Voorlees-feest-week

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Voorlees-feest-week

Jaarlijks organiseren heel wat ouderwerkingen en scholen de Grote Voorleesdag voor ouders tijdens de Voorleesweek in november. Op sommige scholen komen ouders elke dag van de voorleesweek voorlezen op school. Zin in een feestelijke editie? Maak er dan een voorlees-feest-week van! Probeer ouders te prikkelen om zowel op school als thuis voor te lezen.

In het begin van de week krijgt elke klas een doos met materiaal voor de voorlees-feest-week. Wat zit in de doos?

  • Materiaal voor sfeer en gezelligheid: feesthoedjes, toeters, voorleesslingers, enkele dekentjes…
  • Materiaal om te lezen op school: een boek uit de bib of schoolbib, een nieuw boek voor de klas (keuze van de leraar) of schoolbib …
  • Materiaal om voorlezen door ouders op school te stimuleren: een uitnodiging voor ouders of knutselmateriaal waarmee de leerlingen zelf een uitnodiging kunnen maken …
  • Materiaal om het voorlezen door ouders thuis te stimuleren: voorleesslingers, leesbingo, voorleesdobbelsteen, voorleespuzzel, voorleestips voor ouders … 
  • Materiaal om ouders te bedanken: letterkoekjes die leerlingen kunnen verdelen in kleine zakjes, knutselmateriaal waarmee leerlingen een bedankkaartje kunnen maken …


Wat heb je nodig?
  • Dozen, versiering voor dozen, inhoud van dozen (zie hoger)
  • Werkgroepje om de dozen samen te stellen en de introductie voor leerlingen en ouders uit te werken.


Hoe ga je te werk?

Voorbereiding:

  • Stel een gemengde werkgroep van ouders en leraren samen. Overweeg ook of je enkele leerlingen kan betrekken in de organisatie. Zo vergroot je namelijk de kans dat de aanpak succes heeft bij leraren, leerlingen én ouders. 
  • Denk na over een leuke manier om de feestdozen te introduceren in de klassen: via een toneeltje, via een zoektocht … kunnen de oudere leerlingen helpen bij de introductie van de doos bij de jongere leerlingen?
  • Zorg ook voor voldoende aantrekkelijk en gevarieerd voorleesmateriaal. Betrek de leraar bij de keuze van boek.
  • Spreek ouders via verschillende kanalen aan om mee te doen: via een nieuwsbericht op de website of sociale media van de school, via een poster aan de schoolpoort, via het oudercontact, smartschool … Denk ook na over hoe je anderstalige ouders uitnodigt om mee te doen. Kunnen meertalige ouders bijvoorbeeld anderstalige ouders uitnodigen? Is het mogelijk om de uitnodiging te vertalen? Stimuleer ouders om voor te lezen in de taal die ze zelf het beste beheersen. Zo steken de leerlingen er namelijk het meeste van op.


Tijdens de Grote Voorleesdag of de Voorleesweek:

  • Geef in de klas en op school extra aandacht aan lezen en voorlezen. Probeer via de feest sfeer het leesplezier aan te wakkeren bij leerlingen en ouders. Hou het luchtig en laagdrempelig voor iedereen.
  • Bezorg het materiaal voor thuis via de leerlingen aan de ouders. Zorg voor een duidelijke instructie bij elk materiaal. Geef laagdrempelige opdrachten voor ouders en voorzie zelf het nodige materiaal. Geef de materialen bijvoorbeeld op papier mee naar huis, zodat ouders het materiaal niet zelf moeten printen.


Bronnen

Lezen in Actie

Ben je met dit voorbeeld aan de slag gegaan? Laat het ons weten via info@vcov.be.  

April 2022


Feedback geven