Zoeken
Het Onze-Lieve-Vrouwecollege Mariakerke organiseerde een lessenreeks om ouders zelfstandig te leren werken met schoolmedia.
Foto: © efo (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210609_95183658)
Ondanks de inspanningen van de school om alle leerlingen en ouders te bereiken tijdens de coronacrisis, waren er in elke klas 1 à 2 leerlingen die moeilijk bereikbaar bleven. De school stapte daarom mee in het proefproject ‘Digitaal mee met je kadee’. Door de ouders te leren hoe ze de digitale media van de school moeten gebruiken, kunnen ze hun kind(eren) immers beter opvolgen.
Het project hanteert een laagdrempelige vraag- en aanbodgestuurde aanpak waarbij gewerkt wordt in kleine groepen (6 tot 8 deelnemers), met een aangepast leertempo, leermaterialen en taalgebruik. In het Onze-Lieve-Vrouwecollege waren er 7 deelnemers voor de eerste sessiereeks. De lesgeefster ging na wat de noden waren en hoe er gewerkt wordt op school. Zo oefenden de ouders om te bellen met de juf en bekeken ze hoe het platform Gimme werkt. Dit is een digitaal platform waarlangs de communicatie van de school met de ouders verloopt, maar sommige ouders hadden nog geen toegang of wisten niet hoe je de berichten kan lezen. Er werd ook bekeken wat een kind allemaal kan doen op de tablet.
De ouders (en grootouders) kwamen elke woensdagmorgen samen op de school en dit van eind april tot half juni. Ze leerden:
- hoe je kan inloggen op een digitaal schoolsysteem;
- hoe je via de pc of smartphone digitaal kan communiceren met de leerkracht;
- hoe je je kind kan helpen met digitale schooltaken;
- hoe je aan de slag kan gaan met de schoolmail, de schoolkalender, de klasblog, de sociale media-toepassingen van de school;
- hoe je online kan inschrijven voor een oudercontact.
Eind december 2020 keurde de West-Vlaamse deputatie het project 'Digitaal mee met je kadee' goed in het kader van de subsidies voor projecten flankerend onderwijsbeleid.
De Stad Oostende werkt voor het project samen met de drie andere West-Vlaamse centrumsteden Brugge, Kortrijk en Roeselare. Ook de twee West-Vlaamse Ligo, Centra voor Basiseducatie, zijn betrokken.
Het Onze-Lieve-Vrouwecollge Mariakerke beet de spits af als pilootproject.
• De COVID-19-crisis heeft nog duidelijker gemaakt hoe actueel en noodzakelijk digitale inclusie is.
• De deelnemers leren niet alleen de platformen van de school kennen, ze worden ook mediawijs en verwerven belangrijke vaardigheden om digitaal zelfredzaam te worden.
• De lessenreeks gaat door op de school zelf wat de drempel om zich in te schrijven verkleint.
• Doordat meer ouders mee zijn met de schoolmedia, vergroot het draagvlak voor digitalisering.
• Zoek partners die kunnen helpen bij het bereiken van de doelgroep, die kennis hebben van de schoolmedia én die de vaardigheden hebben om die kennis over te brengen.
• Werk zo laagdrempelig mogelijk door te vertrekken van concrete noden van ouders. Zo hou je de ouders gemotiveerd om te blijven komen.
• Werk aanklampend door voor elke sessie een korte herinnering te sturen.
• Kan de school niet voor koffie en een koekje zorgen? Vraag de ouders om om beurten iets klein te voorzien. Leren mag ook gezellig zijn.
Onze-Lievevrouwecollege
Contact kleuter: Rozenlaan 21
Contact lager: Lijsterbeslaan 5
8400 Mariakerke – Oostende
VCOV, januari 2022