Zoeken
Aanleiding:
Het schoolteam van basisschool De Zonnebloem in Kessel-Lo stelde vast dat leerlingen die te weinig aanwezig waren in het kleuteronderwijs, later vaker problemen hadden met schoolse vakken. Na rondvraag bij de ouders, bleek dat heel wat ouders kleuteronderwijs beschouwden als een plaats om te spelen.
Het schoolteam ondernam heel wat acties om de aanwezigheid van kleuters te verhogen. Cruciaal is dat de leerlingen graag naar school komen en dat de school een vertrouwensrelatie opbouwt met de gezinnen.
Leerlingen leren met plezier op school:
- Ouders worden uitgenodigd in de klassen. Zo kan de leraar hen uitleggen wat de leerlingen er allemaal leren. En hoe ze via spelen ook leren. Het verschil tussen een peuterklas en de kinderopvang wordt ook verduidelijkt aan de ouders.
- Werken aan welbevinden van de kleuters vindt de school heel belangrijk. Ook aan ouders wordt verteld dat het belangrijk is dat hun kinderen graag naar school komen.
Het schoolteam bouwt constant aan een vertrouwensrelatie met de ouders:
- De zorgleerkracht staat elke ochtend aan de schoolpoort om ouders te begroeten.
- Ouders mogen ’s morgens hun kind afzetten in de kleuterklas en slaan dan een babbeltje met leerkracht. Zo zien ouders wat er allemaal aanwezig is om te spelen en leren. Ouders mogen op bepaalde tijdstippen ook mee in de klas komen om spelletjes te spelen. Zo krijgen ouders ook de bevestiging dat hun kindje goed verzorgd wordt.
- Het schoolteam ging in gesprek met de ouderraad over de afwezigheden van leerlingen. Als werkpunt kwam naar voor dat ouders zich niet ‘op de vingers getikt’ mogen voelen. In de plaats van tegen de ouders te zeggen dat hun kind meer naar school ‘moet’ komen, legt de leraar bij een afwezigheid uit wat ze intussen allemaal geleerd hebben in de klas. Zo benadrukt de leraar waarom het belangrijk is om zoveel mogelijk naar school te komen.
- De leraars en de directeur plaatsen zich op een gelijk niveau met ouders; er worden inspanningen gedaan om de ouders echt te leren kennen. ‘Als mensen je leren kennen als mens, dan komen ze veel makkelijker tot bij jou wanneer ze problemen hebben.’
- De ouderraad en de school organiseren samen mamacafés. Hier worden allerlei problemen besproken met ouders, o.a. het weinig naar school komen door sommige leerlingen.
Hoe pakt de school afwezigheden aan?
- Wanneer een leerling vaak afwezig is, telefoneert de school naar de ouders. Wat ook helpt is een whatsapp of sms-bericht sturen. Daar reageren ouders sneller op. Bij problematische afwezigheid gaat iemand van het schoolteam op huisbezoek. De school benoemt steeds wat de klas in tussentijd heeft gedaan, als aanmoediging om toch te blijven komen.
- Bij problematische afwezigheden betrekt de school het CLB.
- De school contacteert buurtwerking Casablanca. Deze buurtwerking kent sommige ouders anders of beter en kunnen de ouders ook aanspreken bij afwezigheden.
Samenwerking met het Centrum voor Basiseducatie
De Centra voor Basiseducatie geven cursussen in basisvaardigheden zoals taal, wiskunde, maatschappijoriëntatie en computerlessen. Deze centra ondersteunen laaggeletterde ouders niet enkel binnen hun centra, maar ook op school.
- In basisschool de Zonnebloem vinden lessen van het Centrum voor Basiseducatie plaats. In de lessen leren een groep ouders verschillende aspecten van de schoolwerking kennen op een laagdrempelige manier.
- Ouders die naar deze lessen komen kunnen een soort ‘brugfiguur’ worden en andere ouders uitnodigen.
Basisschool de Zonnebloem is een warme buurtschool midden in een kansarme wijk in Kessel-Lo. De school heeft een actieve ouderraad die ouders dichter bij elkaar wil brengen en mogelijkheden creëert voor ontmoeting.
- Het schoolteam benadert de ouders niet enkel vanuit hun functie als leraar, zorgleraar, directeur… maar ook als mens.
- Het schoolteam betrekt de ouderraad bij problemen.
VBS De Zonnebloem
Ortolanenstraat 2
3010 Kessel-Lo
zonnebloem-kessello.be
juni 2021