Zoeken
Ouders vinden het belangrijk dat hun kinderen zich kunnen uitleven tijdens de pauze of… net tot rust kunnen komen. Vaak zijn het ouderwerkingen in het basisonderwijs die zich inzetten om speelplaatsprojecten te (helpen) realiseren. Toch kan het zeker ook in het secundair onderwijs!
Geen enkel project is hetzelfde: van totaalrenovaties tot (ver)bouwplannen, tot het aankopen en schenken van zitbanken of ander materiaal. Ook in het secundair onderwijs kunnen ouders mee helpen nadenken, opbrengstactiviteiten organiseren om extra centen in het laatje te brengen of helpende handen zijn bij het uitwerken van een speelplaatsproject.
Ben je lid van de ouderwerking of ouderraad in het secundair onderwijs? Wij geven enkele tips en ideeën om je te inspireren en op weg te helpen!
1. Zorg voor draagvlak en betrokkenheid: bevraag de ouders
Organiseer een bevraging voor ouders over de (her)aanleg van een (groene) speelplaats. Je kan dit doen via het online platform van de school of wanneer de ouders op school zijn bijv. tijdens het oudercontact. De bevraging kan georganiseerd worden door de school of door de ouderwerking.
2. Bespreek jullie plannen en intenties met de school en de directie. Stem ook steeds af met het schoolbestuur. Het schoolbestuur draagt de eindverantwoordelijkheid voor het speelplaatsproject.
Het kan ook op de agenda komen van de schoolraad. Er zijn namelijk een aantal overlegthema’s waarover de schoolraad advies mag uitbrengen, zoals over infrastructuurwerken en over het welzijns-, veiligheids- en gezondheidsbeleid.
3. Bekijk het concept speelplaats in het secundair onderwijs zo breed mogelijk.
Het kan veel meer zijn dan nieuwe speeltoestellen of de aanleg van een zandbak zoals in het basisonderwijs, namelijk:
o een gsm-vrije zone
o een boekenkast
o een spelletjeslokaal of schaakhoek
o een snoezelhoek
o een ecologische leertuin
o een buitenklas
o een sportveld (voetbal- of basketveld)
o een mini-recyclagepark
o …
4. Betrek de leerlingen maximaal
De leerlingen en de leerlingenraad kunnen mee nadenken en plannen uitwerken. Daarnaast kunnen ze zeker ook betrokken worden bij het aanleggen en onderhouden van een nieuwe, groene speelplaats: groen planten, gras maaien, onkruid wieden…
5. Een nieuwe en groene speelplaats zorgt voor minder pesten en ruzies
Pesten gebeurt helaas ook wel eens op de speelplaats. Het rendeert om als school en ouderwerking in te zetten op een groene, actieve en uitdagende speelplaats omdat dit zorgt voor een verbindend schoolklimaat, minder pestsituaties en minder ruzie.
Ook het organiseren van sporttornooitjes of het aanbieden van sportfaciliteiten kunnen een zinvolle invulling zijn van de pauzes en kunnen het aantal incidenten verminderen.
6. Speelplaats en eindtermen
Een groene speelplaats kan ingericht worden in functie van de eindtermen. Bijvoorbeeld: Atalanta is het vergroeningsproject van het Biotechnicum in Bocholt. In deze ecologische tuin kunnen leerlingen onderzoekend leren. Er is aandacht voor biodiversiteit, er zijn twee buitenklassen, een insectenhotel, een weerstation… En er staan zitbanken waar leerlingen tot rust kunnen komen, ver weg van de drukte van de speelplaats.
De buitenklas kan gebruikt worden door alle vakleerkrachten en zelfs ook voor vergaderingen van de ouderwerking. Voor sommige studierichtingen kunnen de werken aan de speelplaats gekoppeld worden aan de leerplandoelen en eindtermen bijv. tuin- en groenbeheer, houttechnieken… Bijv. ‘Techniek en duurzaamheid op de speelplaats’ in Don Bosco Helchteren.
7. Benut expertise en helpende handen van ouders
Is één van de ouders van de school tuinarchitect? Is er een handige vader of moeder die bereid is om een dag te komen klussen? Vraag ouders of ze mee de handen uit de mouwen willen steken en of ze actief willen helpen aan het speelplaatsproject. Spreek ouders aan in functie van hun kennis, expertise en (professionele) achtergrond.
Richt werkgroepen op zodat je de taken kan verdelen en zodat de ouders kunnen kiezen voor een werkgroep waar hun interesse ligt bijv. een werkgroep ‘helpende handen’ of een werkgroep ‘sponsoring’.
8. Organiseer opbrengstactiviteiten om het speelplaatsproject mee te financieren
Een nieuwe en/of groene speelplaats kost veel geld. Vaak moet de school heel wat investeren en moet men op zoek naar sponsoring en subsidies. Ook de ouderwerking kan zorgen voor wat extra centjes door bijv. een wafelverkoop, een pastadag… ten voordele van de nieuwe speelplaats.
9. Benut het netwerken tijdens school- en leeruitstappen
Tijdens leeruitstappen naar bijv. een natuurhulpcentrum kan de school contacten leggen om later samen te werken aan de groene speelplaats. Is er schors over? Of kan de afdeling hout met restjes een zitbank ontwerpen?
10. Een gedeelde speelplaats?
Op een goede speelplaats kunnen jongeren spelen, tot rust komen, vrienden maken, genieten van de natuur. Door de speelplaats te delen of open te stellen, kunnen kinderen, jongeren en andere gebruikers niet enkel tijdens de schooluren maar ook na schooltijd, in het weekend en tijdens de vakanties genieten van deze waardevolle plekken. Op die manier ontstaat er extra ruimte én heel wat maatschappelijke winst. Goede afspraken, coördinatie en/of een vast aanspreekpunt zijn hiervoor noodzakelijk!
(Foto's: Biotechnicum Bocholt)
Mei 2022