Techniek en duurzaamheid op de speelplaats

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Techniek en duurzaamheid op de speelplaats
Op de Don Bosco school in Helchteren gaan techniek en duurzaamheid hand in hand op de speelplaats.

Op hun speelplaats vind je:
  • Een zitbank met zonnepanelen en windmolen, waar leerlingen hun gsm kunnen opladen
  • Een ondergrondse regenwaterput waarvan het water gebruikt wordt voor de wc’s en moestuinen
  • Een zelf gemaakte voetbalkooi
  • Twee zelf gemaakte moestuinen. De moestuinen worden onderhouden door de leerlingen van de eerste graad en de groenten worden ook verwerkt tijdens de lessen.
  • Enkele zelf gemaakte bijenhotels
  • Een aantal zelf gemaakte banken van hout
  • Drie zelf gemaakte buitenklassen, waar vooral algemene vakken gegeven worden

 

Het schoolteam merkt dat de leerlingen genieten van de vernieuwingen aan de speelplaats: leerlingen komen meer tot rust tijdens de speeltijd. In de voetbalkooi wordt een competitie georganiseerd. Dit geeft de leerlingen een zinvolle invulling van hun speeltijd.

De school stelt een aantal ruimtes ter beschikking voor de omwonenden en verenigingen, zoals de speelpleinwerking, chiro en frisbee club.

Hoe kwam deze speelplaats tot stand?

In 2018 gebeurden er verbouwingswerken op school. Het Mileu Op School-team (MOS-team) zag dit als een kans om ook de speelplaats te verfraaien. Het MOS-team bestaat uit 12 à 14 actieve vrijwilligers: leraren van elke graad, de directeur, mensen van de administratie en ouders.

1. Het MOS-team werkte eerst een visietekst uit (zie bijlage), gebaseerd op een brochure van het Koninklijk Belgisch Instituut voor Natuurwetenschappen. In hun visie worden verschillende aspecten van ons dadelijks leven omschreven waarbij biodiversiteit een rol speelt.

2. Participatie:

‘Hoe ziet voor jullie een groenere speelplaats eruit?’ Dat is de vraag die het MOS-team stelde aan de leerlingen, leraren en ouders. 

Leerlingen dachten tijdens de lesuren na en tekenden een plannetje van hun ideale speelplaats.

Wat vinden de leerlingen belangrijk i.v.m. de speeltijd?

  • Leerlingen willen kunnen zitten én sporten tijdens de speeltijd, een specifieke wens was een voetbalkooi
  • Leerlingen willen hun gsm kunnen opladen op de speelplaats
  • Leerlingen willen veel groen op hun speelplaats


Ouders werden bevraagd tijdens een avond met oudercontacten. Het MOS-team was hierbij aanwezig met een standje. Enkele ouders boden zich spontaan aan om mee te denken en namen deel aan een vergadering van ons MOS-team. Ze reikten heel nuttige tips aan vanuit hun perspectief.

Via informele contacten werden ook mensen die in de buurt van de school wonen bevraagd.

De school werkte samen met de provincie en kon beroep doen op subsidies. 


Toekomstplannen:

De school heeft nog meer ideeën:

  • De speelplaats op bepaalde plaatsen ontharden 
  • Nog meer zitbanken maken
  • Een serre maken die de planten automatisch beregent
  • Het dak van de fietsenstalling vergroenen en bekleden met zonnepanelen

Context van de school en actoren

Don Bosco Helchteren is een school die technisch en beroepsonderwijs aanbiedt van het eerste tot en met het zevende jaar secundair onderwijs. Gezien de nabijheid van de mijn, heeft de school een divers leerlingenpubliek. De leerlingen hielpen mee aan de verduurzaming en vergroening van de speelplaats; de werken op de speelplaats werden gekoppeld aan de leerplandoelen van de leerlingen.


Tips
  • Ga na welke subsidies je kan krijgen voor de werken op de speelplaats. Een samenwerking met de gemeente of stad helpt je altijd verder.
  • Kan je leerplandoelen koppelen aan de speelplaatsverfraaiing? Ga ervoor! Leerlingen zullen trots zijn op hun creaties en zullen er mee zorg voor dragen.
  • Stel een werkgroep of MOS-team samen met meerdere vrijwilligers, zodat de vrijwilligers elkaar kunnen stimuleren om hun doel te behalen.

Waarom vindt de VCOV dit goed?

De speelplaatsverfraaiing is heel doordacht gebeurd, waarbij alle betrokkenen bevraagd werden. 

  • De leerlingen werden bevraagd tijdens de lesuren, wat het belang van hun mening voor het MOS-team benadrukt. 
  • De ouders werden bevraagd op een moment waarop zo sowieso op school waren, namelijk tijdens de oudercontacten. Zo was het laagdrempelig voor hen om mee te denken rond de speelplaatsvernieuwingen.


Deze speelplaatsvernieuwing is op vele manieren een win geweest: voor het milieu én voor de leerlingen. 


Contactgegevens voor meer info

Don Bosco

Don Boscostraat 6

3530 Helchteren

https://donboscohelchteren.be/            

mei 2022