Zoeken
Uitleg
Wie jarig is… trakteert! Toch?! Het vieren van verjaardagen is een leuke traditie. Toch worstelen steeds meer scholen met het inpassen van de verjaardagen (of meer nog: de traktaties) in hun schoolvisie. Kan er wel met snoep getrakteerd worden als dat eigenlijk niet past binnen het gezondheidsbeleid van de school? Wat als ouders elkaar proberen te overtreffen met mooie of grote traktaties, of als niet alle ouders traktaties kunnen voorzien (bijvoorbeeld om praktische, organisatorische of financiële redenen)? Hier lees je inspirerende voorbeelden en tips om de verjaardag van kinderen te vieren op school en om ouders te betrekken bij het verjaardags- of traktatiebeleid op school.
Richtlijnen of regels in het schoolreglement
Heel veel scholen nemen richtlijnen voor traktaties op in hun schoolreglement. Zo moeten in scholen de traktaties vaak gezond, afvalarm, makkelijk te verdelen en/of duurzaam zijn (geen uitdeelcadeautjes). Ouders voelen vaak aan dat een fruit- en/of groentetraktatie het meest gewaardeerd wordt door de school, maar ook daar zijn soms nadelen aan: het is bijvoorbeeld niet zo goedkoop en het kan niet altijd lang op voorhand worden klaargemaakt (bijvoorbeeld indien het voor jonge kinderen nog gesneden of geschild moet worden). Wil je als school een verjaardags- of traktatiebeleid voeren, dan kunnen onderstaande tips waardevol zijn:
- Bevraag de ouders: hoe willen zij dat de verjaardag van hun kind gevierd wordt? Hoeveel belang hechten zij aan traktaties op school?
- Overleg met de ouderwerking: vangt de ouderwerking bepaalde signalen op?
- Ken je ouders en wees je bewust van de verschillen. Het is wellicht iets eenvoudiger een beleid uit te werken als de groep ouders homogeen is (allemaal werkend, allemaal doelgroepouders, …), maar problemen duiken vooral op als er grote verschillen zijn. Zijn er slechts enkele ouders die het financieel wat moeilijker hebben? Dan is het des te belangrijker daarmee rekening te houden.
- Communiceer duidelijk: er is een verschil tussen ‘richtlijnen’ en ‘regels’.
- Handhaaf de regels die je oplegt.
Middelpunt van de belangstelling
Veel kinderen (en ouders) vinden het vooral leuk om op hun verjaardag in de belangstelling te staan. Een verjaardagskroontje, een versierde stoel, het zelf mogen kiezen van bepaalde activiteiten op je verjaardag, … is voor veel kinderen waar het écht om draait die dag.
De school kan ook de ouders van de jarige uitnodigen om kort mee te vieren in de klas. Weet dat dit voor veel ouders (praktische) uitdagingen oplevert. Als je ouders uitnodigt, nodig hen dan bij de start of het einde van de schooldag uit, of vraag of zij in de loop van de dag heel even digitaal kunnen aansluiten en projecteer hen op het (digitale) schoolbord.
Steeds meer scholen delen bovendien geen uitnodigingen voor feestjes uit op school. Enkel als de hele klas wordt uitgenodigd, kan aan alle kinderen van de klas de uitnodiging worden meegegeven.
Cadeautjes
Steeds vaker vragen scholen om geen individuele traktaties voor de klas te voorzien, maar geven zij vrijblijvend een lijst met mogelijke cadeautjes voor in de klas (speel- en spelmateriaal, boekjes), … Weet dat dit ondanks de communicatie dat dit vrijblijvend is, toch sociale druk teweeg kan brengen. Je kunt ook communiceren dat speelgoed dat thuis niet meer gebruikt wordt als cadeautje gegeven mag worden (of tweedehands speelgoed).
Hoe pakken scholen de cadeautjes/traktaties nog meer aan:
- De leerkracht voorziet een klein cadeautje voor elke jarige, of een traktatie voor de klas. In sommige scholen wordt er een verjaardagsbijdrage op de schoolrekening gevraagd: bijvoorbeeld €5,- per leerling, zodat de leerkracht een cadeautje of traktatie kan voorzien. Let hiermee op: voor sommige ouders zal dit een struikelblok zijn.
- Traktaties worden niet in de klas genuttigd, maar sowieso meegegeven naar huis. Zo hebben de ouders ook zicht op wat hun kind eet of krijgt.
- Traktaties worden niet van thuis meegenomen, maar op school klaargemaakt. Samen koken, fruitbrochettes maken of koekjes bakken is bovendien nog een leuke klasactiviteit. Voor de ingrediënten kan de leerkracht eventueel een oproep doen onder ouders: misschien kan iemand wel eitjes van hun kippen missen?
- In plaats van het geven van een cadeautje of traktatie, kunnen alle kinderen iets tekenen of knutselen voor de jarige. Zo heeft de jarige ook achteraf nog een leuk aandenken.
- Aan kinderen waarvan ouders het financieel moeilijk hebben, kunnen bepaalde organisaties verjaardagspakketten leveren, inclusief traktaties voor op school. Bij FEESTvarken vzw en Kado Sjapoo vindt je meer informatie.
Ben je met dit voorbeeld aan de slag gegaan? Laat het ons weten via info@vcov.be.
September 2025