(Voor)lezen, vertellen en tips via een podcast

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
(Voor)lezen, vertellen en tips via een podcast

Een podcast is een audio uitzending die je op elk moment kan beluisteren via je smartphone, tablet of computer. Vaak kan je een persoonlijk verhaal, een interview of gesprek beluisteren in een podcast. Maar je kan een podcast ook opmaken om over lezen en boeken te praten.

Enkele voorbeelden:

  • Ouders en jongeren kunnen voorleesfragmenten en verhalen opnemen. 
  • Ouders en jongeren kunnen boekentips en (voor)leestips geven via een podcast.
  • Ouders of bekende figuren kunnen hun lievelingsboek voorstellen via een podcast.


Let bij het maken van een podcast over boeken op het volgende:

  • Vernoem altijd de schrijver van het boek, de uitgever en eventueel de illustrator.
  • Maak bij elke podcast een korte intro waarin je uitlegt wat je gaat doen en wat het doel is.


Een podcast maken over boeken, hoe doe je dat?

  • Stel een gemengde werkgroep samen van enthousiaste leerlingen, leraren én (groot)ouders.
  • Denk na over hoe je ouders kan uitnodigen om een geluidsfragment voor een podcast te maken. 
  • Maak een uitnodiging op in heldere taal, maar spreek ouders ook persoonlijk aan om hun te vragen mee te werken aan de podcast.
  • Om te komen tot boekentips en (voor)leestips door ouders laat je ouders best eerst samen met een leraar nadenken hierover, zodat ouders complementaire tips kunnen geven die in lijn liggen met de aanpak op school.



Hoe kan je variëren?
  • Bij de voorleesfragmenten en bij het vertellen van verhalen kan je de podcast opsplitsen zodat het einde van het verhaal in een ander bestand zit. Nodig ouders en leerlingen uit om te raden hoe het verhaal verder loopt.
  • Je kan in een podcast vragen stellen aan de luisteraar over bijvoorbeeld een boek, een gedicht...
  • Ouders kunnen een podcast maken met boekentips of over hun favoriete boek. Dit kan eventueel aangevuld worden met een voorgelezen stukje uit een boek.
  • Leerlingen kunnen  hun ouders interviewen over hun favoriete boek.
  • Er kunnen  (voor)leestips gegeven worden door ouders, leerlingen en leerkrachten. Denk hierbij aan:
    • Do’s en don’ts bij het kiezen van boeken en (voor)lezen weergeven.
    • Hoe maak je voorlezen gezellig, welk moment kies je best ...
    • Wat vinden jongeren tof en/of irritant bij (voor)lezen
    • Wat vinden leerkrachten belangrijk bij (voor)lezen
  • Om je verhaal te ondersteunen kan je ook klanken gebruiken, bijvoorbeeld bij een hoorspel. Stel dat het regent of het verhaal speelt zich af op zee, boots dit geluid dan na op de achtergrond.
  • Misschien kan de directeur zijn lievelingsboek voorstellen via een podcast? Of de burgemeester? Of een auteur? Of een bekende oud-leerling of inwoner uit het dorp? Dat kan leuk zijn om het idee te lanceren en bekendheid te geven. Er kan beroep gedaan worden op het netwerk van de ouders.

Tips

Met deze tips hoeft een podcast maken niet zoveel werk te zijn: 

  • Zorg bij je opname voor zo weinig mogelijk achtergrondgeluid. Indien je de opname buiten maakt, kies voor een windstille omgeving. 
  • Denk na over een geschikt kanaal of een geschikte sociale media of streaming app voor je podcast. Maak best een account aan bij je gekozen kanaal of streamingsapp, zo kan je meer functionaliteiten gebruiken.   
  • Ken je influencers op sociale media? Schakel hen in om aan leerlingen te vragen om ouders te betrekken bij de podcast.