Zoeken
Een secundaire school bekeek samen met de lerarenraad, de leerlingenraad en de ouderraad welk sanctioneringsbeleid past bij de visie van de school. Spieken, pesten, te laat komen, spijbelen, geweld, grensoverschrijdend gedrag… passeerden de revue en werden samen besproken en beoordeeld naar preventie, aanpak en opvolging.
Dit was geen eenvoudige klus want het was duidelijk dat de ene persoon zwaarder tilt aan bepaalde feiten dan een andere. Maar, het resultaat mocht er zijn: het sanctioneringsbeleid kwam in onderling overleg tot stand. Dit met als gevolg dat het geen onnodige discussies meer uitlokt over gegrondheid, haalbaarheid en verantwoordelijkheid.
Het sanctioneringsbeleid is een onderdeel van het ruime schoolbeleid. Als men in het pedagogisch project van een school beweert kansen te geven aan alle jongeren, als men jongeren echt centraal stelt in zijn pedagogisch project, dan is het belangrijk dat jongeren weten dat ze ‘mogen’ falen. Fouten maken mag, al kan dit niet altijd ‘ongestraft’. Nog belangrijker is een pedagogische aanpak waar de klemtoon eerder ligt op bevestiging, waardering en ondersteuning van jongeren op school. Een doordacht sanctioneringsbeleid biedt dan perspectieven of oplossingen voor ernstige nood- en probleemsituaties.
Een gedragen beleid is een goed beleid. Als een beleid participatief tot stand komt, na overleg met en met inspraak van het betrokken schoolteam, de leerlingen en hun ouders, is men loyaal naar de beleidsvisie en de concretisering ervan op school.
Het pedagogisch project van een school leeft maar als men het concretiseert in alle aspecten van het schoolleven en het -beleid. De leefregels, de binnen-en buitenschoolse activiteiten, het zorgbeleid, de pedagogisch-didactische aanpak, de aankleding, de infrastructuur… kunnen allemaal bekeken worden vanuit het pedagogisch project van een school.
VCOV vzw
Berkendreef 7
3220 Holsbeek
info@vcov.be