Brugfiguren op huisbezoek bij ouders van leerlingen in de B-stroom

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Brugfiguren op huisbezoek bij ouders van leerlingen in de B-stroom

Visitatie, een secundaire school met zowel een A- als B-stroom in Mariakerke, zet vanaf het begin in op direct contact en verbinding. Zo komen ouders én leerlingen op een aantal vooraf vastgelegde dagen naar school voor een inschrijving. Naar deze face-to-face inschrijving mogen ouders indien nodig een familielid of kennis meebrengen om te tolken. Er wordt gewerkt met een vast inschrijvingsteam van 11 leerkrachten. Deze leerkrachten werken in de verschillende graden en richtingen. Hierdoor is het mogelijk om rechtstreeks informatie te krijgen van de leerkrachten waarvan de leerlingen les zullen krijgen.

De ouders van de leerlingen van het eerste jaar B krijgen in augustus bezoek van een brugfiguur. Deze brugfiguur overloopt de schoolinformatie en bekijkt samen met de ouders of alles voor hen duidelijk is. Daarnaast wordt er ook stilgestaan bij de leermiddelen en de manier waarop de leerling naar school zal komen. Is al het materiaal reeds besteld? Heeft het gezin recht op bepaalde tegemoetkomingen die kunnen helpen? Hebben ze bij bepaalde zaken hulp nodig? Indien er gebruik wordt gemaakt van het openbaar vervoer bekijkt de brugfiguur samen met de ouders of de nodige abonnementen werden aangeschaft. De brugfiguur vormt in Visitatie een belangrijke schakel.  


Context van de school en actoren

Visitatie is gelegen in het centrum van Mariakerke, in de groene rand rond Gent.

De schoolpopulatie is zéér divers. De school telt een hoog aantal leerlingen waarvan de thuistaal niet Nederlands is.  

In Visitatie ziet men maatschappelijke diversiteit als een levenslange verrijking voor elke leerling en zijn ouders én voor iedereen die er werkt. De school omschrijft zichzelf als een teamschool. Dit houdt in dat een team van leraren verantwoordelijk is voor het ontwikkelen, evalueren en bijsturen van het leerproces van een groep leerlingen. De school bestaat zo uit zes lerarenteams rond zes leerlingengroepen en daarnaast nog een aantal experten-teams zoals het Pedagogisch team (P-team),  het GOK-team (G-team), het Ondersteunend team (O-team) en het Directieteam (D-team). Al deze teams verhouden zich gelijkwaardig tegenover elkaar. Hiermee onderstreept de school de overtuiging dat participatie en samenwerking de beste garantie is voor kwaliteitsvol onderwijs.



Waarom vindt de VCOV dit goed?
  • De basis voor een duurzame relatie of samenwerking is een basis van vertrouwen. Hier wordt door Visitatie sterk op ingezet.
  • Door hier al van bij de start van het schooljaar op in te zetten, kan men proactief werken. Zo kan men bijvoorbeeld een betalingsplan opmaken voor ouders die het financieel moeilijker hebben waardoor men kan vermijden dat er rekeningen laattijdig of niet betaald worden.
  • Er wordt samengewerkt met andere actoren zoals een brugfiguur. Een sterk staaltje samen school maken.  
  • Ruis op de communicatie wordt vermeden door de ouders op school uit te nodigen. Door de mogelijkheid te bieden om een tolk mee te nemen of de brugfiguur in te schakelen, bewaakt men dat de informatie doorgegeven wordt.
  • De school wil de ouderbetrokkenheid stimuleren en zet deze ook extra in de verf.

Gouden tips
  • Door brugfiguren te betrekken wordt de kans op een vlotte start vergroot. Zij kunnen een verbindende rol opnemen en drempels verlagen.
  • Door in de schoolvisie aan te geven dat men maatschappelijke diversiteit als een meerwaarde ziet, veruitwendigt men dat alle ouders welkom zijn.

Contactgegevens voor meer info

Afbeelding met Graphics, schermopname, Lettertype, lijn

Automatisch gegenereerde beschrijving

Zandeloperstraat 8  - 9030 Mariakerke (Gent) 

TEL    09 226 76 93
MAIL  info@visitatie.be


VCOV, september 2024