Persbericht: Ouders vrezen leerachterstand door lerarentekort

Zoeken

Ouders vrezen leerachterstand door lerarentekort

Uit een bevraging van de VCOV, ouderkoepel voor het vrij onderwijs, blijkt dat kinderen volgens hun ouders leerachterstand oplopen door het lerarentekort.

Een derde van de bevraagde ouders uit het basisonderwijs geeft aan dat er een lerarentekort is op de school van hun kinderen. Van deze groep vreest bijna 1 op de 3 ouders dat hun kind daardoor een leerachterstand oploopt. Voor het secundair onderwijs is de situatie volgens ouders nog ernstiger: meer dan de helft van de ouders bevestigt dat er een lerarentekort is op de secundaire school van hun kind. Maar liefst 2 op de 3 ouders vrezen dat hun kind daardoor een leerachterstand oploopt.

Ouders merken ook op dat het lerarentekort nadelig is voor hun kind door de hoge werkdruk die leraren ervaren. Ouders stellen dit vooral vast in het basisonderwijs: meer dan de helft van de ouders die een lerarentekort vaststellen in de basisschool van hun kind, meent dat dit nadelig is omwille van de hoge werkdruk voor de leraren. In het secundair onderwijs gaat het om meer dan een kwart van de ouders.

Veel ouders zijn niet op de hoogte van de manier waarop de school omgaat met het lerarentekort. Wie het wel weet, vindt doorgaans dat de school het goed aanpakt (42% van de ouders die een lerarentekort melden). 25% is echter niet tevreden over de aanpak van de school. Vooral de vele uren studie in het secundair onderwijs zijn een doorn in het oog van vele ouders. Er zou ook meer nagedacht mogen worden over alternatieve oplossingen en ook de communicatie naar ouders is voor verbetering vatbaar. Een heldere communicatie is nochtans essentieel voor de relatie ouder – school.

Sinds het voorbije schooljaar (23-24) is afstandsonderwijs in het secundair onderwijs mogelijk. Uit de bevraging blijkt echter niet dat dit frequent toegepast wordt om het lerarentekort op te vangen.

De VCOV vroeg in dezelfde bevraging aan de ouders of ze beroep doen op betaalde bijles om hun kinderen bij te spijkeren. In het basisonderwijs komt dit niet veel voor (slechts 2%), maar in het secundair onderwijs betaalt maar liefst 13,5% van de ouders voor bijles buiten de schooltijd. Of dit te maken heeft met het lerarentekort is niet met zekerheid te stellen, maar het is een zorgwekkende vaststelling die de VCOV verder wil onderzoeken.

Tot slot stelt de VCOV vast dat ouders veel begrip tonen en respect hebben voor de inspanningen die scholen en leerkrachten leveren. Ze wensen een positievere beeldvorming van het onderwijs en vragen meer ondersteuning en aandacht voor het welbevinden van het onderwijspersoneel.

VCOV, 30 juni 2024

Heb je een vraag voor VCOV? Contacteer ons!

Feedback geven