Ouders betrekken via een leesproject

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Wat is het?

Leerlingen die graag lezen, lezen meer. En wie meer leest, heeft meer kans om beter te lezen. In het leesbeleid leggen scholen vast hoe ze het leesplezier van de leerlingen verhogen. De ouders spelen daar een belangrijke rol in! Hun invloed op de leesontwikkeling is zelfs groter dan de invloed van leerkrachten. 

Bestaande leesprojecten, mooie praktijkvoorbeelden en variaties

Er zijn heel wat leesprojecten waar ouders bij betrokken kunnen worden. Hier bestaan reeds veel ondersteunende materialen voor.

  • De Grote Voorleesdag voor ouders op school vindt elk jaar eind november plaats. Ouders en grootouders worden uitgenodigd om op school te komen voorlezen aan een groepje leerlingen. We bieden diverse materialen aan, zoals een draaiboek, een poster om ouders uit te nodigen, een inspiratieblad voorlezen op afstand, een stappenplan meertalig voorlezen, een inspiratieblad voorlezen bij anderstalige nieuwkomers, … De Grote Voorleesdag wordt (bij voorkeur) georganiseerd in de Voorleesweek van Iedereen Leest. Uniek is dat (groot)ouders worden ingezet om te komen voorlezen, al dan niet in het Nederlands. Zo krijgen ouders en school de kans om elkaar beter te leren kennen wat de samenwerking tussen beiden bevordert. Bovendien vinden ouders én leerlingen het doorgaans heel fijn!
  • ‘Lezen in Actie’ is een leesproject van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, in samenwerking met de VCOV. Deelnemende scholen werkten boekenarrangementen uit rond bepaalde kinderboeken. Eén aspect van de arrangementen waren de opdrachten voor ouders en kinderen thuis. Zo stimuleerde men de interactie thuis over boeken tussen ouders en hun kinderen.
  • De poëzieweek vindt elk jaar eind januari plaats. De VCOV ontwikkelde een inspiratiebundel voor ouderwerkingen en schoolteams om ouders te betrekken via poëzie. Er horen ook 10 tips bij: wat kunnen ouders thuis doen rond poëzie?


Er zijn ook heel wat mooie praktijkvoorbeelden waarin ouders betrokken worden bij een project rond lezen op de school:

  • Ouders kunnen een helpende hand bieden bij het inrichten van leesinfrastructuur op school. Zo kunnen ze helpen om een leegstaande ruimte op school om te toveren in een gezellige leeshoek. Bekijk ter inspiratie volgende praktijkvoorbeelden: de leesboomhut, de leesruimte, de leestuin, de letterfabriek, een leeswagen op de speelplaats, ...
  • De school kan samen met ouders een kalender vol boekentips opmaken.
  • Ouders kunnen gedurende het hele schooljaar voorlezen op school.
  • De school kan ouders boeken laten ontlenen via de schoolbibliotheek. De school kan ouders ook oproepen om op vakantie boekjes te kopen in een andere taal om een thuistalenbibliotheek op school uit te bouwen.
  • De school kan verteltassen maken en deze uitlenen aan ouders. Via een toonmoment kan de school meer uitleg geven aan de ouders.
  • Scholen kunnen een voorleeswandeling organiseren voor ouders (voorbeeld 1 en voorbeeld 2).
  • Je kan werken met een ‘geheime voorlezer’ die onthuld wordt net voor het voorlezen van het boek. De kinderen worden extra gestimuleerd rond het mysterie van de ‘geheime voorlezer’.
  • Wekelijks een (groot)ouder in de kleuterklassen een verhaaltje laten voorlezen en een boekenhoekje in de inkomhal te creëren, de kleuterbib. De ouders worden op een laagdrempelige maner betrokken en kleuters krijgen de kans om boeken te ontlenen, inclusief meertalige boekjes.
  • Gratis spelmateriaal ontlenen in de speel-o-theek. Een initiatief dat drempelverlagend werkt en ouders stimuleert om samen met hun kinderen te spelen en te leren. Ouders kiezen samen met hun kind welk speelgoed ze graag willen uitlenen. 


Uiteraard zijn er nog vele andere leesprojecten en praktijkvoorbeelden denkbaar en zijn variaties mogelijk.

Tips!
  • Maak een heldere uitnodiging voor ouders in eenvoudige taal. Verspreid je uitnodiging via verschillende kanalen: een brief, sociale media van de school, mail, nieuwsbrief van de school, website van de school, … Spreek ouders ook mondeling aan over het leesproject.
  • Denk na over hoe je anderstalige en laaggeletterde ouders kan aanspreken. Kan je de uitnodiging vertalen of mee laten verspreiden via brugfiguren? Voor het opzetten van het leesproject kan je je laten inspireren door het stappenplan meertalig voorlezen en het inspiratieblad voorlezen met anderstalige nieuwkomers.
  • Onthaal de ouders die meewerken aan het leesproject heel warm en voorzie een bedanking. Maak er een positieve ervaring van.