Zoeken
Wanneer je een speelplaatsproject wil realiseren, moet er in de verschillende fases van het project gecommuniceerd worden.
Stel een communicatieplan op:
- Wat moeten we communiceren?
- Wie moet op de hoogte gebracht worden?
- Wanneer moet iemand op de hoogte gebracht worden?
- Hoe brengen we iemand op de hoogte?
Een speelplaatsproject is dikwijls iets om mee uit te pakken naar de buitenwereld toe. Communiceer echter niet alleen het eindresultaat. Enkele tips:
- Om tot een gedragen visie te komen, kunnen veel partijen worden betrokken. Hoe pak je de communicatie daarrond aan? Denk bijvoorbeeld aan uitnodigingen voor infomomenten, bevragingen, ontwerpwedstrijden, …
- Communiceer over het plan: maak duidelijk zichtbaar wat jullie willen realiseren. Het maakt het tegelijkertijd mogelijk om oproepen te doen naar vrijwilligers.
- Communiceer bij opbrengstactiviteiten duidelijk waarvoor de opbrengst dient. Laat na de activiteit ook weten hoeveel het heeft opgebracht.
- Communiceer naar buurtbewoners; denk ook aan geluids- of verkeersoverlast.
- Communiceer over het eindresultaat: organiseer bijvoorbeeld een feestelijke opening van de vernieuwde speelplaats. Nodig alle helpers, alle leerlingen, alle (groot)ouders, het hele schoolteam, buurtbewoners en de lokale media uit. Verstuur de uitnodigingen tijdig!
• Dossier: Communicatie als basis voor ouderbetrokkenheid en participatie
• Infopagina: Brugfiguren