Koffie aan de schoolpoort

Zoeken

Dit document is enkel zichtbaar voor leden van de VCOV.
Word nu lid
Koffie aan de schoolpoort

Elke eerste maandag van de maand is het ‘Koffie aan de Schoolpoort’ in ’t Klein College te Oostende. Dit ontmoetingsmoment is een vaste waarde binnen de schoolwerking en voor de ouders.


Uitleg

Aanleiding

Koffie aan de schoolpoort ontstond uit de behoefte van het schoolteam aan informele contacten met de ouders. Veel ouders kennen de Westerse schoolcultuur niet en het schoolteam ondervond dat ze de ouders echt nodig hebben om de kinderen goed te kunnen begeleiden. Officiële uitnodigingen om in gesprek te gaan, werkten niet: ouders voelen zich niet bekwaam genoeg om in groep te spreken, kunnen geen tijd vrijmaken 's avonds om in het oudercomité te zetelen, voelen angst omdat ze de taal niet genoeg machtig zijn... Een heleboel redenen om vooral niet in communicatie te gaan met school. 

Zomaar een kop koffie of thee aan de schoolpoort, dat heeft geen drempel. De vraag ‘Wil je een kopje koffie?’ is niet bedreigend. Je kunt daar op ingaan zonder dat andere verwachtingen moeten ingevuld worden. Je bent er toch, kunt eens rustig bekijken hoe andere ouders dat doen. En stilletjes aan voel je je als ouder wel deel van die familie 'ouders aan de schoolpoort'. 

Organisatie

Elk koffiemoment wordt aangekondigd op facebook en in de maandelijkse schoolkalender die ouders ontvangen.

De organisatie gebeurt door de brugfiguur en een aantal zorgleraren. Ze houden de voorbereiding bewust niet te ingewikkeld:

  • Tafel buiten zetten
  • Twee thermossen koffie vullen, één thermos water
  • Thee, suiker, kopjes, roerstaafjes, melkjes en een vuilbakje voorzien
  • Daarna alles weer op z’n plaats zetten.

Alles wordt gratis aangeboden aan de ouders.

Verloop

De koffie en thee wordt aangeboden tussen het moment van de opening van de schoolpoort (=8.30u) en de start van de lessen (=8.45u). De koffie blijft wel nog even staan tot iedereen weg is, gewoonlijk is dat rond 9u. 

De zorgleraren, de directeur en de brugfiguur zijn meestal aanwezig. Ze spreken actief de ouders aan. Het gesprek wordt heel laagdrempelig gestart door te verwijzen naar het weer, een naderende vakantie of een activiteit van de kinderen bijvoorbeeld. Gaandeweg stellen ze dan een vraagje: Zijn de kindjes het al gewoon op school? Weet je dat we volgende week kleuterfeest hebben? Hoe hebben jullie het kleuterfeest ervaren? Zag je de brief in de agenda?... Ouders waarvan de school bijvoorbeeld weet dat ze bezorgdheden hebben rond hun kind, worden aangesproken om te vragen hoe het ondertussen loopt. 

Een medewerker van een externe dienst sluit iedere keer aan, bijvoorbeeld iemand van het Agentschap Opgroeien, het Huis van het kind, de Jeugddienst, het lokaal cultuurcentrum, de huurdersbond… Er worden bijvoorbeeld flyers uitgedeeld over vrijetijdsmogelijkheden voor kinderen. Wanneer de school weet dat een bepaalde ouder meer info kan gebruiken over huren, dan maakt de school de brug tussen de ouder en deze medewerker. 

Niet alle ouders gaan hierop in, meestal omwille van tijdsgebrek door werk of opleiding. Andere ouders blijven en slaan een informele babbel met iemand uit het schoolteam of een andere ouder. Ouders, het schoolteam en de brugfiguur worden vertrouwde gezichten voor elkaar. Ouders voelen zich welkom op de school. Zeer leuk om te zien!


Rol van de brugfiguur op school

De brugfiguur werkt mee aan alle initiatieven van de school die de brug slaan tussen school en ouders. De brugfiguur biedt hulp aan gezinnen in nood, maar werkt ook mee aan de sensibilisering van het schoolteam rond bepaalde thema’s (o.a. diversiteit, kansarmoede, ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie). De brugfiguur staat 4 keer per week aan de schoolpoort, om tegemoet te komen aan de noden van ouders en om signalen door te geven aan het schoolteam. Ze tracht de ouders sterker te maken in het communiceren naar de school toe en bewaakt ook het welzijn van de gezinnen op school. 


Context van de school en actoren

’t Klein College is een school in het centrum van Oostende. Het schoolteam is een solidaire groep die warmte wil uitstralen naar ouders toe.  De school heeft een diverse populatie van ouders met verschillende culturele achtergronden en moedertalen. 


Waarom vindt de VCOV dit goed?

Ouders kunnen heel laagdrempelig in gesprek gaan met de school. De koffie en de tafeltjes zijn uitnodigend om te blijven. Ouders krijgen letterlijk en figuurlijk een plaats op de school. 

De gesprekken kunnen over alledaagse zaken gaan, maar ook bezorgdheden van ouders kunnen een plaats krijgen. 


Gouden tips
  • Het initiatief moet passen binnen de schoolcultuur. Het mag geen verplichting zijn voor de schoolpersoneelsleden of ouders. 
  • Maak het zo leuk mogelijk voor ouders. Gebruik de nodige humor in je gesprek met ouders.
  • Kies de plaats van het koffiemoment wijs:
    • Kies een plaats waar ouders sowieso passeren. Koffie ruiken en taartjes zien is voor vele ouders een goede reden om even te blijven. Dit verlaagt de drempel voor ouders om even een kijkje te nemen.
    • Zorg er tegelijkertijd voor dat ouders niet in de weg staan. Zorg voor voldoende ruimte om te passeren.
    • Kies ook een plaats waar je gemakkelijk tafels naartoe kan brengen. Probeer het voorbereidingswerk te minimaliseren.
  • Sta op voorhand stil bij het doel van een koffiemoment. Willen jullie ouders zich welkom laten voelen op school? Willen jullie ouders informeren? Of willen jullie net preventief werken rond bepaalde thema’s zoals bijvoorbeeld internetvaardigheden? De inrichting van het koffiemoment kan verschillen naargelang het doel.
  • Blijf alert voor een roddelcultuur of de verspreiding van frustraties van ouders over de school. Als je dit opmerkt, ga dan in dialoog en nodig de ouders uit om dit met de betrokken leerkracht of de directeur te bespreken, eerder dan met elkaar.

Contactgegevens voor meer info

’t Klein College

Aartshertoginnestraat 38

8400 Oostende

www.tkleincollege.org