Samen sterk: ouderraad en schoolteam werken samen aan een nieuwe speelplaats

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Samen sterk: ouderraad en schoolteam werken samen aan een nieuwe speelplaats

De ouderraad van de VBS Sint-Vincentius in Nevele hecht veel belang aan een groene en aangename speelplaats.  Samen met de school realiseerden ze een indrukwekkend speelplaatsproject waarvan de uitwerking gespreid werd over verschillende schooljaren.
Na een bevraging van de leerlingen via de leerlingenraad, een bevraging van de ouders via de maandelijkse nieuwsbrief en een rondvraag bij de leerkrachten werd er een ‘werkgroep speelplaats’ opgericht.  In deze werkgroep zitten zowel leerkrachten als ouders.  De transformatie van de speelplaats werd een meerjarenproject.  

Wat werd er gerealiseerd: schooljaar 2019-2020?

-    Een stuk verharde speelplaats vooraan werd behouden zodat er voldoende plaats is om rond te lopen, basket te spelen en te voetballen. 
-    Er kwamen houten banken voor de kinderen die op zoek zijn naar een rustig hoekje
-    Er werden bloembakken geplaatst met vaste planten
-    Op de muur van de peuterklas kwam een groeimeter in de vorm van een boom
-    De speelplaats werd opgesmukt met kleurrijke boekentasrekken
-    De palen werden geverfd als potlood
-    Er werden verschillende krijtborden aangebracht waarop creatieve leerlingen kunnen tekenen. Op één bord werd het schoollied aangebracht met een tekening van Vincentje en Pip.  Het symbool van de school is een boom, Vincentje genaamd. In de boom woont een musje, Pip. 
-    Heraanleg van het voetbalveld met een natuurlijk grasveld en een vernieuwde afsluiting naar de buren.  Met knutselvake Roger maakten de leerlingen in het atelier nieuwe doelen

Hoe werden de (groot)ouders betrokken?
o    Na de bevraging van de ouders gaven enkele ouders aan graag te willen helpen bij de aanleg en het uitdenken van de nieuwe speelplaats.  Hierdoor ontstond de ‘werkgroep speelplaats’.
o    De kluswerken gebeurden in de (corona)zomer van 2020, met de inzet van verschillende ouders en leerkrachten.  Ook ouders die geen lid waren van de ouderraad hielpen mee bijv. timmerwerken aan de boekentasrekken.
 

Wat werd er gerealiseerd: schooljaar 2020-2021?

Verdere heraanleg speelplaats met oog voor verschillende groepen leerlingen: dromers, sporters, bouwers, lezers…. Daarnaast moest er ook aandacht zijn voor een groenere én winterproof speelplaats, waarbij de leerkrachten voldoende overzicht kunnen behouden.
-    De school nam deel aan een uiteenzetting vanuit de provincie voor vergroening van speelplaatsen. 
-    Er was een intensieve samenwerking met een plaatselijke landschapsarchitect die hielp bij de (her)indeling van de speelplaats.
-    Er werd heel wat geklust: verplaatsen van speeltoestellen, verwijderen en vernieuwen van afsluiting, verwijderen van steentjes, bouwen van een amfitheater om buiten les te geven, aanpakken van putten op terrein, afbakening van moestuin, aanbrengen van worteldoek en tonnen schors….

Hoe werden de (groot)ouders betrokken?
o    De ‘werkgroep speelplaats’ zette de werkzaamheden verder: overleggen tussen ouders en leerkrachten, afspraken maken, uitdenken en concretiseren van ideeën….
o    Tijdens de zomer van 2021 werkten leerkrachten en ouders samen aan de grote kluswerken zodat de vernieuwde speelplaats klaar was bij de start van het nieuwe schooljaar.

Wat werd er gerealiseerd: schooljaar 2021-2022?

-    Er werden nestkastjes geïnstalleerd op de nieuwe groene speelplaats
-    Ook werden er voederhuisjes gemaakt zodat de leerkrachten hier in de winter mee aan de slag kunnen.
-    De kleuters plantten bloembollen voor narcissen en pompoenplanten voor in het najaar. 
-    In de moestuin werden lavendelplantjes geplant en de moestuin werd aangekleed met schepjes, vlinders en een kruidenbak
-    Een ouder plantte bessenstruiken zodat komende zomer besjes geplukt kunnen worden.
-    Het derde en vierde leerjaar ging op leeruitstap naar een plaatselijke natuurwinkel waar ze meer uitleg kregen over het planten van groenten en het ecologisch gebruik zonder het gebruik van pesticiden. 

Hoe werden de (groot)ouders betrokken?

o    Een ouder die ornithologie als hobby heeft hielp bij het uitwerken van de nestkastjes en een ouder met groene vingers plantte enkele bessenstruiken. 
o    Een handige opa maakte zelf de voederhuisjes

En verder?

Het speelplaatsproject is nog niet afgerond: er zullen nog heel wat zaken aangepakt en afgewerkt worden.  Er zal samen met enkele ouders nog een wilgenhut geplant worden en de kruidenbak in de moestuin moet nog ingevuld worden.  De school en ouderraad wil zich in de toekomst samen blijven inzetten voor een groene en uitdagende speelplaats!

Tips
-    Bevraag leerlingen, leerkrachten én ouders bij de start van een speelplaatsproject. Op die manier krijg je een goed beeld van de verschillende noden van elke groep.  
-    Laat ouders helpen en een steentje bijdragen zonder permanent lid te zijn van de ouderraad.  Benut de kennis, hobby’s, ervaringen van ouders en grootouders.  
-    Ga op zoek naar subsidies en organiseer evenementen om extra middelen in te zamelen bijv. een eetfestijn, een quiz, een pannenkoekenverkoop….

Waarom vindt de VCOV dit goed?
  • Het is knap hoe iedereen actief betrokken werd bij het speelplaatsproject: samen sterk!
  • De Sint-Vincentiusschool heeft een zeer actieve en dynamische ouderraad met een hart voor de school. Naast een kernteam werken ze met werkgroepen voor de organisatie van evenementen of voor het uitwerken van projecten.  Ouders kunnen ook helpen bij één specifiek evenement of initiatief zonder permanent deel uit te maken van de ouderraad. 
  • Het oprichten van een ‘werkgroep speelplaats’ die bestaat uit leerkrachten én ouders zorgt voor een goede en gedragen samenwerking.   

Contactgegevens voor meer info

VBS Sint-Vincentius
C.V.D. Cruyssenstraat 1a
9850 Deinze
https://vincentius.op-weg.be/
directie.vincentius@op-weg.be

Ouderraad.vincentius@op-weg.net








September 2022