Ouders laten participeren op school

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Inleiding

Niet alle ouders hebben evenveel tijd of willen zich in dezelfde mate engageren op school. Toch zijn de meningen van alle ouders even belangrijk. Via verschillende evenementen en tools kan de school deze informatie verzamelen om er verder mee aan de slag te gaan. 

De schoolraad wordt als belangrijkste participatieorgaan gezien waarin vertegenwoordigers van ouders, schoolpersoneel, lokale gemeenschap en leerlingen samen komen om de ontwerpbeslissingen van de school te bespreken. Maar ook enquêtes, ouderwerkgroepen en focusgroepen leveren belangrijke informatie voor de school.

Ouders laten participeren aan activiteiten

Een lid van het schoolteam kan een ouderwerkgroep starten wanneer er geen ouders zijn die de ouderraad willen leiden. De medewerker van de school neemt dan de rol van voorzitter op en zoekt samen met enkele ouders naar ouderactiviteiten.

Hierbij kunnen ook werkgroepen opgestart worden voor specifieke doelgroepen.

De mening van ouders is goud waard

Bij een ouderoverleg bespreekt een groep van ouders de werking en het beleid van de school. Er kunnen ook adviezen voor de schoolraad voorbereid worden. Het is belangrijk dat de oudervertegenwoordigers van de schoolraad deelnemen aan het ouderoverleg. Het ouderoverleg hoeft niet te bestaan uit een vaste kern ouders. De samenstelling kan wisselend zijn en de focus ligt op meedenken met en vertegenwoordigen van ouders bij de school. De tijdsinvestering voor ouders ligt lager dan bij een structurele ouderwerking.

De mening van ouders over specifieke onderwerpen of beleidsthema's kan van onschatbare waarde zijn voor scholen. Een ouderbevraging kan op verschillende manieren: online of schriftelijk. Zorg er steeds voor dat de vragen concreet en duidelijk zijn. 

Een focusgroep is een methode om de meningen of behoeften van een groep ouders over een specifiek onderwerp in kaart te brengen. Een focusgroep is geschikt voor een beperkt aantal deelnemers, maximaal 10, om de discussie te bevorderen en subgroepen te voorkomen. Het is belangrijk om vooraf de opdrachtgever, de vraag en het doel van de focusgroep duidelijk te maken. De gespreksleider begeleidt het gesprek en zorgt achteraf voor een overzichtelijk verslag.

De oudertafels zijn een flexibele en informele manier om ouders te bevragen over bepaalde aspecten van het lokale schoolbeleid. Het is een democratisch proces waarbij ouders met elkaar praten en er een kruisbestuiving van inzichten en ideeën plaatsvindt tussen alle oudertafels. Ook hier is het van belang om een verslag op te maken, een nabespreking te organiseren om alle besluiten te kunnen formuleren en beslissingen te nemen.

Een dialoogtafel is een eenvoudige manier om ouders van verschillende achtergronden te beluisteren en de sociale cohesie op school te bevorderen. Het stimuleert de participatie van ouders en oudervertegenwoordigers kunnen drempels ontdekken en die verwoorden naar de directeur en het schoolbestuur.