Zoeken
In de vrije basisschool VLAM te Menen worden instappers, kleuters en hun ouders warm onthaald. Tussen het moment van inschrijving en het wenmoment gaat de kleuterleraar op huisbezoek, samen met een medewerker van Kind & Gezin. Voor elke startende kleuter plant de school een individueel wenmoment. Elke ochtend mogen de ouders de kleuter tot in de klas brengen.
Door op huisbezoek te gaan, toont de school dat ze de eerste stap wil zetten naar de ouders toe en vanaf de start wil investeren in een vertrouwensrelatie.
Tijdens de inschrijving kunnen de ouders al eens kort kennismaken met de klasleraar. De klasleraar vraagt of ze eens thuis mag langskomen (een zestal weken voor het kind start in de klas) en of de ouders het oké vinden dat een medewerker van Kind en Gezin aansluit. Indien deze korte kennismaking niet persoonlijk kan, worden de ouders via een standaard sms gecontacteerd om een huisbezoek te plannen. Een voordeel hiervan is dat een sms vlot kan vertaald worden in een andere taal, indien nodig. Een telefoongesprek met een anderstalige ouder zou moeilijker verlopen.
De school maakt gebruik van de vertrouwensband die de regioverpleegkundige al heeft uitgebouwd met het gezin. Omdat ouders tot aan de schoolleeftijd begeleiding en vertrouwen vinden bij Kind en Gezin, kan het helpen om het vertrouwen ‘over te hevelen’. Mits toestemming van de ouders, kan de regioverpleegkundige ook belangrijke informatie en specifieke zorgen over het kind delen met de kleuterleraar.
In het gesprek staan kennismaking en de verwachtingen van de ouders centraal. Het doel van de kleuterleraar is om het kind beter te kennen en daarop in te spelen als het dan effectief naar school gaat. Het kindpaspoort is daar een leidraad voor en wordt tijdens het huisbezoek samen ingevuld (zie bijlage).
Alle huisbezoeken gaan door tijdens de schooluren. De zorgleraar neemt dan de klas over. Zowel de ouders, de klasleraar als Kind & Gezin zijn heel positief over de huisbezoeken.
Tijdens het huisbezoek wordt een volgende afspraak gemaakt, namelijk die van het wenmomentje.
Een tweetal weken voordat het kind effectief start, gaat het wenmoment door. Er wordt telkens maar 1 bezoek per dag gepland. De kinderbegeleider of de zorgleraar is bij elk wenmoment aanwezig in de klas ter ondersteuning.
Nadat de andere ouders hun kind tot in de klas hebben gebracht, komen de nieuwe ouders en instapper om 8u30 aan in de klas. De klasleraar toont de plaats met het symbooltje van het kind in de gang en zo kunnen ze zich rustig klaarmaken om binnen te komen. Ze mogen overal vrij spelen in de verschillende hoeken in de klas. De klasleraar legt sowieso iets klaar waar het kind heel graag mee speelt. Deze info heeft de klasleraar gekregen via het kindpaspoort bij het huisbezoek.
Eenmaal het kind zich goed voelt en even heeft gespeeld, start het onthaalmoment in de kring. Er is een plaatsje voorzien voor de nieuwe kleuter en de ouders zodat ze kunnen meevolgen. De ouders en het kind maken kennis met de liedjes, de kalenders en zien intussen wat er wordt verwacht van de kinderen die aan het meevolgen zijn. Dat wordt gevolgd door nog een klassikale denkactiviteit (tellen, sorteren, kleuren oefenen...).
Daarna worden de kleuters terug verdeeld om te spelen of te ‘werken’. Tijdens dat moment geeft de klasleraar uitleg over de klaswerking en het aanwezigheidsbord. De ouders krijgen een welkomsttas met een boekje en mapje met alle nuttige info. De klasleraar overloopt samen met de ouders alle info. Thuis kunnen ouders deze info nog eens op hun gemak bekijken. De klasleraar neemt uitvoerig de tijd om alle vragen te beantwoorden.
Tegen 9u30 verzamelt iedereen terug in de kring en doen ze nog een dansje of liedje om het nieuwe kindje en de ouders uit te zwaaien.
Bij het brengen in de ochtend komen de ouders samen met de kleuter naar de klas. Elke klasleraar staat ’s morgens aan de klasdeur om ouders te verwelkomen en zo informeel aan te spreken. Ouders of leraren kunnen kleine vragen en bezorgdheden onmiddellijk signaleren. Het is het moment om ouders te herinneren om iets mee te brengen, attent te maken op een uitstap… Het informatiebord dat aan de klas hangt, helpt hierbij.
Deze ‘zachte landing’ wordt toegepast in alle kleuterklassen en in het eerste leerjaar. Vooral de ouders van de jongste kleuters zijn heel enthousiast. Ze komen de klas binnen en kunnen samen met hun kleuter wat wennen aan de nieuwe situatie. Ook bij de oudere leerlingen verloopt dit heel goed.
Het schoolteam ziet volgende effecten:
- De dag begint op een rustige manier: er is een vloeiende overgang van kinderen die de klas binnenkomen naar de start van de dag. Kinderen hebben bovendien nog 5 minuten speling om op tijd te komen, waardoor ook voor laatkomertjes de dag positiever kan starten.
- Informeel contactmoment met ouders: het momentje aan de klasdeur of in de klas is het ideale moment om ouders aan te spreken en informele gesprekken te houden. Omdat er nu dagelijks contact is, wordt de band sterker met ouders en de drempel lager om iets te vragen of elkaar aan te spreken.
- Tijdens die informele momenten kunnen ouders de leraar informeren over eventuele uitzonderingen in het verloop van de dag. Bijvoorbeeld: gaat de kleuter uitzonderlijk ’s middags thuis eten, komt iemand anders de kleuter ophalen… Een duidelijk verloop van de dag draagt bij aan de rustige start van de dag.
De school had het gevoel dat ze moeilijk contact konden maken met sommige ouders en dat sommige ouders heel moeilijk te bereiken waren voor bv. het oudercontact of het invullen van bepaalde brieven. Daarom startte de school aanvankelijk met de zachte landing.
De school herkende daarnaast een nood vanuit de ouders om meer betrokken te worden bij wat hun kinderen doen in de klas. Sommige ouders waren wat meer terughoudend omdat ze niet op de hoogte waren van het hele school- en klasgebeuren. De school voelde aan dat deze ouders ook geïnteresseerd waren en zich meer op hun gemak voelden als ze de aanpak op school leerden kennen en begrepen.
Na de positieve reacties op de zachte landing, zette de school een stapje verder door het introduceren van het huisbezoek en het wenmoment.
De Vlamschool in Menen ligt in een groene omgeving. Het schoolteam vindt het belangrijk dat leerlingen én ouders zich thuis voelen op hun school. De school probeert op allerlei manieren de communicatie met ouders te vergemakkelijken, o.a. ook door een heen-en-weer schriftje. De school heeft een diverse populatie van ouders met verschillende culturele achtergronden en moedertalen. De school heeft een actieve ouderwerking Vlam&Co.
Zich goed voelen op school is zowel voor de ouders als voor de leerlingen van belang. Aanloop activiteiten naar de start in de kleuterklas helpen kleuters om te wennen aan de nieuwe omgeving en om te komen tot zorgeloos spelen en leren. Via allerlei informele contacten, verlaagt de drempel voor ouders om de school te contacteren bij vragen of bezorgdheden.
Vrije Basisschool Vlam
Vlamingenstraat 172
8930 Menen
basisschoolvlam@telenet.be