Werken aan kansarmoede op school

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Korte beschrijving

Basisschool Sint-Gertrudis in Landen werkt samen met een onderwijsopbouwwerker van SAAMO aan kansarmoede. Leerkrachten leren via een inleefdag de buurt en andere sociale organisaties beter kennen en in samenwerking met Ligo worden ouders ondersteund in de digitale communicatie. De noden van gezinnen worden in kaart gebracht aan de hand van een analyse van de socio-economische context en een prioriteitenrapport maar ook door een bevraging van de ouders zelf. 

Context van de school

Basisschool Sint-Gertrudisschool in Landen kan sinds enkele jaren rekenen op de hulp van een onderwijsopbouwwerker van SAAMO. 12% van de gezinnen in Landen leeft in kansarmoede. Samen met de beleidsondersteuner zet de school in op gelijke onderwijskansen. In de gemeente werd gestart met een analyse en prioriteitenrapport, want niet alle scholen zijn zich bewust van de kansarmoede op hun school. 

Bewustzijn rond kansarmoede verhogen

De analyse is de start om te werken aan acties die het bewustzijn en de betrokkenheid van leerkrachten bij kansarme gezinnen verhogen. Er werd een inleefdag Armoede georganiseerd en een wandeling in de stad uitgestippeld waarop leerkrachten kennismaken met het Sociaal Huis, de sociale kruidenier, de dienst Welzijn, de jongerenwerking hier in Landen, … Zo krijgen leerkrachten een beter beeld van wat kansarmoede betekent en van mogelijke vormen van ondersteuning. Ook de acties die op school worden genomen, zorgen ervoor dat er een groter bewustzijn op school ontstaan is over kansarmoede. De bewustmaking rond kansarmoede op school blijkt noodzakelijk. Een wijkschool die dacht geen kansarmoede te hebben, bleek volgens de OKI-cijfers (onderwijsindicator kansarmoede) het hoogst aantal kansarme leerlingen van de stad te hebben. Armoede wordt niet altijd gezien, ook al is het wel aanwezig 

Leerkrachten proberen vaker ‘de eigen bril’ af te zetten en te vertrekken vanuit de leefwereld van het kind en zijn ouders. Signalen worden ook meegenomen naar het beleid. Door relatief ‘kleine veranderingen’ voelen ouders dat ze ernstig genomen worden en krijgen ze meer vertrouwen in de school. Omgekeerd krijgen leerkrachten ook meer vertrouwen in gezinnen. 

Inspelen op de noden van ouders

Naast de analyse op basis van cijfers, werd ook aan ouders zelf gevraagd welke moeilijkheden ze ervaren op school. Problemen met de schoolfactuur zijn de aanleiding voor het nadenken over een kostenbeleid en de uitwerking van een solidariteitsfonds. 

Vanuit de vaststelling dat niet alle ouders de digitale communicatiemiddelen van de school gebruiken ontstond de actie ‘Digi-vibes’ in samenwerking met Ligo. Tijdens vier vormingssessies kunnen ouders leren om e-mails te sturen, kennis te maken met de app gebruikt voor de oudercommunicatie of de leerplatformen waar kinderen hun taken op kunnen maken. 

Brug tussen ouders en school

De schoolopbouwwerker is veel aanwezig aan de schoolpoort. Ouders spreken haar aan en de opbouwwerker geeft die signalen aan de leerkrachten waardoor het bewustzijn over de thuis- en woonsituatie van leerlingen groeit. Leerkrachten vragen steun bij de opbouwwerker wanneer ze problemen ervaren in de communicatie of vragen hebben over culturele gevoeligheid. Ouders geven vooral aan dat ze communicatie van de school niet altijd begrijpen. Er is een gebrek aan oefenkansen Nederlands in de stad en vrijetijdsactiviteiten voor de kinderen. 
De samenwerking tussen de beleidsmedewerker van de school en de schoolopbouwwerker die zichtbaar aanwezig is op school is complementair. Ouders voelen zich beter gehoord en begrepen. Ze ervaren minder drempels om problemen aan te kaarten en kampen minder met een schuldgevoel. Ouders krijgen zo meer zelfvertrouwen en durven zelf de stap naar de leerkracht zetten. De school staat er niet alleen voor om kansarmoede aan te pakken en kan, dankzij de samenwerking met SAAMO, beroep doen op een netwerk van partners en diensten.

Waarom vindt de VCOV dit goed?

- Alle leerkrachten worden meer bewust gemaakt van wat kansarmoede precies betekent

- De aanpak van de school berust niet alleen op cijfers maar ook op de bevraging van ouders zelf

- De schoolopbouwwerker is een aanspreekpunt voor ouders maar geeft hen ook het vertrouwen om zelf naar school te stappen

- Het schoolteam staat er niet alleen voor en wordt ondersteund in de aanpak van kansarmoede

Gouden tip

Met de map ‘Oefenkans Nederlands’ kunnen scholen en ouderwerkingen op school ouders ondersteunen in het oefenen van het Nederlands