Zoeken
In het schooljaar 2023-2024 legden de leerlingen in Vlaanderen voor het eerst de Vlaamse toetsen af. Om inzicht te krijgen in hoe ouders dit nieuwe toetsinstrument ervaren, organiseerden de ouderkoepels GO! Ouders, KOOGO en VCOV in opdracht van het departement Onderwijs en Vorming een bevraging. Het doel was om de ervaringen van ouders in kaart te brengen en te ontdekken welke informatie en ondersteuning zij nodig hebben.
De bevraging richtte zich op enkele cruciale vragen:
- Kregen ouders voldoende informatie over de Vlaamse toetsen?
- Begrepen ouders wat de toetsen meten en waarvoor de resultaten worden gebruikt?
- Was de feedback over de toetsen duidelijk?
- Welke noden hebben ouders met betrekking tot de Vlaamse toetsen?
De resultaten van de bevraging zijn gebundeld in een rapport. Uit de bevraging blijkt onder andere dat 86% van de ouders informatie kreeg over de Vlaamse toetsen via de school. Het is echter voor ongeveer de helft van de ouders niet duidelijk wie de resultaten van de Vlaamse toetsen te zien krijgt. Bijna 1 op 3 ouders ontving de resultaten (de zogenaamde feedbackfiche) van het eigen kind niet. Van de ouders die de feedbackfiche wel kregen vond 66% de feedbackfiche duidelijk.
Het rapport bevat naast cijfergegevens ook meningen en ervaringen van ouders, verrijkt met inzichten uit focusgroepen. De belangrijkste bevindingen worden overzichtelijk gepresenteerd in een infographic en een gedetailleerd rapport in bijlage.
De ouderkoepels hopen met deze bevraging de dialoog tussen scholen, ouders en beleidsmakers te versterken, en zo het Vlaamse toetsensysteem verder te optimaliseren.