Zoeken
lll
Het spel 'Sterrenschool' werd ontwikkeld door de vierdewereldgroep Mensen voor Mensen vzw uit Aalst. De vzw sloeg de handen in elkaar met basisschool SMI Esplanade in Aalst naar aanleiding van de vraag: Hoe breng je de leefwerelden van ouders en leerkrachten met elkaar in contact? Het spel biedt een antwoord op de vraag hoe je ouders een stem geeft op school. Het doel is ouders en leerkrachten met elkaar te verbinden door samen te praten over themaās die ze beiden belangrijk vinden. Er zijn 6 thema's voorzien: pesten, buitenschoolse activiteiten, begrijpbare taal, oudercontact, huiswerk en inschrijven. Via een blanco tegel is het ook mogelijk andere thema's zoals schoolkosten, communicatie op school, verjaardagen vieren, het rapport, ... in te brengen.
'Sterrenschool' is het resultaat van een brugfigurenproject. De school werd geconfronteerd met problemen zoals menstruatiearmoede, een hoog aantal onbetaalde schoolfacturen en weinig ouders die naar oudercontacten en school kwamen. Doordat er geen interactie was tussen ouders en school konden deze zaken niet besproken worden. Mensen voor mensen vzw ontwikkelde het spel āSterrenschoolā om belangrijke informatie naar voren te laten komen en verbindend te werken. Brugfiguren stonden aan de schoolpoort klaar met onder andere een vertaalapp om ouders warm te maken voor deelname aan dit spel. Ook tijdens het spelen van dit spel is de brugfiguur van de partij om de activiteit laagdrempelig te houden.
De Vrije Lagere School Esplanade maakt deel uit van de Scholengroep Sint-Maarten. De school is gelegen in het centrum van Aalst en kent een zeer divers publiek. De school telt 325 leerlingen. Hiervan spreekt ongeveer 70% thuis een andere taal dan Nederlands; 75% van de leerlingen ontvangt een schooltoelage; ongeveer 20% van de leerlingen heeft niet de Belgische nationaliteit en een hoog aantal leerlingen groeit op in kansenarmoede.
- De wederkerigheid staat centraal. Er is werkelijk sprake van ouderparticipatie.
- Wederzijdse verwachtingen worden effectief uitgesproken.
- Er werd eerst een āschoolfotoā gemaakt op basis van een vragenlijst van Krijt vzw. Hierdoor kwamen er zaken naar boven die bij de ouders leefden. Er wordt rekening gehouden met de beginsituatie/context van iedereen.
- Men voorziet tijdens de activiteit ook informatiestandjes van lokale verenigingen zodat de lokale partners betrokken worden (bijvoorbeeld bibliotheek, sportverenigingen, ā¦) en iedereen zijn weg hier naartoe weet te vinden.
- Het doel is tweeledig: werken aan de wederzijdse belangen.
- Na het spelen van het spel is er een actieplan dat wordt teruggekoppeld naar het schoolteam. Ze kunnen met andere woorden meteen aan de slag.
- De vragen bij het spel zijn kant-en-klaar waardoor de voorbereidingstijd eerder beperkt blijft.
- Er is zowel een handleiding als een instructievideo beschikbaar. Er zijn voldoende handvaten om met het spel aan de slag te gaan.
- Brugfiguren vormen een kritische succesfactor.
- Verken wat kansarmoede inhoudt. Dit gaat veel dieper dan louter het financiƫle aspect. We bekijken dit vaak vanuit de eigen context, het eigen referentiekader.
- Zorg voor een leuke uitnodiging. De uitnodiging die SMI De Esplanade gebruikt is een inkleurtekening zodat de ouders via de kinderen uitgenodigd worden. Gebruik alle mogelijke kanalen: affiches, aan de schoolpoort staan, via sociale media.
- Zorg voor een regelmatige herhaling: dit geeft vertrouwen met de methodiek en vertrouwen in elkaar.
- De context doet ertoe. Zorg voor een gezellig kader.
- Schenk voldoende aandacht aan de rol van moderator. Deze moet een neutrale houding hebben, kennis hebben over de non-verbale communicatie, ā¦
- Voorzie stickers zodat iedereen elkaar met de voornaam kan aanspreken.
SMI De Esplanade Esplanadeplein 6 9300 Aalst | Mensen voor Mensen vzw Sint-Annalaan 41/02 9300 Aalst |
VCOV, maart 2024