dag van de ouder' plaats, een dag om alle ouders en opvoeders in de bloemetjes te zetten. Om deze dag te vieren, kunnen scholen kleine of grote acties organiseren om ouders te bedanken, zoals het organiseren van een feestelijke ontvangst, het uitdelen van kaartjes of cadeautjes, het organiseren van een fotoshoot of het laten uitvoeren van een lied of dans door leerlingen. Betrek leerlingen en ouders bij het vormgeven van de dag en zorg dat alle ouders, ook diegene die weinig contact hebben met de school, kunnen deelnemen.

Losse contactmomenten

Het contact tussen ouders, leerlingen en leerkrachten op school kan verbeteren door Ouders op de speelplaats aan te spreken. 

Hiervoor kan je een werkgroep oprichten die leuke thema's bedenkt. Leraren/schoolmedewerkers spreken de ouders dan letterlijk aan op de speelplaats. Belangrijke tips zijn om het gezellig te maken voor ouders, leerlingen en het schoolteam, de leerlingen(raad) te betrekken en informatie te laten aansluiten bij de interesses van de ouders.

De sleutelouders in het basisonderwijs zijn ouders die helpen bij het onthaal van nieuwe ouders en de school voorstellen. De school kan sleutelouders inzetten voor huisbezoeken aan nieuwe ouders om uit te leggen hoe de school werkt en om te helpen bij cruciale overgangsmomenten. Een gemengde werkgroep van ouders en leraren kan worden samengesteld om de werking van de sleutelouder te ondersteunen en op te volgen.

Om een relatie op te bouwen tussen ouders/kind en de school, kunnen er ook thuisbezoeken georganiseerd worden, op die manier is er een betere communicatie en betrokkenheid. Thuisbezoeken kunnen helpen om inzicht te krijgen in de thuissituatie van het kind en de begeleiding en klaspraktijk hierop af te stemmen. 

Om huisbezoeken succesvol te maken, is het belangrijk dat er duidelijke interne afspraken gemaakt worden met het schoolteam, maar ook met de ouders. Zelf zal het schoolteam de verschillende thuisbezoeken ook goed moeten voorbereiden en inplannen. 

De brugfiguren aan de schoolpoort zijn een waardevol medium om ouders aan te spreken. De brugfiguren kunnen ervaringsdeskundigen in de armoede zijn en/of maatschappelijk werkers. Ze werken complementair en zoeken samen naar oplossingen voor vragen en problemen van ouders. De brugfiguren zijn ook een hulp voor de school, omdat ze extra uitleg geven en dringende problemen van ouders betreffende huisvesting, gezondheid of tewerkstelling aanpakken. Hun aanwezigheid verlaagt de aanspreekdrempel en zorgt voor een verbetering van de omstandigheden rond het kind, zodat het kind meer kansen heeft op school. 

Om te variƫren kunnen verschillende acties gecombineerd worden om zoveel mogelijk ouders te betrekken.