Zoeken
De kinderen van Leefschool Groene Poortje in Kaster (Anzegem) zijn heel blij met hun veelzijdige speelplaats. Veel lessen gaan buiten door. De kleinste kleutertjes hebben een geborgen hoekje met o.a. speelhuisjes van oude fruitbakken. Rond het sportveldje kronkelt een fiets- en stepparcours met hubbeltjes en een wilgentunnel. In de wilgenhut spelen kinderen ‘huisje’ en in het kleine speelbosje gaan ze klimmen en kampen maken. Enkele klassen zaaien, planten, oogsten én koken uit hun moestuintje. In het oudste klaslokaal ligt nu een heuse ‘indoor’ speelheuvel, met binnenin een ‘mollenhol’ en klimmuur.
Door renovatie van een garage kwam er een overdekte buitenklas bij. Later werd een geweldige boomhut gebouwd in de grote Plataan, en kreeg de zandzone een buitenkeuken met Efteling allures. Regenwaterputten werden gestoken en met de uitgegraven aarde kreeg de tuin een speelheuveltje! Met oude tegels werd een arena gebouwd op de speelplaats.
De voortuin van de school is buiten de schooluren een openbaar speelpleintje voor de buurt. De magnolia is hier de top klimboom. De gesnoeide struiken herbergen binnenin enkele kampjes. Er is een voetbalveldje en een zandbak, met directe schuifdeur naar de kleuterklas.
In de tuin bouwden enkele geëngageerde Kasternaars een hele zomer aan een dorpsoven. Ook de klassen gaan ermee aan de slag: zelf graan malen, deeg kneden, de oven met hout stoken, broodjes bakken en proeven.
Hoe gingen ze te werk?
De herinrichting en beplanting gebeurden met steun van ‘Pimp je speelplaats’, MOS en het oudercomité. Het was een ouder van het oudercomité die de school informeerde over de oproep ‘Pimp je speelplaats’. Samen met deze ouder deed de school een bevraging onder alle kleuters en lagere school kinderen op verschillende manieren:
- De peuters en kleuters lieten zien welke plekken ze leuk vonden op de speelplaats en welke plekken op de speelplaats ze lelijk of niet leuk vonden. Via foto’s uit een presentatie vertelden ze verder wat ze leuk zouden vinden voor hun speelplaats.
- De kinderen van de lagere school maakten zelf een foto van hun leukste plek op de speelplaats en van een plek die ze lelijk of niet leuk vonden. Ze bedachten ook eigen voorstellen om de speelplaats leuker te maken of zochten dergelijke voorstellen op via het internet. Ze tekenden deze ideeën ook op een plattegrond van de speelplaats.
Meer gedetailleerde info over de bevraging en brainstorm van de leerlingen vind je in de bijlage.
Via deze bevraging kwam de school tot een verlanglijstje van de leerlingen. De leraren bundelden de wensen van de leerlingen in een ambitieus plan om een droomspeelplaats te maken. De leden van het oudercomité kwamen helpen op verschillende ‘werkdagen’. De leerlingen bouwden en plantten ook mee aan de speelplaats. Nog steeds snoeien twee ouders regelmatig de groene speelplaats. Deze ouders gaan ook met de bosmaaier het onkruid te lijf.
Laat de ouderwerking op verschillende manieren en op verschillende tijdstippen helpen:
- Een ouderwerking kan meehelpen bij de uitrol van het plan, de zoektocht naar subsidies en de speelplaatswerken.
- Een groene, avontuurlijke speelplaats vraagt wel wat onderhoud. Hier kan een ouderwerking zeker ook ondersteunen met helpende handen of geldelijke ondersteuning.
- De ouderwerking, de leerlingen en het schoolteam werkten samen aan de speelplaatsverfraaiingen.
- De leerlingen werden op diverse manieren bevraagd over hun ideale speelplaats bij de start van het denkproces. Zo werd een veelzijdige speelplaats gemaakt, waar voor elk wat wils is.
- Ook de ruimere omgeving werd betrokken bij de speelplaatsverfraaiingen. De buurt mag buiten de schooltijd mee de vruchten plukken van deze mooie speelplaats.
Leefschool 't groene poortje
Groeningestraat 11
8572 Anzegem
https://sites.google.com/vbanzegem.be/leefschoolgroenepoortje
juni 2022