Zoeken
Op woensdagnamiddag zet VBS De Watermolen in Heule de deuren van het boeken(t)huis open om ‘extra talig’ te zijn met kinderen die dit steuntje kunnen gebruiken. Dit huisje werd gecreëerd met de intentie maximaal in te zetten op het leesplezier van alle leerlingen.
VBS De Watermolen ging op zoek naar een manier om alle leerlingen aan het lezen te krijgen. Ze dachten na over een kleinschalige en laagdrempelige manier om het leesplezier aan te wakkeren en zowel de taalinitiatie als de integratie te bevorderen. Ze gingen op zoek naar een pand en kwamen zo terecht bij een eigendom van de kerkfabriek die tevens de thuishaven van de verenigingen van de Watermolen is: ’t Huizeke. In overleg met de betrokken actoren werd ’t Huizeke omgetoverd tot een boeken(t)huis. In ruil voor het gebruik mogen de lokale verenigingen vergaderingen organiseren op school en gebruikmaken van de schoolinfrastructuur. Het boeken(t)huis werd geschilderd door vrijwilligers en volledig ingericht door het ganse schoolteam. In dit boeken(t)huis wordt het leesplezier verhoogd en wordt de schoolbibliotheek in onder gebracht. Zo is het een toffe plek waar de leesouders aan de slag kunnen gaan en een werkplek voor de logopedisten en leerondersteuners op school.
De school richtte een leeshuis in. Dit is de plek bij uitstek
- waar ze leesplezier kunnen verhogen,
- waar ze samen talig bezig kunnen zijn,
- om met leesouders aan de slag te gaan,
- voor het creëren van een rustige voorleesruimte,
- een mini schoolbibliotheek,...
Via een buddywerking komen studenten van de hogescholen Vives en Howest op woensdagnamiddag hun steentje bijdragen. Ze helpen dan de kinderen om extra talig bezig te zijn.
Iedereen is steeds welkom voor een bezoekje aan het boeken(t)huis.
Heule-Watermolen ligt op de grens tussen Heule en Kuurne en behoort tot Groot-Kortrijk. VBS De Watermolen ligt centraal rond de kerk van Heule-Watermolen. De school maakt een fundamenteel deel uit van de gemeenschap van Watermolen. De school zet sterk in op een actieve deelname aan de Watermolense gemeenschap.
- Met dit initiatief zet de school in op een verbetering van het leesniveau van de leerlingen. We juichen dergelijke initiatieven toe.
- De school werkt aan een positieve houding tegenover lezen.
- De school heeft oog voor alle leerlingen en ouders. Ook voor de meest kwetsbaren. Op deze manier bereikt de school meerdere doelgroepen.
- Het boekenhuis is een veilige info- en/of hulplijn voor ouders. Ze krijgen er de kans om formulieren te laten vertalen en in te vullen terwijl hun kinderen bezig zijn met taalverrijking. Ouders kunnen op deze momenten vragen stellen over de schoolwerking.
- Het is een verhaal van samen. Een geoliede samenwerking tussen de school en de lokale gemeenschap maakt van dit huis een thuis voor velen.
- Niet iedereen vindt even makkelijk de weg naar en in de bibliotheek. De school zet bewust in op het bereiken van alle ouders en stimuleert het voorlezen.
- Het project past in het principe van de brede school. Lokale verenigingen mogen het gebouw gebruiken voor hun activiteiten en vergaderingen.
- Het is een samenwerking met de stad Kortrijk. De stad Kortrijk zoekt via de eigen nieuwsbrief buddy’s voor het voorlezen.
- Door dit project toont de school dat ze er veel belang aan hecht alle ouders te betrekken én inzet op het stimuleren van de leesvaardigheid van iedereen.
- De school organiseert een namiddag voor anderstalige ouders met tolken vanuit de school en de schoolomgeving om de werking uit te leggen en te verbinden.
- Er wordt sterk ingezet op het betrekken van anderstalige ouders. Zo worden de ouders gestimuleerd om te groeien naar huiswerkbegeleiding en worden ze betrokken bij de gemeenschap.
- Dit praktijkvoorbeeld speelt in op het groeiend aantal kinderen met een andere thuistaal.
- Er wordt samengewerkt met diverse actoren: een hogeschool, brugfiguren, vrijwilligers, …
- Dit project is een succes door de samenwerking met verschillende actoren: brugfiguren, de bibliotheek van Kortrijk, de hogescholen Vives en Howest, de stad Kortrijk en de lokale gemeenschap. Er wordt gewerkt aan een school van en voor iedereen.
- Er wordt veel aandacht besteed aan de communicatie. Zo worden de brieven voorzien van pictogrammen en zijn ze minder talig opdat alle ouders bereikt zouden worden.
- Inclusie wordt bevorderd door onder andere een samenwerking met De Voorleesbende ((https://www.ditovzw.be/actie/projecten/voorleesbende/). Dit is een groep (jong)volwassenen met een handicap of chronische ziekte en vooral een passie voor lezen. Ze komen met plezier naar scholen of andere plekken om voor te lezen aan kinderen tussen 5 en 12 jaar.
- VBS De Watermolen gaat actief op zoek naar sponsoring. Op deze manier kunnen ze het boekenaanbod en de inrichting aantrekkelijk en actueel houden.
- Door het boeken(t)huisje ook buiten de schooluren te openen, vergroot je de toegankelijkheid en het bereik.
- Organiseer een namiddag voor anderstalige ouders met tolken vanuit de school en de schoolomgeving.
- Laat de zorgcoördinator en/of brugfiguur ouders persoonlijk aanspreken zodat ze de mogelijkheden kennen.
- Ga op zoek naar subsidiemogelijkheden of zoek naar manieren om het leesaanbod uit te breiden. Doe zeker mee aan de jaarlijkse “Grote Voorleesdag” van de ouderkoepels. Je kan er immers steeds een boekenpakket mee winnen.
VBS De Watermolen
Watermolenwal 2-16
8501 Heule
056 35 58 87
vbs.watermolen@telenet.be
Ouderraad VBS De Watermolen: ouderraad@heule-watermolen.be
VCOV, september 2024