Pestbeleid: gedragen door leerlingen, gesteund door ouders

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Pestbeleid gedragen door leerlingen, gesteund door ouders

Het Heilige-Drievuldigheidscollege in Leuven won in februari 2024 de ‘Pesten, dan kan niet’ prijs van het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten. Hun antipestbeleid heeft als doel dat iedereen zich veilig en goed voelt op school. Speciaal opgeleide leerlingen zijn het eerste aanspreekpunt bij pestproblemen. Een goede communicatie met en feedback van ouders zorgt voor een brede gedragenheid.

De STIPP-werking (Sterk In Pest Preventie) ontstond in 2017 uit de werkgroep relationeel-seksueel-emotioneel welbevinden. Na een grondig onderzoek en onder deskundige begeleiding koos de school voor peer mediation. De eerste ‘Switchers’ startten in 2018. Een 20-tal leerlingen die meter of peter zijn van een klas uit de eerste graad volgen bij het begin van het 6de jaar een tweedaagse opleiding. Ze leren de juiste gesprekstechnieken om in een conflict tussen te komen. Deze leerlingen worden begeleid door enkele leerkrachten, die ook de cursus volgden. Meters of peters zijn vaak vertrouwenspersonen aan wie de leerlingen makkelijker dingen toevertrouwen.  Als peermediators kunnen ze ernstig pesten voorkomen. De Switchers geven zelf antipestlessen in alle jaren en zijn op school een eerste aanspreekpunt voor leerlingen. In een eigen Switch-lokaaltje kunnen ze gesprekken in alle rust en discretie voeren. 

De school heeft een meldknop op Smartschool waar conflicten of pestproblemen zowel door slachtoffers, daders als omstaanders kunnen gemeld worden. Ook ouders kunnen dit doen. Een dispatcher beoordeelt of de melding kan opgevangen worden door peer mediators, de interne leerlingenbegeleiding of de directie. Alle ouders worden geïnformeerd over het antipestbeleid en de herstelgerichte aanpak van de school.  

Naast de participatieve en curatieve aanpak werken de Switchers ook preventief door verschillende verbindende activiteiten te organiseren voor de leerlingen zoals een talentenshow ‘HDC’s Got Talent’ of de ‘Move tegen Pesten’-fuiven. Op die manier werken ze naast een veilige ook aan een warme sfeer op school.  

‘Wat ik sterk vind aan onze werking is dat de Switchers het vertrouwen krijgen van leerkrachten, directie en ouders om vanuit hun opleiding te zorgen voor een herstelgerichte aanpak van pesten en conflicten via bemiddelingsgesprekken. Ze zorgen op die manier voor een veilige sfeer op school en dat wordt  door de andere leerlingen erg geapprecieerd.’
‘Wat ik iedereen die een anti-pestbeleid wil starten kan aanraden is om jaarlijks de verschillende geledingen uit de school samen te brengen, waaronder ook enkele ouders van de ouderraad,  om een namiddag na te denken over de sterke punten maar ook de werkpunten van het anti-pestbeleid. Op die manier is  iedereen betrokken, krijg je voeling met de verschillende invalshoeken en wordt de aanpak elk jaar nog een stukje beter.’ Hilde Vanwichelen, coördinator STIPP
Waarom vindt de VCOV dit goed?

Het anti-pestbeleid is duurzaam. Het is geen losstaand of tijdelijk project, maar gebaseerd op onderzoek, begeleid door deskundige experts en geïntegreerd in heel de schoolwerking.

Alle leerlingen, leerkrachten en ouders worden uitgebreid geïnformeerd. Ouders krijgen informatie over de aanpak tijdens de open klasavonden bij het begin van het schooljaar en via Smartschool, waar de visie ook uitvoerig beschreven wordt

De Switchers zijn door hun blauwe sweaters herkenbaar voor alle leerlingen. Ze stellen zichzelf ook voor aan ouders op een informatiestand op opendeurdagen en aan de leerlingen op infomomenten bij de start van het schooljaar.  

De meldknop op Smartschool is voor iedereen zichtbaar, ook ouders kunnen hier een melding doen.  De oorspronkelijk rode knop is veranderd in een blauwe kleur om de drempel tot melden te verlagen. Doorheen de jaren zijn er al verschillende meldingen door ouders gedaan.  

De meldknop is er niet enkel voor pestproblemen, maar ook om conflicten te melden. Zo kunnen meer ernstige voorvallen vermeden worden.

Ouders worden actief betrokken als er zich een pestprobleem voordoet met hun kind.  

Via een afvaardiging van de ouderraad worden ouders uitgenodigd op een brede evaluatievergadering om de werking van het antipestbeleid kritisch te bekijken.  

Op dezelfde manier zijn ouders ook betrokken bij de visietekst en de keuze voor het inhoudelijke jaarthema van de antipestwerking.

Door ouders daarnaast ook uitgebreid te informeren over de keuze voor peer mediation en een herstelgerichte aanpak, kunnen ouders erop vertrouwen dat het pestprobleem van hun kind ernstig wordt genomen.  Er wordt in de eerste plaats gewerkt aan een herstel van relaties en het welbevinden van alle leerlingen. Deze aanpak speelt een rol in de schoolkeuze van ouders.

Gouden tips

Zorg als ouderraad ervoor dat je alle ouders de kans geeft om feedback te geven op de anti-pestaanpak.

Maak ouders attent op het aanbod voor ouders van de ouderkoepels en het Vlaams Netwerk Kies Kleur tegen Pesten.

Programmeer eens een vorming over (cyber)pesten voor ouders om ook thuis gewapend te zijn.

Leg als ouderraad contact met de werkgroep rond pesten op jouw school en bekijk samen wat je voor hun werking kan betekenen en/of hoe jullie kunnen samenwerken. 

Contactgegevens voor meer info

Heilige-Drievuldigheidscollege (HDC)
Oude Markt 28
3000 Leuven
016/222792
Contactpersoon: hilde.vanwichelen@hdc.ksleuven.be   

Meer informatie over visie en aanpak https://hdc-leuven.be/typischhdc/pestbeleid/ 


VCOV, februari 2024