Ludieke parkeeractie

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Ludieke parkeeractie

De ouderwerking van de Taborschool is erg bezig met de verkeersveiligheid rond de school. Elke ochtend staan er verkeersouders aan het zebrapad om de kinderen veilig over te laten steken.
De school neemt jaarlijks deel aan de actie 'Helm op Fluo Top'. Ter ondersteuning van deze actie werd er een ludieke parkeeractie gevoerd waarbij de ouderwerking gedurende een periode naar het parkeergedrag van alle ouders keek.

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde ontwikkelde een kant-en-klaar pakket ‘Verkeersdruk’. Dit pakket bevat onder andere een actiefiche met het draaiboek, een infofiche, een kleurplaat en posters. De ouderwerking besloot met dit pakket waar parkeerders ingedeeld worden volgens parkeertype aan de slag te gaan.

Dit zijn de verschillende parkeertypes:

  • een parkeerpauw die zeer gewaardeerd wordt voor zijn onberispelijk parkeergedrag,
  • een struisvogelparkeerder die beweert dat hij niet had gezien dat parkeren op die ene plek niet mocht,
  • een parkeerzebra die op het zebrapad parkeert of zijn voertuig daar draait,
  • een parkeerkoekoek die zijn eieren legt in een vreemd nest en dus op andermans oprit gaat staan.



Context van de school en actoren

De VBS Taborschool Sint-Maria-Aalter ligt centraal in de vierhoek Aalter-Wingene-Ruiselede-Beernem. De school ligt langs de weg die Sint-Maria-Aalter en Aalter met elkaar verbindt.


Waarom vindt de VCOV dit goed?
  • Een veilige schoolomgeving is een gedeelde verantwoordelijkheid. Op deze manier wordt deze gedeelde verantwoordelijkheid ook zichtbaar in het straatbeeld.
  • Met deze actie zet men in op het sensibiliseren en worden de ouders gestimuleerd om altijd veilig en correct te parkeren.
  • Er wordt samengewerkt tussen meerdere actoren: de school, de gemeente, de ouders, de buurtbewoners, de politie en de Vlaamse Stichting voor Verkeerskunde.
  • Het is geen éénmalige actie. Dagelijks zetten ouders zicht in om de schoolomgeving verkeersveilig(-er) te maken.
  • Door de visualisaties wordt de herkenbaarheid vergroot en krijgen de kinderen taal om het samen met de ouders over het parkeergedrag van hun ouders te hebben.

Gouden tips
  • Breng de boodschap op een ludieke manier. Dit werkt beklijvend.
  • Jaarlijkse herhaling vergroot de bekendheid en bovendien werkt de kracht van herhaling.
  • Communiceer verbindend.
  • Zorg voor een terugkoppeling na de actie.
  • Eerst sensibiliseren, dan pas effectief controleren.
  • Idealiter neemt deze actie drie weken in beslag. Zo wordt de eerste  week volop ingezet op de zichtbaarheid van de actie. Dit door affiches in de buurt op te hangen die de nieuwsgierigheid wekken. In de tweede week  gaat men over tot het sensibiliseren en het voeren van actie om er zo voor te zorgen dat alle ouders en buurtbewoners op de hoogte zijn van de actie ‘parkeerdruk’. Ten slotte werkt men in de derde week samen met de politie om foutparkeerders aan te pakken en correct parkeerders te belonen.
  • Herhaal de actie na verloop van tijd. Geen enkele sensibiliserende actie heeft immers eeuwig effect.

Contactgegevens voor meer info

VBS Taborschool Sint-Maria-Aalter
Wingenestraat 7D
9880 Sint-Maria-Aalter
Tel: 09/278 82 83
E-mail: taborschool.sint-maria-aalter@op-weg.net


VCOV, november 2023

Feedback geven