Zoeken
Voor basisschool ZAVO start het schooljaar in het eerste leerjaar met een openklasmoment rond ‘huiswerk’. De leerkrachten van het eerste leerjaar nodigen alle ouders samen met hun kinderen na schooltijd uit in de klas. Die uitnodiging gebeurt op verschillende manieren, digitaal, op print en via het infobord op school. De opbouwwerker spreekt ouders aan bij de schoolpoort om hen te motiveren om zeker deel te nemen. (Jongere) broers of zusjes mogen tijdens dit openklasmoment achteraan in de klas spelen, zodat opvang geen probleem moet zijn.
In de klas krijgen de - overwegend anderstalige - ouders uitleg over het gebruik van de schoolagenda en het maken van de boekentas. De leerkracht en opbouwwerker vragen aan de ouders in de klas wie kan en wil helpen vertalen indien nodig. Het is belangrijk dat elke ouder de informatie goed begrijpt. De leerkracht maakt ouders duidelijk hoe belangrijk het is om iedere dag alle nodige leer- en werkmateriaal mee naar huis en weer terug naar de klas te nemen.
De leerkracht toont het leer- en werkmateriaal om te leren lezen en rekenen. Ouders krijgen uitleg over hoe hier in de klas mee wordt gewerkt. Ouders krijgen daarna de kans om in de klas samen met hun kind letters, woorden en rekenbegrippen te oefenen. Zo zien ouders wat er op school geleerd wordt en hoe dit thuis verder geoefend kan worden. De leerkracht vraagt om hier 10 minuutjes per dag thuis aan te besteden.
Het didactisch materiaal is speels en divers (letter- en cijferdoosjes, dobbelstenen, memory, …). Het openklasmoment is een heel interactief moment. Er is niet alleen het samenspel tussen ouder en kind, maar er is ook uitwisseling tussen ouders, leerkracht en opbouwwerker. Die laatsten nemen overal een kijkje en maken een praatje met elke ouder. De leerkracht krijgt zo nog een beter zicht op de thuiscontext en ouders worden aangespoord om zelf altijd contact te nemen bij vragen of problemen. Op die manier groeit er een vertrouwensband.
De ouders die niet aanwezig konden zijn, krijgen een leidraad om thuis te oefenen. Die kan ook voor de aanwezige ouders als geheugensteuntje dienen. Op de website van de school staan links met materiaal voor ouders om thuis Nederlands te oefenen.
De gemeente Zaventem heeft een relatief jonge bevolking met veel gezinnen van een andere nationaliteit of herkomst. Voor veel kinderen is Nederlands niet de thuistaal. Hun ouders zijn vaak weinig of niet vertrouwd met het Vlaams onderwijssysteem. Wat de ouders van school mogen verwachten en omgekeerd is niet altijd duidelijk. De gemeente Zaventem en SAAMO Vlaams-Brabant zetten daarom samen sterk in op onderwijsopbouwwerk. Een onderwijsopbouwwerker ondersteunt ouders en schoolteams op het grondgebied.
Met het project Schoolsprong zet SAAMO Vlaams-Brabant in op het scharniermoment tussen de laatste kleuterklas en het eerste leerjaar. Er wordt nagegaan welke verwachtingen er leven bij ouders en leerkrachten. Daarnaast wordt ook gekeken op welke manier ouders hun kind kunnen ondersteunen in de schoolloopbaan. De opbouwwerker vangt signalen op en ondersteunt ouders en leerkrachten op informele en formele bijeenkomsten. Tijdens het schooljaar 2024 – 2025 ondersteunt SAAMO alle basisscholen in Zaventem-dorp op maat. In sommige scholen worden thematische ‘open klas’-momenten voor ouders georganiseerd, in andere scholen ondersteunt en adviseert de opbouwwerker het schoolteam. Met een aangepaste schoolwerking streeft SAAMO naar maximale leer- en ontwikkelingskansen voor maatschappelijk kwetsbare kinderen.
- Scharniermomenten zijn vaak overweldigend voor ouders en kinderen. Dit openklasmoment helpt om dit moment meer soepel te laten verlopen.
- De school gebruikt verschillende manieren om ouders uit te nodigen voor het thematisch openklasmoment (digitaal, print, infobord).
- Er wordt aanklampend aan de schoolpoort gewerkt door de opbouwwerker die al een vertrouwenspersoon is voor veel ouders.
- Een mogelijk opvangprobleem wordt opgelost door (jongere) broers of zusjes mee naar de klas te laten komen.
- Waar nodig wordt met hulp van andere ouders informatie vertaald in de klas, het is belangrijk dat alle ouders de afspraken goed begrijpen.
- Ouders ervaren tijdens het oefenen met de materialen hoe belangrijk het is dat kinderen altijd het nodige leer- en werkmateriaal bij hebben, thuis en in de klas.
- Door samen te oefenen in de klas is het voor alle ouders duidelijk hoe ze thuis hun kind kunnen begeleiden, ouders krijgen hierdoor het nodige zelfvertrouwen.
- De verwachting naar ouders wordt heel helder en concreet omschreven, de verwachtingen zijn beperkt in omvang en haalbaar voor iedereen.
- Ouders worden op een positieve manier ingeschakeld in het leerproces. Die thuisbetrokkenheid heeft een grote impact op de schoolloopbaan van kinderen.
- Het openklasmoment is ook een moment voor de leerkracht om ouders beter te leren kennen (taal, gezinssituatie, …) en een relatie met hen op te bouwen.
- Alle ouders bereiken lukt zelden op één manier. De intense samenwerking tussen school en onderwijsopbouwwerker maakt de drempel lager.
- Ouders worden in hun kracht geplaatst door verwachtingen concreet en haalbaar te maken voor iedereen.
Basisschool ZAVO
Heidestraat 2
1930 Zaventem
SAAMO Zaventem
onderwijsopbouwwerker: Els Van Imschoot, els.van.imschoot@saamo.be
https://www.saamo.be/vlaams-brabant/zaventem/project/onderwijsopbouwwerk-zaventem/
VCOV, november 2024