Informele vormen van oudercontact

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Wat is het?
Tijdens het oudercontact overloopt de leraar samen met de ouders het rapport van hun zoon of dochter. Dit is vaak een formeel moment waarbij een bepaald tijdstip wordt afgesproken met de ouders/voogd van de leerling. Het gesprek op een meer informele manier aanpakken, kan ervoor zorgen dat bepaalde onderwerpen eenvoudiger aan te halen zijn of dat er dieper op in gegaan kan worden. Er zijn ook mooie voorbeelden van kindcontacten waarbij de leerlingen het gesprek zelf in handen nemen. Het oudercontact is in ieder geval een moment waarop veel ouders naar school komen. Het is een opportuniteit voor school en ouderwerking om er een leuke activiteit aan te koppelen.
Wat heb je nodig?
  • Een groep met uiteenlopende persoonlijkheden om een brainstorm te organiseren over het oudercontact en alle aspecten die daarbij komen kijken. Je kan hiervoor vertrekken van een SWOT-analyse: wat zijn de sterktes (strenghts), zwaktes (weaknesses), kansen (opportunities) en bedreigingen (threats) van het huidige oudercontact? Of stel de vraag hoe het ideale oudercontact eruit zou kunnen zien als je carte blanche had.
  • Het mandaat van de school om in alle openheid en zonder remmingen te brainstormen.
  • Een gespreksleider die samen met de groep een selectie kan maken van ideeën die de groep verder wil verkennen samen met de school.
  • Ouders en leerkrachten die de praktische organisatie in handen willen nemen.
Hoe ga je te werk?
  • Bespreek met het schoolteam welke concrete ideeën uit de brainstormsessie zijn gekomen en waar er draagvlak voor gevonden kan worden.
  • Indien er voor bepaalde ideeën extra helpende handen nodig zijn, ga je na of er voldoende ouders zijn om die hulp te bieden.
  • Op het oudercontact zelf is het belangrijk de ouders warm te onthalen: de weg wijzen naar het juiste lokaal, extra info geven indien nodig, een drankje aanbieden tijdens het wachten, bedanken voor hun komst, … 
Hoe kan je variëren?
  • Een kerstmarkt (of boekenmarkt) is een opbrengst- en ontmoetingsactiviteit die je gelijklopend met het oudercontact kan organiseren. De markt kan ook een extra motivatie zijn voor de ouders om naar het oudercontact te komen. Voorzie enkele activiteiten voor ouders en kinderen: verkoop van kerstkaarten of boekenleggers die de kinderen gemaakt hebben, spelmateriaal voor de kinderen of een caféhoekje waar ouders elkaar kunnen ontmoeten terwijl ze iets drinken.
  • Tijdens de oudercontacten kan je een babbelcafé inrichten. Ouders kunnen hier terecht voor een drankje en koekje tijdens het wachten. Het babbelcafé is bovendien een goed moment om te polsen naar wat er leeft onder de ouders. Bekijk het praktijkvoorbeeld ‘Oudercontact met babbelcafé en estafettestok’
  • Om ouders alle kansen te geven om aanwezig te zijn, kan je kinderopvang organiseren tijdens het oudercontact. Hiervoor kan je beroep doen op vrijwillige ouders, maar ook op (oud-)leerlingen of babysitters van de Gezinsbond. Haal inspiratie uit het praktijkvoorbeeld Creatieve ateliers tijdens het oudercontact waar vrijwilligers creatieve ateliers organiseren waar de kinderen naar hartenlust kunnen knutselen.
Alternatieve vormen van oudercontact
  • Het klassieke oudercontact kan vervangen worden door een voortgangsgesprek. Tijdens dit gesprek zijn de verschillende betrokkenen aanwezig. De leraar, de ouders én de leerling zelf wisselen samen van gedachten over het leren en de ontwikkeling van het kind. In het gesprek verwelkomt de leerling de ouders en zal de leerling het gesprek leiden en sturen. De leraar is aanwezig als coach en kan aanvullen waar nodig. Meer info? Bekijk het praktijkvoorbeeld ‘Two stars and a wish’.
  • Tijdens een schoolcontact overlopen ouders het rapport van de school. Je kan dit per klas organiseren zodat de ouders elkaar ook leren kennen. De school stelt vooraf een checklist op van punten waarover ze graag feedback krijgt van de ouders. Dit is ook interessant om op het einde van het schooljaar te organiseren met enkel de ouders van nieuwe leerlingen. 
  • Een oudervertelgesprek kan je in het begin van het schooljaar organiseren. De ouder vertelt aan de leraar wie zijn/haar kind is: welke karaktereigenschappen en welke speciale noden heeft het kind? Om het gesprek voor te bereiden krijgen ouders vooraf een vragenblad. Door het oudervertelgesprek leren ouders en leraar elkaar kennen en wordt de deur naar de school opengezet voor de rest van het schooljaar.
  • Een oudercontact kan gerust ook eens in een praktijklokaal georganiseerd worden. Hun kinderen aan het werk zien op school, nodigt vast en zeker uit tot interactie. Denk aan (samen) iets koken, een machine bedienen, een gedicht voordragen, … maar ook aan een tentoonstelling van realisaties of een fotoverslag van een uitstap. 
Tips!
  • Probeer de kinderen zelf ook bij het gesprek te betrekken. Bekijk hiervoor onze praktijkvoorbeelden; Two stars and a wishinteractieve ouderavond
  • Vraag bij de ouders na hoe zij het gesprek, activiteit of thema-avond hebben ervaren.
  • Check ook zeker altijd even met de ouders/voogd of zij na het gesprek nog vragen of bezorgdheden hebben.
  • Zorg indien nodig voor een opvolggesprek met de ouders.
  • Denk na over hoe je anderstalige en laaggeletterde ouders kan aanspreken. Kan je de uitnodiging vertalen of brugfiguren inschakelen? 
  • Denk na over hoe je eventuele drempels voor anderstalige ouders kan vermijden. Kan je bijvoorbeeld enkele vrijwilligers inschakelen als tolk?
  • Vraag bij het begin van het schooljaar aan de ouders of ze willen helpen op één van de ouderactiviteiten. De drempel om te helpen op één of twee activiteiten is lager dan om deel te nemen aan een ouderraad.
  • Maak een heldere uitnodiging voor de ouderactiviteit in eenvoudige taal. Verspreid je uitnodiging via verschillende kanalen: een brief, sociale media van de school, mail, nieuwsbrief van de school, website van de school, … Nodig ouders ook mondeling uit.