Zoeken
In het secundair onderwijs kan men het klassieke oudercontact vervangen door een ‘voortgangsgesprek’. Tijdens dit gesprek zijn de verschillende betrokkenen aanwezig: de leraar, de ouders én de leerling zelf.
Men gaat uit van het principe ‘Nothing about the child but with the child’. Het is zowel voor de ouders, de leerling als de leraar verrijkend om samen van gedachten te kunnen wisselen.
Het voortgangsgesprek wordt voorbereid door de leerling. Hij of zij gaat op voorhand nadenken: ‘Waar ben ik goed in?’ en ‘Wat kan ik nog beter?’. In het gesprek verwelkomt de leerling de ouders en zal de leerling het gesprek leiden en sturen. De leraar is aanwezig als coach en kan aanvullen waar nodig.
Om het gesprek vlot te laten verlopen gebruikt de leerling de methode ‘Two stars and a wish’: twee sterren en een wens. Eerst vertelt de leerling twee zaken die hij heeft geleerd, die hij goed kan, doelen die hij bereikt heeft... Daarna vertelt de leerling één ding dat hij graag anders wil doen, een verbeterpunt, een werkpunt. Er volgt een gesprek samen met de ouders en er worden afspraken gemaakt over hoe er verder aan de ‘wens’ gewerkt zal worden. In Zweden wordt deze methodiek al met succes toegepast!
• De leerling kan op een positieve manier reflecteren over zijn eigen werk en krijgt zo een beter inzicht in zijn eigen leerproces.
• De leerling bereidt het gesprek voor, voelt zich verantwoordelijk, mag zijn ouders verwelkomen en het gesprek leiden. De rol van de leraar is eerder die van coach en niet de gespreksleider.
• Zowel ouders als leerling voelen zich betrokken en erkend. Positieve feedback is de kern van het gesprek.
• Geef de leerling voldoende kans en ondersteuning om het voortgangsgesprek voor te bereiden.
• Zorg voor een opvolging van het gesprek. Maak met de ouders en de leerling afspraken over hoe men er verder mee aan de slag zal gaan.
• Vraag aan de ouders hoe ze een voortgangsgesprek ervaren en stuur bij waar nodig.
VCOV vzw, Berkendreef 7, 3220 Holsbeek
info@vcov.be