Evalueren en attesteren tijdens de coronacrisis in 2019 - 2020

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Evalueren en attesteren tijdens de coronacrisis in 2019 - 2020 (mei 2020)

Sinds 18 mei kan er onder strike voorwaarden weer les gegeven worden op school aan bepaalde groepen van leerlingen. Voor andere groepen leerlingen kunnen de lessen op school (eventueel) doorgaan vanaf 29 mei. Voor nog andere groepen is er momenteel nog geen zicht op of, en wanneer, zij weer naar school zouden kunnen.

Deze situatie roept heel wat vragen op, o.a. over de evaluatie en attestering op het einde van het schooljaar. Lees hier onze visietekst over evalueren in coronatijden. In deze Ouderwijs vatten we de maatregelen en adviezen van de overheid in verband met het evalueren en attesteren samen.

Meer informatie over de bestaande regelgeving in verband met evalueren en attesteren in het basis- en secundair onderwijs vind je in de ouderinfotheek op de website:

- Evalueren en attesteren in het basisonderwijs
- Evalueren en attesteren in het secundair onderwijs

1. Uitgangspunten

De coronacrisis legt heel wat pijnpunten bloot op het vlak van gelijke onderwijskansen. Wat de evaluatie van leerlingen betreft, stelt de overheid voorop dat iedereen een faire evaluatie moet krijgen. Waar er twijfel is, roept de overheid op om de leerling het voordeel van de twijfel te geven. Dit betekent niet dat iedereen automatisch zal kunnen overgaan naar een volgend leerjaar. De overheid gaat er immers vanuit dat de klassenraad met kennis van zaken een juiste beoordeling kan maken.

Wanneer er onvoldoende informatie is (wegens bv. ziekte van de leerling) kunnen bijkomende proeven (herexamens of vakantietaken) gegeven worden.

2. Maatregelen

Sinds het schooljaar 2018-2019 zijn basisscholen verplicht om op het einde van het gewoon lager onderwijs bij elke leerling een gevalideerde toets af te nemen voor ten minste drie leergebieden. De gevalideerde toetsen zijn de zgn. OVSG-toetsen, interdiocesane proeven of paralleltoetsen. Dit zijn toetsen die de onderwijskoepels voorzien om de kwaliteit van het onderwijs te meten. Omwille van de corona-crisis zijn scholen tijdens het schooljaar 2019-2020 vrijgesteld van deze verplichting.

Secundaire scholen beslissen zelf hoe dit schooljaar de evaluatie zal verlopen. Ze kunnen uitzonderlijk afwijken van de manier, periode… die beschreven staat in het schoolreglement. Dit moet ter kennisgeving meegedeeld worden aan de schoolraad en duidelijk gecommuniceerd worden aan alle ouders en leerlingen.

Dit schooljaar is de datum om de beslissing van de klassenraad (zowel voor basis- als secundair onderwijs) mee te delen aan leerlingen en ouders opgeschoven naar 7 juli 2020.

3. Adviezen van de overheid

3.1 Maximaliseer de onderwijstijd
In het basisonderwijs betekent maximaliseren van de lestijd dat er best lesgegeven wordt tot 30 juni. In het gewoon secundair onderwijs betekent dit dat de eventuele examens best enkel in de laatste week van juni georganiseerd worden. De resultaten van de deliberaties moeten ten laatste op 7 juli meegedeeld worden aan de leerlingen en hun ouders.

Als er voldoende informatie is voor een degelijke beoordeling, raadt de overheid aan de onderwijstijd best niet te gebruiken voor examens.

3.2 Alternatieve evaluatievormen
Evalueren hoeft niet door middel van examens te gebeuren. Een school kan ook andere manieren gebruiken om na te gaan of een leerling de doelen bereikt heeft, bv. via een portfolio, presentatie, interview…

Toetsen en taken die leerlingen maakten in de periode dat zij van op afstand onderwijs volgden, zouden niet in hun nadeel gebruikt mogen worden. Enkel wanneer het in het voordeel van de leerling is, raadt de overheid aan dat de klassenraad deze gebruikt om een beslissing te staven.

Leerlingen kunnen geen examen hebben over leerstof die zij zelf verwerkt hebben zonder dat de leraar daar in de les op teruggekomen is.  

3.3 Geef leerlingen het voordeel van de twijfel
Via vakantietaken en remediëring kunnen leerlingen zelf tijdens de vakantie bepaalde tekorten bijwerken. Indien nodig kunnen bijkomende proeven, herexamens, inhaalstages… extra informatie bieden om zoveel mogelijk leerlingen een tweede kans te geven.