Zoeken
Ouderkamer inrichten in de school
VBS De Vuurtoren Drongen
VCOV richtte samen met de ouderraad van VBS De Vuurtoren in Drongen een ouderkamer in. Een ouderkamer is een methode om ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie binnen een school vorm te geven. In een ouderkamer kunnen ouders elkaar ontmoeten om te praten over allerlei zaken die betrekking hebben op de ontwikkeling van hun kind(eren) op school. Een ouderkamer is een goede mogelijkheid om contact te leggen, vertrouwen te winnen en ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie uit te bouwen.
De ouderkamer die wij inrichten, is een lokaal in het gebouw van het Klooster recht tegenover de school. Op de benedenverdieping is er een crèche, op de bovenverdieping plaats voor de jeugdvereniging.
Het tussenverdiep is van de school. Er komen drie differentiatieklasjes en een ouderkamer.
Een team van actieve ouders zorgen samen met het dynamische schoolteam voor praktische ondersteuning van een aantal initiatieven en/of activiteiten. Veel ouders helpen de school bij de verbouwingen die volop bezig zijn. Dit schooljaar werd er geopteerd om het klooster net naast de school te huren om extra klaslokalen te kunnen inrichten.
VCOV heeft ouderparticipatie als kernopdracht. Ouderparticipatie kan op verschillende manieren verlopen. Alle ouders betrekken bij het schoolgebeuren is dan ook heel belangrijk. Communicatie tussen ouders en school is heel belangrijk voor het welslagen van de kinderen. Dit is dan ook een heel mooi voorbeeld waar ouderraad en school samenwerken om ouders op een aangename manier letterlijk en figuurlijk ruimte te geven op school en waar tijd gemaakt wordt om te luisteren naar ouders.
• Zorg dat ouders, leerkrachten en directie dit project willen dragen, dit ook willen stimuleren bij ouders en er gebruik willen van maken.
• Stel een brief op met het concept van de ouderkamer waarmee je kan langsgaan bij enkele bedrijven voor sponsoring (bijv. verf, koffiezet…).
• Neem de afmetingen van de ouderkamer goed op. Dit is handig om verf, tapijt, kasten… aan te kopen. Bij ons was dit: lengte 4.6m, breedte 3.9m, hoogte: 3.2m. Het hoeft dus absoluut geen groot lokaal te zijn.
• Ga langs in de kringloopwinkel of plaats een zoekertje in de schoolkrant voor verf, meubelen, glazen, een frigo… zodat de kosten beperkt blijven.
• Materialen die wij aankochten nieuw of tweedehands: commode, spiegel, koffiezet, vaas, tafelkleed, lampje, handdoeken, prikbord, rek voor flyers, vuilbakje, enkele kadertjes en pluchen beestjes.
• Materialen die wij via sponsoring verkregen: verfresten, tapijt, tafel + stoelen, 2 leren kuipzeteltjes, glazen, tassen, lepeltjes, bureaumaterialen, gordijnen.
• Spreek handige harry’s aan om te helpen zowel leerkrachten als ouders.
• Om een leuke tekening op de muur te schilderen is het handig om met laptop en beamer te werken en te projecteren. De school heeft er vast een die je kan gebruiken.
• Hou rekening met multiculturele elementen in het project zodat ouders van alle culturen zich thuis voelen.
• Nodig de pers uit zodat het project belangstelling krijgt. De ouderkamer kwam in het VTM-journaal!
• Zorg bij de opening van het lokaal dat je ook kinderanimatie voorziet zodat alle ouders (ook alleenstaande of werkende) hier naartoe kunnen komen.
• Zorg bij de opening voor enkele hapjes en een drankje. Doe hiervoor beroep op sponsoring bij de lokale supermarkten of vraag aan ouders of ze iets willen klaar maken. Hou ook hier rekening met het multiculturele gegeven.
• De opening is tevens een ideaal moment om te luisteren naar verwachtingen, bekommernissen van ouders en hen te laten kennis maken met de school. Maar evengoed kan je polsen of ze geen zin hebben om toe te treden tot de ouderraad.
• Organiseer met het schoolteam en directie eventueel eens een koffiemoment zodat ouders het lokaal leren kennen en gebruiken.
VBS De Vuurtoren
Oude-Abdijstraat 11
9031 Gent
De ouderkamer als brug tussen school en gezin
Veel ouders hebben behoefte aan onderlinge ondersteuning en uitwisseling van ervaringen en vragen. De school kan die netwerkvorming bevorderen door ouders de gelegenheid te geven samen na te praten in de ouderkamer. De ouderkamer verlaagt de organisatorische drempels en bevestigen ouders in de idee dat de school ook iets van hen is. De ouderkamer is ook de plaats waar competenties van ouders ‘ontdekt’ worden, die op hun beurt weer aangewend kunnen worden in de onderwijsleerprocessen.
De ouderkamer is uitermate geschikt om allochtone en kansarme ouders de kans te geven elkaar in vertrouwelijke sfeer te ontmoeten. Zo kunnen zij zonder leerkrachten praten over allerlei zaken die betrekking hebben op de ontwikkeling van hun kind(eren) op school. Het bezoeken van de ouderkamer helpt hen ook bij hun eigen ontwikkeling, bijvoorbeeld op creatief vlak. Samen iets maken met je kind en daardoor ook thuis met je kinderen bezig zijn is heel belangrijk. Tegelijk is het een bijtankpunt. Ze leren van en lachen met elkaar en doen veel informatie op. Een gelukkige ouder zorgt voor een gelukkig gezin.
De ouderkamer past perfect in het oudervriendelijk beleid van een school. Een oudervriendelijke school zorgt ervoor dat ouders welkom zijn op school en er zich echt thuis voelen.
Meer dan een koffieklets
Een koffie en een babbeltje kan altijd, maar de ouderkamer heeft ook andere functies:
• De ontmoetingsfunctie: Ouders kunnen tijdens een kopje koffie of thee met elkaar praten over de buurt en de school.
• De educatieve functie: In een ouderkamer kunnen themabijeenkomsten worden georganiseerd. Deze bijeenkomsten zijn gericht op onderwijs en opvoeding, zoals gezonde voeding, straffen en belonen of over huiswerk.
• De ontspanningsfunctie: In een ouderkamer kunnen ontspannende activiteiten, zoals knutselen of koken worden aangeboden. Dit is een goede manier om nieuwe ouders met elkaar in contact te brengen of tijdens een activiteit signalen en zorgen van ouders op te vangen over school of de opvoeding van hun kinderen.
• De volwasseneneducatiefunctie: In een ouderkamer kan Nederlandse les of computerles voor de ouders worden georganiseerd. Als ouders zichzelf ontwikkelen heeft dit ook invloed op de ontwikkeling van hun kinderen.
Voorbeelden van activiteiten in de ouderkamer:
• Opvoedkundig thema: drank-en-plasgewoonten, omgaan met pesten, straffen en belonen
• Informatie via gastspreker: de opvoedingswinkel, clb-medewerker of zorgleerkracht
• Klusochtend of creatieve ochtend: cadeautje maken voor de dag van de leerkracht, kerstkaarten
• Taalochtend
Wij zijn ervan overtuigd dat een ouderkamer een goede mogelijkheid is om contact te leggen, vertrouwen te winnen en ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie uit te bouwen.
Hoe begin je eraan?
Het inrichten van een ouderkamer is afhankelijk van de beschikbare ruimte en het budget. Als er voldoende ruimte is, wordt aangeraden te kiezen voor een zithoek en een deel waar tafels en stoelen kunnen staan. De tafels en stoelen zijn handig voor bijvoorbeeld knutselactiviteiten maar ook voor het geven van voorlichting of cursussen. In de zithoek kunnen ouders samen koffie drinken en elkaar beter leren kennen.
De ouderkamer kan herkenbaar worden gemaakt voor ouders uit allerlei culturen, zodat alle ouders zich thuis voelen. Daarbij kan worden gedacht aan tapijten, theeglazen en bloemen op tafel. Soms willen ouders hun niet-schoolgaande kinderen meenemen. Als dat het geval is kan een veilige hoek met speelgoed worden ingericht.
In de ouderkamer is een gastouder aanwezig. Dit zijn vrijwilligers onder ouders. Zij worden gevraagd door de ouderraad. De gastouder heeft een aantal taken, zoals het ontvangen van de ouders in de ouderkamer en het helpen organiseren van activiteiten en cursussen. Als een coördinator wordt aangesteld in de ouderkamer, kan de gastouder samen met deze coördinator zaken regelen. De coördinator is verantwoordelijk voor het aanbod van activiteiten in de ouderkamer. Zij regelt organisaties die cursussen aanbieden en plannen de activiteiten. Zij zorgt ook voor de publiciteit rondom deze activiteiten.
De inzet van het schoolteam is minimaal bij een ouderkamer. De inzet voor het team houdt in dat zij de signalen en zorgen, die de gastouders en coördinator doorkrijgen van ouders, serieus nemen. Aangeraden wordt een contactpersoon onder de teamleden aan te stellen die eens in de maand met de coördinator spreekt over de ontwikkelingen in de ouderkamer. Zo worden ouders en school verbonden en kan eventueel gezamenlijk een actie worden ondernomen.